Red Flag -ilmaoperaatioharjoitus täyteen vauhtiin Alaskassa

Ilmavoimat 5.10.2018 11.25
Tiedote

Harjoituksen lentotoiminta käynnistyy maanantai-iltana Suomen aikaa ja päättyy 19. lokakuuta. Suomesta mukana on noin 70 sotilasta ja kuusi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Koneet siirtolennettiin ilmatankkausten tukemana Suomesta Yhdysvaltain ilmavoimien Eielsonin tukikohtaan Alaskaan syyskuun lopulla.

Hornet vuoriston yllä Alaskassa

F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä vuoriston yllä Alaskassa. Kuva: Ilmavoimat.

Suomalaiskoneet osallistuivat jo ennen Red Flag -pääharjoitusta kahdenvälisesti Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa järjestettyyn Distant Frontier 1 -harjoitukseen Eielsonin tukikohdasta käsin. Suomi on mukana myös Distant Frontier 2 -harjoituksessa, joka järjestetään heti Red Flag -harjoituksen jälkeen. Harjoitusosasto palaa Suomeen marraskuun alussa.

- Pitkä mannertenvälinen siirtolento Kuopiosta Alaskaan oli tässä mittakaavassa ilmavoimille myös uusi kokemus. Oli mielenkiintoista ja haastavaa suunnitella toimintamalleja erilaisten poikkeustilanteiden varalta pitkässä operaatiossa, jossa oli paljon muuttujia ja riskejäkin. Siirtolento sujui hienosti, ja oli samalla merkittävä logistinen oppimisprosessi koko ilmavoimille, Alaskan lento-osaston johtaja everstiluutnantti Tomi Böhm kuvaa.

Everstiluutnantti Tomi Böhm

Everstiluutnantti Tomi Böhm. Kuva: Ilmavoimat.

Realismia ja laajoja yhteisoperaatioita

Suomi on mukana Red Flagissa nyt ensimmäistä kertaa. Alaskan laajoilla arktisilla operaatioalueilla voidaan harjoitella ilmakomponentin toimintaa realistisessa ympäristössä. Harjoitus sisältää laajoja yhteisoperaatioita, ilmasta maahan ja ilmasta ilmaan -toimintaa, elektronista sodankäyntiä sekä ilmatankkauksia. Red Flag -harjoitukset lukeutuvat maailman vaativimpiin ilmaoperaatioharjoituksiin.

- Red Flag-Alaskan operatiivinen ympäristö on hyvin poikkeuksellinen. Samalla toiminta-alueella on käytössä erittäin monipuolisia maali- ja uhkajärjestelmiä, kuten ilmatorjuntayksiköitä, häirintää ja rakennettuja maalialueita, joissa on esimerkiksi lentokenttä ja erilaisia ajoneuvoja. Näitä kohteita vastaan voidaan toimia myös kovilla ilmasta-maahan -aseilla. Vastaavaa ilmaoperaatioiden harjoitusympäristöä ei ole mahdollista toteuttaa Suomessa, Böhm kuvaa.

Kolme Hornetia Alaskan yllä

F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät Alaskan erämaan yllä. Kuva: Ilmavoimat.

Suomalaisten F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjien lisäksi Red Flag-Alaskaan osallistuu Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) F-16 Fighting Falcon -hävittäjiä, A-10 Thunderbolt II -maataistelukoneita sekä valvonta-, johto- ja ilmatankkauskoneita, Yhdysvaltain merivoimien (USN) elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneita EA-18G Growler -koneita, Yhdysvaltain merijalkaväen (USMC) F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjiä sekä Etelä-Korean ilmavoimien (ROKAF) F-15K Slam Eagle -monitoimihävittäjiä. Harjoitusvastustajana toimii rooliin erikoistunut aggressor-yksikkö, joka käyttää kalustonaan F-16 -koneita.

- Tämän vuoden Red Flag-Alaskassa on lisäksi mukana erittäin laaja yhteisoperaatio Yhdysvaltain maavoimien Arctic Anvil -harjoitukseen, johon liittyy paljon ilmateitse liikuteltavaa erikoisjoukkotoimintaa ja kovapanosammuntoja. Tässä yhteydessä voidaan operaation osaksi suunnitella esimerkiksi Suomen JASSM-rynnäkköohjuksen käyttöä realistisessa taistelutilanteessa, Böhm kertoo.

Horneteilla vastuksena F-22 Raptor -häivehävittäjiä

Red Flagin tavoitteena on kouluttaa ilmavoimien henkilökuntaa toimimaan kansainvälisessä JOINT-ympäristössä ja kehittää F/A-18 -taktiikkaa kehittynyttä uhkaa vastaan. Harjoitus tarjoaa myös mahdollisuuden verrata suomalaisen hävittäjäosaston suorituskykyä mahdollisimman laadukasta harjoitusopponenttia vastaan. Harjoituskumppaneina jo Distant Frontier 1-vaiheessa oli esimerkiksi USAF:n 5. sukupolven F-22 Raptor -häivehävittäjiä.

F/A-18 Hornet ja F-22 Raptor

F/A-18 Hornet ja Yhdysvaltain ilmavoimien F-22 Raptor Distant Frontier 1 -harjoituksessa. Kuva: Ilmavoimat.

- Yhteistoiminta Raptorien kanssa oli mielenkiintoinen kokonaisuus. Harjoittelimme lähi-ilmatastelua 5. sukupolven häivehävittäjien kanssa, mikä oli uutta Suomen ilmavoimille. Raptoria pidetään yleisesti maailman parhaana ilmaherruushävittäjänä. Hornetin kypärätähtäin ja AIM 9X -infrapunaohjuksemme osoittautui tehokkaaksi järjestelmäksi myös F-22 -konetta vastaan. Tavoitteenamme on jatkaa yhteistoimintaa 5. sukupolven hävittäjien kanssa myös Distant Frontier 2-vaiheessa, Böhm avaa. 

Osallistuminen Red Flagiin kehittää Suomen puolustuskykyä. Harjoitus sisältyy puolustusvoimien vuoden 2018 harjoitussuunnitelmaan, joka perustuu tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan (TP-UTVA) joulukuussa 2017 tekemään linjaukseen Suomen osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitusyhteistyöhön.

Red Flag -harjoituksia on järjestetty Alaskan osavaltiossa sijaitsevissa Eielsonin ja Elmendorf-Richardsonin lentotukikohdissa vuodesta 2006 lähtien. Nevadan osavaltiossa sijaitsevasta Nellisin lentotukikohdasta käsin Red Flag -harjoituksia on toteutettu vuodesta 1975 alkaen.