Hyppää sisältöön

Midnight Hawks

Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt Ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.

Midnight Hawks on valmistautunut kevään aikana vuoden 2022 esityslentokauteen. Osasto on harjoitellut sarjoja, joita on hieman päivitetty viime vuodesta. Midnight Hawksilla on kolme esitystä erilaisiin sääolosuhteisiin. Hyvän sään sarja jakautuu kolmeen osioon, jossa ensimmäisessä osiossa suoritetaan erilaisia liikkeitä pääosin tiiviissä timanttimuodossa. Toinen osio keskittyy pystyliikkeisiin ja kolmas osio koostuu hajotuksesta, jossa ajetaan kohtaamisia esityksen keskipisteen yläpuolella. Keskisään sarjassa pystyliikkeet ja hajotusosio on korvattu matalammalla suoritettavilla liikkeillä. Matalimman pilvikorkeuden sarjassa suoritetaan liikkeitä vaakatasossa ja muodonmuutoksia.

Kaikki osaston ohjaajat toimivat lennonopettajina Ilmasotakoulussa Hävittäjälentolaivue 41:ssä. Lennonopettaminen on ohjaajien päätyö ja osastolentäminen tapahtuu päätoimen ohella. Midnight Hawksissa lentäminen vaatii sitoutumista, kovaa harjoittelua sekä itsensä jatkuvaa haastamista. Osastoon kuuluminen on kunniatehtävä. Koko osasto odottaa kesän esityslentoja jo innolla ja toivottaa kaikki katsojat tervetulleiksi seuraamaan osaston esityksiä lentonäytöksiin niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Midnight Hawksien miehistö kaudelle 2022

Midnight Hawksin miehistö on kokenut pieniä muutoksia kaudelle 2022. Osaston johtajaksi nousee edellisenä kolmena kautena osaston oikealla siivellä lentänyt kapteeni Juho Tervahartiala. Tervahartialan paikan oikealla siivellä ottaa viime kaudella rookiena toiminut kapteeni Joonas Sunnari. Vasemmalla siivellä jatkaa kapteeni Jussi Nokso ja takamiehen paikalla kapteeni Oskari Tähtinen.

Uusina jäseninä osastoon liittyy tänä vuonna kaksi rookieta eli ”seiskaa”. Kaudella 2022 tehtävässä toimivat kapteeni Petteri Wahlgren ja kapteeni Ville Kirijatshenko. Seiskojen tehtävänä on tutustua osaston toimintaan ja vastata Midnight Hawksin esitysten tukemisesta maasta käsin. Osaston valvojaksi siirtyy kolmena edellisenä vuotena osaston johtajana toiminut kapteeni Vesa Loukko.

Kaikki Ilmavoimien lentotoiminta mukaan luettuna Midnight Hawksin esityslentäminen olisi mahdotonta ilman lentoteknisen henkilöstön väsymätöntä ja säntillistä työtä ja tukea. Midnight Hawksin numero 10, tekninen johtaja kapteeni Marko Nieminen vastaa osaston neljän esityskoneen ja varakoneen käyttöhuollosta ja ylläpidosta. Apuna hänellä on tehtävässä kuusihenkinen lentotekniikkalaivueen henkilöstöstä koottu lentotekniikan ryhmä.
 

Midnight Hawksin jäsenet esityslentokaudella 2022.

Osaston jäsenet 

#1 Johtaja / Leader kapteeni Juho Tervahartiala

Osaston johtajaksi numerolla #1 nousee 33-vuotias kapteeni Juho Tervahartiala. Aiemmin oikealla siivellä numerolla #3 lentänyt Tervahartiala lentää osastossa jo neljättä vuotta. Juho on kotoisin Raisiosta ja kirjoittanut ylioppilaaksi Raision lukiosta vuonna 2007. Ennen lentoreserviupseerikurssille pääsyä Juho ehti palvella puoli vuotta Merivoimissa.

Lentoreserviupseerikurssi 83:n jälkeen syksyllä 2009 Juho pääsi kadettikurssille 96 jatkamaan opintoja tähtäimenään lentoupseerin ammatti. Vinkalla saadun alkeis- ja jatkolentokoulutuksen sekä kahden vuoden akateemisten opintojen jälkeen Juho siirtyi silloiseen Lentosotakouluun Kauhavalle syksyllä 2011. Hawkilla suoritetun peruslentokoulutuksen jälkeen valmistuminen upseerin ammattiin koitti syksyllä 2012. Hawk-koulutus jatkui tämän jälkeen edelleen Kauhavalla ja syksyllä 2014 oli edessä lennonopettajakurssi Ilmasotakoulussa.

Hawkien siirryttyä Ilmasotakouluun 2015 vuoden alusta jatkoi Tervahartiala palvelemista Hawk-lennonopettajana Hävittäjälentolaivue 41:ssä Tikkakoskella. Tällä hetkellä Juho toimii laivueessa lennonopettajana vastaten kadettien Hawk-lentokoulutuksen toteutuksesta ja järjestelyistä. Lentokokemusta Juholle on kertynyt tähän mennessä yhteensä noin 1400 tuntia, joista Hawkilla yli 1000 tuntia.
Midnight Hawksissa osaston johtajana Juholla on iso rooli koko osaston toiminnan koordinoinnissa ja johtamisessa. Niin esitysten suunnittelu, harjoittelu kun itse esitykset tukitoimineen vaativat periksiantamatonta asennetta ja johtajuutta. Lisäksi Juhon vastuulla osaston johtajana on esitysten turvallinen toteutus sekä rajoituksista ja määräyksistä huolehtiminen.

Vapaa-aikanaan Juhoa pitää perheen lisäksi kiireisenä erilaiset moottoroidut ajoneuvot purku- ja korjaustöineen. Talvisin Juhon saattaa myös bongata Laajavuoren hiihtoladuilta suksien kanssa, ja kesäisin latujen vierestä maastopyörän selässä.

Kapteeni Juho Tervahartiala Hawkin vieressä.

#2 Vasen siipi / Left wing kapteeni Jussi Nokso

Vasemmalla siivellä numerolla #2 Midnight Hawksissa lentää toista vuotta 36-vuotias kapteeni Jussi Nokso. Jussi on kotoisin Kurikasta ja kirjoitti ylioppilaaksi Kurikan lukiosta vuonna 2005. Lentoreserviupseerikurssi 80:n suorittamisen jälkeen Jussi aloitti opinnot 93 kadettikurssilla. Kahden Vinkalla lennetyn vuoden jälkeen hän siirtyi Kauhavalle Hawk-koulutukseen syksyllä 2008 ja valmistui sotatieteiden kandidaatiksi syksyllä 2009.  

Sotatieteiden kandidaatiksi valmistuttuaan Jussi kurssitovereineen toimi pioneereina uusimuotoisen ohjaajien maisterikurssin opiskelijoina. Näin ollen yhden vuoden akateemisten opintojen jälkeen oli aika palata taas Kauhavalle saamaan taktista lentokoulutusta HW2-koulutusohjeman merkeissä. Keväällä 2011 Nokso siirtyi F/A-18-koulutukseen Lapin lennostoon Rovaniemelle, jossa Jussi palveli kesään 2016 asti. Tällöin oli edessä siirto Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:n lennonopettajaksi, jossa työ jatkuu edelleen. 

Tällä hetkellä Nokso toimii Hävittäjälentolaivue 41:ssä 3. lentueen päällikkönä ja vastaa näin ollen lennonopettamisen lisäksi myös muun muassa Hawkin ohjelmisto- ja järjestelmäkehityksestä sekä LVC-toiminnallisuuksien kehittämisestä HW-lentokoulutuksessa. Lentokokemusta Jussille on kertynyt tähän mennessä reilut 1500 tuntia, joista noin 500 tuntia Hornetilla sekä 800 tuntia Hawkilla.

Vapaa-aikana Jussin aika kuluu perheen parissa sekä monipuolisen liikunnan merkeissä. Lähellä sydäntä ovat muun muassa maantiepyöräily, kuntosali sekä tietotekniikka.

Kapteeni Jussi Nokso Hawkin vieressä.

#3 Oikea siipi / Right wing kapteeni Joonas Sunnari

Oikealle siivelle numerolla #3 lentävään kokoonpanoon nousee 34-vuotias kapteeni Joonas Sunnari. Lapin porteilta Keminmaasta kotoisin oleva Joonas kirjoitti ylioppilaaksi Keminmaan lukiosta keväällä 2007. Samana kesänä koitti varusmiespalvelus Ilmavoimissa lentoreserviupseerikurssi 82:lla.

Varusmiespalveluksen aikana Joonas päätti hakea kadettikurssille ja syksyllä 2008 alkoivatkin opinnot kadettikurssi 95:lla Ilmavoimien ohjaajaopintosuunnalla. Sotatieteiden kandidaatiksi Joonas valmistui syksyllä 2011 ja Hawk-koulutus jatkui akateemisten opintojen ohella kevääseen 2013. Tällöin Joonas siirtyi F/A-18 -koulutukseen Lapin lennostoon Rovaniemelle. Rovaniemellä vierähti kaikkiaan kuusi vuotta ja kesällä 2019 Joonas siirtyi Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:n lennonopettajaksi.

Lennonopettajana toimimisen ohessa Joonas toimii Hävittäjälentolaivue 41:ssä 1. lentueen varapäällikkönä vastaten lentueen päällikön kanssa laivueen henkilöstön ja koneiden resurssoinnista sekä päivittäisen lentotoiminnan suunnittelusta. Lentokokemusta Joonakselle on tähän mennessä kertynyt yli 1400 tuntia, joista Hornetilla yli 500 tuntia.

Vapaa-ajalla Joonas viihtyy perheen parissa ja harrastuksiin kuuluu kuntoilu, vapaalaskeminen sekä kesäisin maastopyöräily.

Kapteeni Joonas Sunnari Hawkin vieressä.

#4 Takamies / Slot kapteeni Oskari Tähtinen

Midnight Hawksin miehistössä takamiehen paikalla numerolla #4 jatkaa kaudella 2022 jo kolmatta vuotta 35-vuotias Jyväskylästä lähtöisin oleva kapteeni Oskari Tähtinen. Oskari kirjoitti ylioppilaaksi perinteikkäästä Jyväskylän lyseon lukiosta keväällä 2006. Samana kesänä koitti astuminen varusmiespalvelukseen Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssi 81:lle. Tästä luonnollisena jatkumona Oskari hakeutui jatkamaan opintojaan Maanpuolustuskorkeakouluun 94. kadettikurssille ohjaajaopintosuunnalle. Sotatieteiden kandidaatiksi Oskari valmistui syksyllä 2010 ja jatkoi HW-koulutusta Kauhavalla aina kevääseen 2012. 

Keväällä 2012 oli myös Oskarilla edessään siirto Lapin lennostoon Rovaniemelle F/A-18-koulutukseen. Rovaniemellä vierähti yhteensä kuusi vuotta ja kesällä 2018 oli aika palata kotikonnuille Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:n lennonopettajaksi. Lennonopettajan tehtävien ohessa Tähtinen toimii Hävittäjälentolaivue 41:ssä 3. lentueen varapäällikkönä, jonka tehtäväkenttään kuuluu vastata muun muassa Hawkin ohjelmisto- ja järjestelmäkehityksestä sekä LVC-toiminnallisuuksien kehittämisestä HW-lentokoulutuksessa.

Lentokokemusta Oskarille on kertynyt sotilaskoneilla yhteensä yli 1500 tuntia, joista noin 600 tuntia Hornetilla. Lisäksi Oskari on erehtynyt harrastamaan ilmailua myös töiden ulkopuolella ja siviilistä kokonaistiimaa on takataskussa tällä hetkellä noin 400 tuntia.

Lentämisen lisäksi Oskarin vapaa-aika kuluu monipuolisesti liikunnan merkeissä. Tällä hetkellä lähimpänä sydäntä on erityisesti pyöräily, laitesukeltaminen, matkustelu sekä valokuvaus. Kapteeni Tähtisen valokuvia voi bongata useista eri Ilmavoimien julkaisuista sekä esimerkiksi Midnight Hawksin Instagram-tililtä.

Kapteeni Oskari Tähtinen Hawkin vieressä.

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Petteri Wahlgren

Kaudelle 2022 osaston toiseksi uudeksi jäseneksi nousee numerolla #7 32-vuotias kapteeni Petteri Wahlgren. Petteri on kotoisin Jyväskylästä ja kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Cygnaeus-lukiosta keväällä 2008. Samana kesänä Petteri aloitti varusmiespalveluksen lentoreserviupseerikurssi 83:lla Ilmasotakoulussa.

Varusmiespalveluksen jälkeen Petteri hakeutui ja pääsi jatkamaan opintoja kadettikurssi 96:lle Ilmavoimien ohjaajaopintosuunnalle, josta valmistui sotatieteiden kandidaatiksi elokuussa 2012. Tämän jälkeen edessä oli Hawk-jatkokoulutus silloisessa Lentosotakoulussa Kauhavalla, josta matka jatkui jo muutaman muun osaston jäsenen tavoin F/A-18-Hornet-koulutukseen Lapin lennostoon Rovaniemelle. 

Sotatieteiden maisteriksi valmistuminen koitti kesällä 2018 ja Rovaniemellä Petteri palveli yhteensä kuusi vuotta, kunnes kesällä 2020 edessä oli siirtyminen takaisin kotikonnuille lennonopettajaksi Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:een. Tällä hetkellä Petteri työskentelee Hävittäjälentolaivue 41:ssa taktisessa toimistossa.
Lentokokemusta Petterille on kertynyt tähän mennessä vajaa 1300 tuntia, joista Hornetilla lähes 700 tuntia. Vapaa-ajalla Wahlgren harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja erityisesti mailapelit ovat lähellä sydäntä.

Kapteeni Petteri Wahlgren Hawkin vieressä.

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Ville Kirijatshenko

Toisena uutena jäsenenä kaudelle 2022 osastoon liittyy myös numerolla #7 31-vuotias Saarijärveltä lähtöisin oleva kapteeni Ville Kirijatshenko. Ville kirjoitti ylioppilaaksi Saarijärven lukiosta keväällä 2009, jonka jälkeen edessä oli varusmiespalvelus lentoreserviupseerikurssi 84:lla.

Varusmiespalveluksen jälkeen Ville jatkoi opintoja kadettikurssi 97:lla Ilmavoimien ohjaajaopintosuunnalla. Kolmen vuoden opiskelun jälkeen valmistuminen sotatieteiden kandidaatiksi tapahtui kesällä 2013, minkä jälkeen Hawk-koulutus jatkui Kauhavalla. 

Vuoden 2014 lopussa Lentosotakoulu lakkautettiin ja Hawkien siirtyessä uuteen kotitukikohtaan Ilmasotakouluun siirtyi Ville puoleksi vuodeksi Ilmasotakouluun ennen siirtymistä F/A-18-Hornetin ohjaimiin Karjalan lennostoon Rissalaan. Sotatieteiden maisteriksi Ville valmistui vuonna 2019. Ville palveli Karjalan lennostossa yhteensä 5 vuotta, kunnes kesällä 2020 siirtyi lennonopettajaksi takaisin Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:een. Tällä hetkellä Ville toimii 2. lentueessa Phase IV -vastaavana ja vastaa laivueessa vanhimman oppilasikäryhmän Hawk-jatkokoulutuksen organisoinnista ja toteutuksesta.

Lentokokemusta Villelle on tähän hetkeen mennessä kertynyt yli 1000 tuntia, joista Hornetilla noin 500 tuntia. Villen harrastuksiin kuuluvat muun muassa moottoriurheilu, pallolajit ja musiikki.

Kapteeni Ville Kirijatshenko Hawkin vieressä.

#0 Valvoja/Supervisor kapteeni Vesa Loukko

Kaudella 2022 osaston valvojana toimii osaston grand old man, 36-vuotias Kauhajoelta lähtöisin oleva kapteeni Vesa Loukko. Vesa sai ylioppilaslakin keväällä 2003 ja aloitti varusmiespalveluksen ohjaajan alkeiskurssilla Kauhavalla vuonna 2004. Varusmiespalveluksen jälkeen Vesa jatkoi opintoja kadettikurssi 92:lla ja valmistui sotatieteiden maisteriksi vuonna 2009. Hawk-jatkokoulutuksen jälkeen Vesa siirtyi vuonna 2010 F/A-18 Hornet -koulutukseen Satakunnan lennostoon Pirkkalaan. Neljän Pirkkalassa vietetyn vuoden jälkeen kesällä 2013 Vesa siirtyi lennonopettajaksi Lentosotakouluun Kauhavalle, josta matka jatkui Tikkakoskelle Hawkien mukana vuoden 2015 alussa.

Midnight Hawks -osastoon Vesa liittyi vuonna 2016. Kolme vuotta kului lentäen oikean siipimiehen paikalla numerolla #3 ja vuodelle 2019 Vesa otti osaston johtajan tehtävät vastaan lentäen myös #1-paikkaa kolme vuotta. Alkava kausi on Vesalle seitsemäs kausi osastossa. Osaston valvojana hän vastaa osaston esitysten valvomisesta maasta käsin. Vesa ohjaa tarpeen mukaan osaston toimintaa radiolla, ja hänen vastuullaan yhdessä osaston jäsenten kanssa on muun muassa esitysten turvallisuuden ja näyttävyyden valmistelu sekä toteutus.

Midnight Hawks -tehtävien lisäksi Vesa toimii tällä hetkellä Hävittäjälentolaivue 41:ssa 2. lentueen päällikkönä, ja hänen vastuullaan on muun muassa hallinnoida ja johtaa laivueen lentokoulutuksen tavoitteita, sisältöä ja toteutusta. Lentokokemusta Vesalle on kertynyt tähän mennessä yli 2000 tuntia, joista Hornetilla noin 600 ja Hawkilla noin 1400 tuntia.

Kapteeni Vesa Loukko Hawkin vieressä.

#10 Tekninen johtaja yliluutnantti Marko Nieminen

Osaston teknisenä johtajana eli numerolla #10 toimii Keski-Suomesta Laukaasta kotoisin oleva kapteeni Marko Nieminen. Lukion jälkeen Nieminen lähti Jämsän Halliin suorittamaan varusmiespalvelusta lentotekniselle aliupseerikurssille, missä sotilasilmailun kärpänen puraisi lopullisesti ja hän aloitti lentoteknisen peruskurssin Lappeenrannassa, heti varusmiespalveluksen jälkeen.

Valmistuttuaan peruskurssilta vuonna 1998 palveluspaikaksi valikoitui Karjalan lennosto ja työ Hawkien parissa sai alkunsa jo silloin, mutta vuonna 2007 hävittäjät saivat vaihtua kuljetus- ja yhteyskoneisiin Tukilentolaivueessa, joka sijaitsi silloin Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Seuraava siirto tapahtui puolustusvoimauudistuksen myötä vuonna 2015, jolloin Tukilentolaivue siirrettiin Satakunnan lennostoon. Työt Pirkkalassa kestivät kuitenkin vain lyhyen aikaa, ja keväällä 2017 koitti siirto takaisin nykyiseen palveluspaikkaan Ilmasotakouluun Tikkakoskelle Hävittäjälentolaivue 41:n lentotekniikkalaivueen Hawk-asiantuntijaksi.

Tällä hetkellä hän toimii Käyttölentueessa jaosjohtajana vastaten päivittäisen lentopalveluksen koneiden huollatuksesta ja lentokelpoisuuden ylläpidosta.
Vuosina 2018–2019 Nieminen toimi Midnight Hawks -taitolento-osaston järjestelmäasiantuntijana ja nyt kolmatta vuotta numerolla #10. Vaikka ura Midnight Hawks -taitolento-osaston jäsenenä on vahva, Nieminen on ehtinyt myös toimia reilut 20 vuotta Ilmavoimissa muidenkin konetyyppien parissa kuten Hornet, Pilatus, C-295M.

Vapaa-ajalla kiireisenä pitävät maatalous- ja metsätyöt omalla tilalla Hankasalmella sekä harrastuksina juoksu, hiihto, laskettelu ja moottorikelkkailu.