Midnight Hawks

Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.

Vuoden 2019 lentonäytöskauden harjoittelu on aloitettu. Kaudella 2019 luvassa on osaston käyntikortiksi muodostunutta erittäin tiivistä osastolentoa tiukassa vinoneliössä, jossa osasto lentää monipuolisia taitolentoliikkeitä vain metrien etäisyydellä toisistaan. Vinoneliön lisäksi luvassa on muun muassa rivimuotoa, iso-T sekä joutsen. Viime kaudelta tutut alapuolinen tynnyri, twist, sekä tynnyripyöritykset ovat tänäkin vuonna mukana takaamassa monipuoliset näytökset. Tiiviillä lentämisen lisäksi ohjelmassa nähdään läheltä ohituksia sekä näyttäviä hajotuksia. Lentokorkeus on matalimmillaan 100 metriä, ja nopeus vaihtelee 200–800 km/h välillä.

Kaikki osastoon kuuluvat ohjaajat työskentelevät ilmataistelulennonopettajina Ilmasotakoululla, jossa osastolentoharjoittelu tapahtuu päätoimen ohella. Osastossa lentäminen vaatii sitoutumista ja kovaa harjoittelua, mutta Midnight Hawksiin valituksi tuleminen on kunniatehtävä, josta ei kieltäydytä.

Midnight Hawksien miehistö kaudelle 2019

Midnight Hawksien miehistö on päivittynyt vuodelle 2019. Edelliseltä kaudelta mukana jatkavat osaston johtajaksi siirtynyt kapteeni Vesa Loukko sekä jonopaikkaa lentävä kapteeni Tapani Parvio. Uusina siipimiehinä ovat edelliskaudella #7:n hihamerkkiä kantanut kapteeni Juho Tervahartiala sekä sooloesitystä lentänyt kapteeni Eero Mannismäki.

Osastoon vahvuuteen kuuluvat lisäksi valvojana edellisvuoden siipimies kapteeni Heikki Kankkio sekä uutena vahvistuksena kapteeni Oskari Tähtinen. Kankkion tehtävänä on maasta käsin vastata esityksen sujuvuudesta ja turvallisuudesta sekä lentomuodoista. Tähtinen on tuleva Midnight Hawksien jonopaikan lentäjä, joka tänä vuonna tutustuu toimintaan ja vastaa esimerkiksi osaston esitysten selostamisesta.

Ilmavoimien lentotoiminta, Midnight Hawksien osastolentäminen mukaan lukien, olisi mahdotonta ilman lentoteknisen henkilöstön väsymätöntä uurastusta ja tukea. Midnight Hawks jäsen numero 10, tekninen johtaja kapteeni Kimmo Hantula vastaa osaston neljän esityskoneen ja yhden varakoneen huoltamisesta ja ylläpidosta. Apunaan tähän hänellä on kuusihenkinen Lentotekniikkalaivue 41:n henkilöstöstä koottu lentotekniikan ammattilaisryhmä.

Osaston jäsenet

#1 Johtaja / Leader kapteeni Vesa Loukko

Numero 1 on varattu aina useamman vuoden ajan Midnight Hawksissa lentäneelle osaston johtajalle.

#2 Vasen siipi / Left wing kapteeni Eero Mannismäki

#3 Oikea siipi / Right wing kapteeni Juho Tervahartiala

#4 Takamies / Slot kapteeni Tapani Parvio

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Oskari Tähtinnen

Ensimmäisen kautensa uusi ohjaaja viettää Midnight Hawks jäsenenä numero 7 toimintaan tutustuen ja osastotaitolentoon valmentautuen, mutta ei vielä esityksissä lentäen. Numero 7 voit kuulla kaiuttimista näytösten aikana, sillä hänen tehtäviin kuuluu mm. Midnight Hawks -taitolentoesityksen selostaminen.

#0 Valvoja/Supervisor kapteeni Heikki Kankkio

Valvoja on kokenut Midnight-lentäjä, jonka tehtäviin kuuluu valvoa lentotoiminnan turvallisuutta ja kehittää esitystä. Lentonäytösten aikana numero 0:n voi bongata kentän laidalta antamassa radioitse ohjeita osaston ykköskoneelle.

#10 Tekninen johtaja yliluutnantti Kimmo Hantula