Skip to content

Talviset olosuhteet eivät hidasta Horneteja

Lapland Air Command
Julkaisuajankohta 12.2.2016 10.47 | Julkaistu suomeksi 19.2.2016 klo 15.47
Uutinen

Pakkasta, lunta, pimeää ja liukasta… Tästä kaikesta on selvittävä, jos mielii lentää Suomessa läpi talven. Ilmavoimien F/A-18 -monitoimihävittäjät toimivat oikein käytettyinä säässä kuin säässä. Talvikelit haastavatkin koneiden sijasta ohjaajia ja kaikkia lentotoiminnan ympärillä työskenteleviä ihmisiä.

Hornetin tankkaus lumisateessa

Kiitotien, rullaustien ja lennoston platan kunnossapidosta huolehtii joukko ammattilaisia. Jää- ja lumikerros kiitotien päällä täytyy pitää mahdollisimman ohuena. Kun lunta tulee sankasti, aurausautoilla riittää tekemistä.

Etenkin kevätauringon paisteessa kiitotien pinta voi muuttua hyvin liukkaaksi. Kiitotien liukkautta mitataan säännöllisesti erityisellä "kitkavaunulla". Lentokalustokohtaisten kitka-arvojen on täytyttävä, jotta nousu tai lasku voidaan suorittaa.

Hornetilla voi laskeutua huonommissakin olosuhteissa käyttämällä pysäytysvaijeria, Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11 laivueupseeri majuri Seppo Daavittila lisää.

Liukkautta pyritään estämään mekaanisesti auraamalla, sekä erilaisin kemikaalein. Liukasta on myös platalla, joten kaikkien siellä liikkuvien täytyy olla hyvin varovaisia. Väärässä paikassa liukastuminen ja kaatuminen voi olla kohtalokasta.

Pakkasen paukkeesta jäätävään tihkuun

Pakkanen puraisee ihmisiä, mutta ei Hornetia. Korkealla on kesälläkin yli 40 astetta pakkasta.

Kun pakkaset olivat kovimmillaan tammikuussa, oli ilmassa yli 70 astetta pakkasta, haastateltava Hornet-ohjaaja muistelee.

Pahin keli koneelle on jäätävä sade. Korkealla Hornetit kiitävät niin kovaa vauhtia, ettei jää ehdi tarttua siihen, mutta nousussa, laskussa ja maassa koneen pinnat voivat jäätyä. Jäätä saattaa kertyä myös koneen moottoriin. Jäänestoaineita Horneteissa ei käytetä.

– Välillä koneita joudutaan viemään sisälle sulamaan. Sulatuksen jälkeen mekaanikon täytyy tarkistaa kone ja varmistaa, että se on edelleen lentokunnossa, selittää varusmiespalvelustaan apumekaanikkona Lapin lennostossa suorittava kokelas.

Harjoittelu ja huolellisuus korostuvat

Lumisaderintamassa pilveä voi olla jopa 10 kilometriin asti, jolloin näkyvyys taivaalla on huonompi. Talvella on kuitenkin pimeämpää muutenkin, jolloin pilvisyydellä ei ole merkitystä. Erilaisia olosuhteita täytyy harjoitella, mutta kokeneet konkarit lentävät samaan tapaan joka kelillä.

– Lentäminen itsessään ei juuri eroa talvella tai kesällä, selventää puolitoista vuotta Hävittäjälentolaivue 11:ssä työskennellyt ohjaaja.

Lumi ja pimeys vaikuttavat myös mekaanikkojen toimintaan. Pimeällä mekaanikkojen täytyy olla entistä huolellisempia ja käyttää taskulamppua apuna koneiden tarkastuksessa. Myös käsimerkit annetaan taskulampuilla ja ohjaaja vastaa niihin Hornetin valoilla.

Ei ole huonoa säätä, on vain vääriä varusteita

Mekaanikoille säänmukainen pukeutuminen on talvisin äärimmäisen tärkeää, sillä ulkona voi joutua olemaan pitkiäkin aikoja. Tuuli ja viima tekevät pakkasesta entistäkin purevamman. Lumi ja räntä kastelevat ja kylmettävät nopeasti ilman oikeanlaista varustusta.

- Jos lumisateella käydään ohjaamossa, kuomua pidetään auki mahdollisemman vähän aikaa, jotta ohjaamoon ei pääse satamaan lunta, apumekaanikko kertoo.

Pyörällä töihin

Hornetin ohjaamossa on yhtä lämmintä kesällä ja talvella. Kylmyys täytyy kuitenkin ottaa huomioon pukeutumisessa pelastautumistilanteen varalta. Lentäjällä on päällään ohut alusasu, villakerrasto, ohut lentohaalari, lentohousut, paineliivi ja päällä vielä toppapuku.

- Varustus tuntuu ohjaamossa kieltämättä ahtaalta, ohjaaja myöntää.

Ohjaajat harjoittelevat talvipelastautumista heti koulutuksen alkuvaiheesta alkaen. Samalla pelastuspalvelu harjoittelee omaa toimintaansa. Tämä on tärkeää, sillä talvella ohjaaja joutuu odottelemaan apua ankarammissa olosuhteissa ja myös avun saapuminen saattaa kestää kauemmin.

Valmiina talveen ympäri Suomen

Vaikka Lapissa onkin keskimäärin kylmemmät talvet kuin etelämpänä, kaikkien Hornetien parissa työskentelevien täytyy tietää miten talviolosuhteissa toimitaan.

- Lennostot tekevät paljon yhteistyötä. Harjoituksissa lennetään ympäri suomen ilmatilaa ja käytetään eri tukikohtia, majuri Daavittila selventää.

Talven tuloon ja sen kaikkiin olomuotoihin on lennostoissa varauduttu. Talvi ei pääse yllättämään Horneteja.

´