Hyppää sisältöön

Midnight Hawks

Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt Ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.

Lentonäytöskauteen 2021 lähdetään toiveikkaina viime kauden tapaan. Vallitsevasta koronaviruspandemiatilanteesta huolimatta ryhmä on harjoitellut kevään aikana sarjan, jota on uudistettu kevyesti. Sarja jakautuu tänä vuonna karkeasti kahteen osakokonaisuuteen, joista ensimmäinen painottuu osastolentämiseen tiukassa muodostelmassa. Mukana on osaston tavaramerkiksi muodostunut tiukka vinoneliö, mutta myös aiempaa enemmän muodonmuutoksia.

Tällä kaudella lennetään pystyliikkeitä useassa eri muodossa, mikä lisää sarjan näyttävyyttä verrattuna viime vuoteen. Jälkimmäinen osuus sarjasta sisältää erilaisia hajotuksia ja kokoontumisia. Näistä osa on tuttuja viime vuodelta, mutta kokonaisuutta on hiottu entisestään tavoitteena vieläkin näyttävämpi sarja! Sarjan aikana osasto lentää matalimmillaan vain 100 metrin korkeudella ja sarjassa koneiden nopeus vaihtelee 200–800 km/h välillä.

Kaikki osastoon kuuluvat ohjaajat työskentelevät ilmataistelulennonopettajina Ilmasotakoululla, jossa osastolentoharjoittelu tapahtuu päätoimen ohella. Osastossa lentäminen vaatii sitoutumista ja kovaa harjoittelua, mutta Midnight Hawksiin valituksi tuleminen on kunniatehtävä, josta ei kieltäydytä.

Midnight Hawksien miehistö kaudelle 2021

Midnight Hawksien miehistö on jälleen päivittynyt vuodelle 2021. Edelliseltä kaudelta mukana jatkavat osaston johtaja kapteeni Vesa Loukko, oikea siipi kapteeni Juho Tervahartiala sekä jonopaikkaa lentävä kapteeni Oskari Tähtinen. Viime vuonna osaston #7 tehtäviä hoitanut kapteeni Jussi Nokso on siirtynyt tälle kaudelle lentämään osaston vasenta siipeä.

Osaston vahvuuteen uusina jäseninä ovat liittyneet valvojana toimiva majuri Teemu Mahlamäki sekä #7 kapteeni Joonas Sunnari. Mahlamäen tehtävänä on maasta käsin vastata esityksen sujuvuudesta ja turvallisuudesta sekä lentomuodoista. Sunnari on osaston tuleva oikea siipi ja hänen tämän vuoden tehtävänsä on tutustua osaston toimintaan ja vastata esimerkiksi osaston esitysten selostamisesta.

Ilmavoimien lentotoiminta, Midnight Hawksien osastolentäminen mukaan lukien, olisi mahdotonta ilman lentoteknisen henkilöstön väsymätöntä uurastusta ja tukea. Midnight Hawks jäsen numero 10, tekninen johtaja kapteeni Marko Nieminen vastaa osaston neljän esityskoneen ja yhden varakoneen huoltamisesta ja ylläpidosta. Apunaan tähän hänellä on kuusihenkinen Hävittäjälentolaivue 41:n lentotekniikkalaivueen henkilöstöstä koottu lentotekniikan ammattilaisryhmä.
 

 

Osaston jäsenet 

#1 Johtaja / Leader kapteeni Vesa Loukko

Vuodelle 2019 osaston johtajaksi nimetty kapteeni Vesa Loukko on kotoisin Kauhajoelta. Varusmiespalveluksen hän aloitti vuonna 2004 Kauhavalla silloisella ohjaajan alkeiskurssilla. Varusmiespalveluksen jälkeen sotatieteen opinnot jatkuivat kadettikurssilla 92 vuosina 2005 - 2009. Lentokoulutuksen Vesa aloitti Vinkalla tammikuussa 2005 Kauhavalla. Vinkalentopalvelus päättyi Tikkakoskella 2008, minkä jälkeen koulutus jatkui Kauhavalla Hawk-harjoitushävittäjällä vuosina 20082010. Kauhavan jälkeen Loukko siirtyi Pirkkalaan lentämään F/A-18-kalustolla Hävittäjälentolaivue 21:ssä vuosina 2010 - 2013. Kesällä 2013 oli aika siirtyä takaisin Hawkin ohjaimiin Lentosotakouluun Kauhavalle, josta siirryttiin aikanaan 2015 Tikkakoskelle Ilmasotakouluun. Nykyään Vesan toimii Ilmasotakoulussa lentueen päällikkönä ja ilmataisteluopettajana. Ilmavoimien lentokalustolla Loukko on ehtinyt lentää yli 500 tuntia Hornetilla, toista tuhatta tuntia Hawkilla ja reilu 100 tuntia Vinkalla eli yhteensä noin 2000 tuntia.

Vesan Midnight Hawks -ura alkoi vuonna 2016 oikealla siivellä. Numero #3:n roolissa hän lensi kolme kautta vuosina 2016–2018. Vuonna 2019 Vesa sai kunnian ottaa numeron #1 kypäräänsä ja on johtaa osastoa nyt kolmatta kautta. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja näinpä vuoden 2021 kausi tulee olemaan viimeinen lentävässä kokoonpanossa. 

 

#2 Vasen siipi / Left wing kapteeni Jussi Nokso

Osaston vasemmalla siivellä lentävä kapteeni kapteeni Jussi Nokso on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta Kurikasta. Maatilan poika ponnisti sieltä perinteistä entisaikojen lentäjien polkua lentoupseerin uralle. Vuonna 2005 ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen Jussi suuntasi Tikkakoskelle LentoRUK80:lle. Asepalveluksen jälkeen Nokso aloitti opiskelut Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 93, josta hän valmistui vuonna 2015 Sotatieteiden maisteriksi pääaineenaan sotatekniikka.

Lentoura Jussilla jatkui Tikkakoskella pari vuotta Vinkalla kadettikoulun aikana, mistä hän sitten siirtyi Kauhavalle Lentosotakouluun opettelemaan suihkulentämisen saloja. Kauhavalla Nokso saavutti vuonna 2009 Ilmavoimien ohjaajan lentomerkin. Tämän jälkeen koulutus jatkui Kauhavalla vielä pari vuotta taktisen koulutuksen parissa ennen siirtymistä F/A-18-koulutukseen Rovaniemelle Hävittäjälentolaivue 11:een. Siellä Jussi ehti palvella vuoteen 2016 ennen siirtymistä Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:een ilmataisteluopettajaksi.

Lentokokemusta kapteeni Noksolle on ehtinyt kertyä vuosien varrella sotilaskoneilla reilu 1400 tuntia. Tästä noin 500 tuntia Hornetin puikoissa ja Hawkillakin kokemusta on kertynyt noin 700 tuntia. Vapaa-aikanaan Nokso harrastaa monipuolisesti liikuntaa pyöräilystä kuntosaliin ja erilaisiin lautailulajeihin. Lisäksi Jussin kiinnostuksen kohteisiin kuuluvat tietotekniikka ja puutyöt.
 

 

#3 Oikea siipi / Right wing kapteeni Juho Tervahartiala

Kapteeni Juho "Tervis" Tervahartiala on Midnight Hawks -perheen kuopus ja ainoa ulkomaalaisvahvistus, syntyjään raisiolainen, joka kirjoitti ylioppilaaksi Raision lukiosta 2007 suomi toisena äidinkielenään turun jälkeen. Tervahartialan palava tahto palvella Suomea johti hänet Merivoimien RUK:in kautta lopulta LentoRUK83:lle. 544 kunnian aamua varusmiehenä ovat jättäneet Tervahartialaan syvät jäljet, ja tehneet hänestä sen miehen ja taistelijan, joka hän tänä päivänä on. Luontaisena jatkumona kaikelle tälle Tervahartiala aloitti opiskelunsa Kadettikoulussa vuonna 2009.

Alkeislentokoulutuksensa Tervahartiala suoritti Vinkalla Tikkakoskella, josta hän siirtyi Kauhavan Lentosotakouluun jatkokoulutukseen Hawkilla vuonna 2011. Sotilaslentäjän siivet tarttuivat rintaan vuonna 2012, minkä jälkeen Tervahartiala lensi vielä kaksi vuotta Hawkilla ennen lennonopettajakurssia vuonna 2014. Lentosotakoulun lakkauttamisen myötä Hawkit ja opettajat siirtyivät Tikkakoskelle, ja lento-oppilaat ovatkin saaneet nauttia Tervahartialan ammattitaidosta Hawkilla sekä Vinkalla jo vuodesta 2015.

Midnight Hawksien riveihin Tervahartiala liittyi kaudelle 2016 numerolla #7. Hän on kerennyt olla mukana Midnight-toiminnassa pitkään, ja yleisö onkin päässyt kuulemaan hänen esitysjuontojaan useissa näytöksissä, mukaan lukien Suomen 100-vuotisjuhliin liittyvissä lentonäytöksissä ja Ilmavoimat 100 vuotta -juhlalentonäytöksessä. Tällä kaudella näet Tervahartialan lentävän osastossa oikealla siipipaikalla numero #3:n roolissa. Tervahartialan intohimo on lennonopettaminen, ja lentokokemusta hänellä on tähän mennessä kertynyt Hawkilla 1000 tuntia ja Vinkalla nelisensataa.
 

 

#4 Takamies / Slot kapteeni Oskari Tähtinen

Kapteeni Oskari Tähtinen on syntyjään paljasjalkainen jyväskyläläinen ja kirjoittanut ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 2006. Hänen ilmavoimauransa alkoi samana vuonna asepalveluksen merkeissä Tikkakoskella LentoRuk81:llä. Asepalveluksen jälkeen Tähtinen aloitti opiskelut Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 94, josta hän valmistui vuonna 2016 sotatieteiden maisteriksi pääaineenaan sotatekniikka.

Alkeislentokoulutuksen jälkeen Tähtisen lentoura jatkui Kauhavan Lentosotakoulussa Hawk-harjoitushävittäjällä, ja sotilaslentäjän siivet hän sai kesällä 2010. Vuonna 2012 Oskari sai päätökseen taktisen koulutuksen Hawkilla ja tie vei pohjoiseen Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11. Siellä hän lensi kuusi vuotta F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää, kunnes kesällä 2018 siirtyi Ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:een. Nykypestissään Tähtinen toimii lentueen varapäällikkönä ja ilmataisteluopettajana.

Midnight Hawkseihin Tähtinen liittyi kaudella 2019 numero #7:n roolissa. Vuodelle 2020 Oskari liittyi osaston lentävään kokoonpanoon slot-paikalle. Kokonaislentokokemusta sotilaslentokoneilla Tähtisellä on yhteensä yli 1300 tuntia, joista reilu puoli tuhatta Hornetilla. Tämän lisäksi hän on lentänyt siviilissä 400 tuntia yksi- ja kaksimoottorisilla koneilla sekä purjekoneilla. Lentämisen lisäksi Tähtinen harrastaa monipuolisesti liikuntaa, laitesukellusta, ja valokuvausta.
 

 

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Joonas Sunnari

Ensimmäisen kautensa uusi ohjaaja viettää Midnight Hawks -jäsenenä numero 7 toimintaan tutustuen ja osastotaitolentoon valmentautuen, mutta ei vielä esityksissä lentäen. Numero 7:ää voit kuulla kaiuttimista näytösten aikana, sillä hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa Midnight Hawks -taitolentoesitysten selostaminen.

Kapteeni Joonas Sunnari on kotoisin Keminmaasta eli hän on paljasjalkainen lappilainen. Palo taivaalle hävittäjän ohjaimiin on ollut kova jo pienestä lähtien. Tästä syystä tämä Lapin mies hakeutui suoraan lentoreserviupseerikurssi 82:lle Keminmaan lukiosta päästyään vuonna 2007. Varusmiespalveluksen jälkeen Sunnari hakeutui vuonna 2008 kadettikurssi 95:lle ja valmistui upseeriksi vuonna 2011. Vuonna 2013 Kauhavalla Hawkilla saatujen ilmataistelun perusteiden jälkeen tie vei Hornetin puikkoihin Rovaniemelle Hävittäjälentolaivue 11:een. Vuonna 2019 kuuden Lapissa lennetyn vuoden jälkeen oli aika siirtyä Hawk-ilmataisteluopettajaksi Hävittäjälentolaivue 41:een. 

Tähän mennessä lentokokemusta Sunnarille on kertynyt suihkukoneilla yhteensä noin tuhat tuntia. Lentämisessä Sunnarin mielestä parasta on itsensä loputon haastaminen ja vauhti mitä ei koe missään muualla. Vapaa-ajalla Sunnarin löytää talvisin suksien päältä mäestä tai hiihtoladulta ja kesäisin maastopyörän selästä.

 

#0 Valvoja/Supervisor majuri Teemu Mahlamäki

Valvojana toimii kokenut Midnight-lentäjä, jonka tehtäviin kuuluu valvoa lentotoiminnan turvallisuutta ja kehittää esitystä. Lentonäytösten aikana numero 0:n voi bongata kentän laidalta antamassa radioitse ohjeita osaston ykköskoneelle.

Osaston valvojana, eli numerona #0, toimiva majuri Teemu Mahlamäki on kotoisin Kolhosta. Normaalista käytännöstä poiketen hän ei ole lentänyt Midnight Hawks -osastossa virallisia esityslentoja. "Stunt doublena" erilaisilla ylilennoilla Teemulla lienee kuitenkin jo Suomen ennätys osastolentämisestä erilaisissa paraatimuodoissa. Majuri Mahlamäki lensi ensilentonsa Hawkilla jo viime vuosituhannella ja jatkaa nyt lentämistä jo neljännellä eri vuosikymmenellä. Omien puheidensa mukaan hän pystyykin yli 3400 lentotunnin lentokokemuksensa turvin paikkaamaan osastossa mitä tahansa paikkaa tarvittaessa. Läsnäolollaan Teemu luokin jatkuvaa painetta tuleville rookie-kuskeille luoden kilpailua paikasta Midnight Hawks -miehistöön.

Mahlamäki on toiminut Hawk-lennonopettajana vuodesta 2004. Lennonopettajaurallaan hän on Midnight Hawks -lentäjien lisäksi ollut kouluttamassa tulevia osastolentäjiä myös muihin taitolento-osastoihin, kuten Italian Frecce Tricoloriin ja Kanadan Snowbirdseihin toimiessaan lennonopetustehtävissä Kanadassa 20102014.  Midnight Hawksien matkassa hän on toiminut eri tukitehtävissä vuodesta 2015 alkaen. 

Midnight Hawks -osaston valvojan tehtäviin kuuluu tukea osaston johtajaa päätöksenteossa eri tilanteissa ja muita osaston jäseniä oikean lentomuodon ja etäisyyksien säilyttämisessä radion välityksellä. Tämä tehtävä tekee osaston valvojasta myös "taiteellisen johtajan", joka antaa oman panoksensa siihen miltä esitys näyttää maahan, koska osaston lentäjät eivät sitä pysty live-tilanteessa arvioimaan.

Mahlamäki kirjoitti ylioppilaaksi Haapamäen lukiosta vuonna 1996. Saman vuoden syksyllä alkoi varusmiespalvelus lentoreserviupseerikurssi 71:llä, josta tie jatkui Ilmavoimien kadettikurssille 84. Ensimmäinen virkapaikka ja tehtävä oli Rovaniemellä Lapin Lennostossa F/A-18 Hornet-valmiusohjaajana. Kauhavalle hän siirtyi 2005 toimiakseen lennonopettajana ja taktisen toimiston sekä myöhemmin opettajakoulutuksesta vastaavan 3. lentueen päällikön tehtävissä. Kauhavalta matka jatkui Kanadaan Cold Laken tukikohtaan (NFTC), jossa Mahlamäki toimi lennonopettajantehtävien lisäksi lentopalveluksen johtamisesta vastaavan lentueen päällikkönä. Vuosina 2016 - 2019 majuri Mahlamäki toimi Puolustushaaransa esikunnassa Hawk-asiantuntijana osallistuen HÄVLLV41:n lentotoimintaan ilmataistelu- ja tyyppiopettajana. Vuoden 2019 syksyllä Teemu palasi takaisin aktiiviseen laivuepalvelukseen aloittaen HÄVLLV41:n laivueupseerin tehtävässä Tikkakoskella. 

Nuoruudessa Mahlamäki harrasti kilpatasolla lentopalloa ja salibandyä. Aikuisiällä vapaa-ajan on täyttänyt harrastejääkiekko ja perheen muut yhteiset harrastukset.

 

#10 Tekninen johtaja yliluutnantti Marko Nieminen

Osaston teknisenä johtajana eli numerolla #10 toimii Keski-Suomesta, Laukaalta, kotoisin oleva kapteeni Marko Nieminen. Lukion jälkeen Nieminen lähti Jämsän Halliin suorittamaan varusmiespalvelusta lentotekniselle aliupseerikurssille, missä sotilasilmailun kärpänen puraisi lopullisesti ja hän aloitti lentoteknisen peruskurssin Lappeenrannassa, heti varusmiespalveluksen jälkeen.

Valmistuttuaan peruskurssilta vuonna 1998 palveluspaikaksi valikoitui Karjalan lennosto ja työ Hawkien parissa sai alkunsa jo silloin, mutta vuonna 2007 hävittäjät saivat vaihtua kuljetus- ja yhteyskoneisiin Tukilentolaivueessa, joka sijaitsi silloin Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Seuraava siirto tapahtui puolustusvoimauudistuksen myötä vuonna 2015, jolloin Tukilentolaivue siirrettiin Satakunnan lennostoon. Työt Pirkkalassa kestivät kuitenkin vain lyhyen aikaa, ja keväällä 2017 koitti siirto takaisin nykyiseen palveluspaikkaan Ilmasotakouluun Tikkakoskelle Hävittäjälentolaivue 41:n lentotekniikkalaivueen Hawk-asiantuntijaksi. Asiantuntijan työtehtäviin kuuluu muun muassa Hawk-koneiden huollatuksen suunnittelu ja jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpito.

Vuosina 20182019 Nieminen toimi Midnight Hawks -taitolento-osaston järjestelmäasiantuntijana ja nyt toista vuotta numerolla #10. Vaikka ura Midnight Hawks -taitolento-osaston jäsenenä on alussa, Nieminen on kuitenkin ehtinyt toimia jo reilut 20 vuotta Ilmavoimissa useiden konetyyppien parissa kuten Hornet, Pilatus, C-295M ja Vinka. Hawk-asiantuntijuuden lisäksi Nieminen toimii tällä hetkellä myös Pilatus PC12 -asiantuntijana.

Vapaa-ajalla kiireisenä pitävät maatalous- ja metsätyöt omalla tilalla Hankasalmella sekä harrastuksina talviaikaan hiihto, laskettelu ja moottorikelkkailu ja kun kevät- ja kesäaikaan muilta töiltä ehtii, Nieminen laittaa juoksukengät jalkaan.