Hyppää sisältöön

 

Midnight Hawks

Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt Ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.

Midnight Hawks on valmistautunut kevään aikana vuoden 2024 esityslentokauteen. Osasto on harjoitellut sarjoja, joita on hieman päivitetty viime vuodesta.

Midnight Hawksilla on kolme esitystä erilaisiin sääolosuhteisiin. Hyvän sään sarja jakautuu kolmeen osioon, jossa ensimmäisessä osiossa suoritetaan erilaisia liikkeitä pääosin tiiviissä timanttimuodossa. Toinen osio keskittyy pystyliikkeisiin ja kolmas osio koostuu hajotuksesta, jossa ajetaan kohtaamisia esityksen keskipisteen yläpuolella. Keskisään sarjassa pystyliikkeet ja hajotusosio on korvattu matalammalla suoritettavilla liikkeillä. Matalimman pilvikorkeuden sarjassa suoritetaan liikkeitä vaakatasossa ja muodonmuutoksia.

Kaikki osaston ohjaajat toimivat lennonopettajina Ilmasotakoulussa Hävittäjälentolaivue 41:ssä. Lennonopettaminen on ohjaajien päätyö ja osastolentäminen tapahtuu päätoimen ohella. Midnight Hawksissa lentäminen vaatii sitoutumista, kovaa harjoittelua sekä itsensä jatkuvaa haastamista. Osastoon kuuluminen on kunniatehtävä. Koko osasto odottaa kesän esityslentoja jo innolla ja toivottaa kaikki katsojat tervetulleiksi seuraamaan osaston esityksiä lentonäytöksiin niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Midnight Hawksin neljä lentäjää ja yksi selostaja poseeraavat harmaan, Suomen lipun värein kuvioidun, Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä aurinkoisena päivänä..

Midnight Hawksin miehistö kaudelle 2024

Midnight Hawksien miehistö on kokenut hyvin pieniä muutoksia kaudelle 2024. Osaston lentävät jäsenet ovat pysyneet ennallaan. Osaston johtajana toimii kapteeni Juho Tervahartiala, vasemmalla siivellä lentää kapteeni Ville Kirijatshenko ja oikealla siivellä kapteeni Joonas Sunnari. Osaston takamiehenä lentää kapteeni Petteri Wahlgren. Osaston valvojana jatkaa viime kauden tapaan kapteeni Oskari Tähtinen. Kaudella 2024 osastossa toimii kaksi seiskaa, eli rookieta. Heidän tehtävänä on vastata esiintymisten juonnoista, musiikeista sekä osaston sosiaalisen median tuotannosta. Viime vuoden tapaan toisena seiskana toimii kapteeni Lauri Lappalainen ja uutena jäsenenä osastoon toiseksi seiskaksi liittyy tänä vuonna yliluutantti Arttu Majuri

Kaikki Ilmavoimien lentotoiminta mukaan luettuna Midnight Hawksien esityslentäminen olisi mahdotonta ilman lentoteknisen henkilöstön väsymätöntä ja säntillistä työtä ja tukea. Midnight Hawks numero kymppi, tekninen johtaja vääpeli Lasse Ahlgren vastaa osaston neljän esityskoneen ja varakoneen käyttöhuollosta ja ylläpidosta. Apuna hänellä on tehtävässä kuusihenkinen lentotekniikkalaivueen henkilöstöstä koottu lentotekniikan ryhmä.

Osaston jäsenet 

Henkilökuva hymyilevästä lentäjästä varusteissaan Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä.

#1 Johtaja / Leader kapteeni Juho Tervahartiala

Osaston johtajana numerolla #1 toimii kolmatta kauttaan 35-vuotias kapteeni Juho Tervahartiala. Aiemmin oikealla siivellä numerolla #3 lentänyt Tervahartiala lentää osastossa jo kuudetta vuotta. Juho on kotoisin Raisiosta ja kirjoittanut ylioppilaaksi Raision lukiosta vuonna 2007. Ennen lentoreserviupseerikurssille pääsyä Juho ehti palvella puoli vuotta Merivoimissa.

Lentoreserviupseerikurssi 83:n jälkeen syksyllä 2009 Juho pääsi kadettikurssille 96 jatkamaan opintoja tähtäimenään lentoupseerin ammatti. Vinkalla saadun alkeis- ja jatkolentokoulutuksen sekä kahden vuoden akateemisten opintojen jälkeen Juho siirtyi silloiseen Lentosotakouluun Kauhavalle syksyllä 2011. Hawkilla suoritetun peruslentokoulutuksen jälkeen valmistuminen upseerin ammattiin koitti syksyllä 2012. Hawk-koulutus jatkui tämän jälkeen edelleen Kauhavalla ja syksyllä 2014 oli edessä lennonopettajakurssi Ilmasotakoulussa.

Hawkien siirryttyä Ilmasotakouluun 2015 vuoden alusta jatkoi Tervahartiala palvelemista Hawk-lennonopettajana Hävittäjälentolaivue 41:ssä Tikkakoskella. Tällä hetkellä Juho toimii laivueessa 1. lentueen varapäällikkönä. Lentokokemusta Juholle on kertynyt tähän mennessä yhteensä noin 1700 tuntia, joista Hawkilla lähes 1300 tuntia.

Midnight Hawksissa osaston johtajana Juholla on iso rooli koko osaston toiminnan koordinoinnissa ja johtamisessa. Niin esitysten suunnittelu, harjoittelu kun itse esitykset tukitoimineen vaativat periksiantamatonta asennetta ja johtajuutta. Lisäksi Juhon vastuulla osaston johtajana on esitysten turvallinen toteutus sekä rajoituksista ja määräyksistä huolehtiminen.

Vapaa-aikanaan Juhoa pitää perheen lisäksi kiireisenä erilaiset moottoroidut ajoneuvot purku- ja korjaustöineen. Talvisin Juhon saattaa myös bongata Laajavuoren hiihtoladuilta suksien kanssa, ja kesäisin latujen vierestä maastopyörän selässä.

Henkilökuva hymyilevästä lentäjästä varusteissaan Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä.

#2 Vasen siipi / Left wing kapteeni Ville Kirijatshenko

Vasemmalla siivellä numerolla #2 Midnight Hawksissa lentää toista esityskauttaan 33-vuotias kapteeni Ville Kirijatshenko. Ville on kotoisin Saarijärveltä ja kirjoitti ylioppilaaksi Saarijärven lukiosta vuonna 2009. Samana vuonna hän aloitti Lentoreserviupseerikurssi 84:n Tikkakoskella ja lisäksi teki sivutoimisen palomiehen töitä Keski-Suomen pelastuslaitoksella Saarijärven paloasemalla. Lentoreserviupseerikurssilta Ville valittiin kadettikurssi 97:lle Ilmavoimien ohjaajalinjalle Maanpuolustuskorkeakouluun. Lentoupseerin virkaan hänet nimitettiin vuonna 2013, jonka jälkeen lentokoulutus jatkui Kauhavan Lentosotakoulussa Hawkilla. 

Vuonna 2015 Ville siirtyi F/A-18 -koulutukseen Karjalan lennostoon Hävittäjälentolaivue 31:n palvelukseen Rissalaan. Kotiin paluu Keski-Suomeen tapahtui vuonna 2020, kun Ville siirtyi ilmataisteluopettajaksi Tikkakoskelle Hävittäjälentolaivue 41:n riveihin. Sotataidon maisteriopinnot Ville suoritti kadettikoulun jatkoksi fyysisen kasvatuksen ja liikuntapedagogiikan eriytyvissä opinnoissa yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa ja valmistui sotatieteiden maisteriksi vuonna 2019.

Tällä hetkellä Ville toimii ilmataisteluopettajana Hävittäjälentolaivue 41:ssä. Lentokokemusta Villelle on tähän mennessä kertynyt Hornetilla yli 500h, Hawkilla 500h ja Vinkalla 200h. Villen vapaa-aikaan kuuluu vahvasti eri moottoriurheilulajit kuten moottorikelkkailu, karting, crosskart, vesijetteily sekä moottoripyöräily. Lisäksi Ville harrastaa muun muassa hiihtoa, laskettelua, uintia sekä jääkiekkoa. Villen voi tavata myös esiintymässä suuren suosion saavuttaneessa juhla- ja bilebändi Ilontilaajassa, jossa Ville soittaa koskettimia.

Henkilökuva hymyilevästä lentäjästä varusteissaan Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä.

#3 Oikea siipi / Right wing kapteeni Joonas Sunnari

Oikealla siivellä numerolla #3 lentää kolmatta kauttaan 36-vuotias kapteeni Joonas Sunnari. Lapin porteilta Keminmaasta kotoisin oleva Joonas kirjoitti ylioppilaaksi Keminmaan lukiosta keväällä 2007. Samana kesänä koitti varusmiespalvelus Ilmavoimissa lentoreserviupseerikurssi 82:lla.

Varusmiespalveluksen aikana Joonas päätti hakea kadettikurssille ja syksyllä 2008 alkoivatkin opinnot kadettikurssi 95:lla Ilmavoimien ohjaajaopintosuunnalla. Sotatieteiden kandidaatiksi Joonas valmistui syksyllä 2011 ja Hawk-koulutus jatkui akateemisten opintojen ohella kevääseen 2013. Tällöin Joonas siirtyi F/A-18 -koulutukseen Lapin lennostoon Rovaniemelle. Rovaniemellä vierähti kaikkiaan kuusi vuotta ja kesällä 2019 Joonas siirtyi Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:n lennonopettajaksi.

Lennonopettajana toimimisen ohessa Joonas toimii Hävittäjälentolaivue 41:ssä 1. lentueen päällikkönä vastaten laivueen henkilöstön ja koneiden resurssoinnista sekä päivittäisen lentotoiminnan suunnittelusta. Lentokokemusta Joonakselle on tähän mennessä kertynyt noin 1700 tuntia, joista Hornetilla yli 600 tuntia.

Vapaa-ajalla Joonas viihtyy perheen parissa ja harrastuksiin kuuluu kuntoilu, vapaalaskeminen sekä kesäisin maastopyöräily

Henkilökuva hymyilevästä lentäjästä varusteissaan Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä.

#4 Takamies / Slot kapteeni Petteri Wahlgren

Kaudella 2024 osaston numerolla #4 lentää toista vuotta 34-vuotias kapteeni Petteri Wahlgren. Petteri on kotoisin Jyväskylästä ja kirjoitti ylioppilaaksi Cygnaeus-lukiosta keväällä 2008. Samana kesänä Petteri aloitti varusmiespalveluksen lentoreserviupseerikurssi 83:lla Ilmasotakoulussa.

Varusmiespalveluksen jälkeen Petteri jatkoi opintoja kadettikurssi 96:lla Ilmavoimien ohjaajaopintosuunnalla, josta valmistui sotatieteiden kandidaatiksi elokuussa 2012. Tämän jälkeen edessä oli Hawk-jatkokoulutus silloisessa Lentosotakoulussa Kauhavalla, josta matka jatkui F/A-18-Hornet-koulutukseen Lapin lennostoon Rovaniemelle kesällä 2014. 

Sotatieteiden maisteriksi valmistuminen koitti kesällä 2018 ja Rovaniemellä Petteri palveli yhteensä kuusi vuotta, kunnes kesällä 2020 edessä oli siirtyminen takaisin kotikonnuille lennonopettajaksi Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:een. Tällä hetkellä Petteri toimii Hävittäjälentolaivue 41:ssä 3. lentueen varapäällikkönä. Lentokokemusta Petterille on kertynyt tähän mennessä noin 1500 tuntia, joista Hornetilla yli 700 tuntia. 

Vapaa-ajalla harrastuksiin kuuluu mm. golf, padel, kuntosali, pyöräily, avantouinti sekä koiran kanssa peuhaaminen.

Henkilökuva hymyilevästä lentäjästä aurinkolasit silmillään Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä.

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Lauri Lappalainen

Kaudella 2024 osaston toisena seiskana jatkaa 32-vuotias kapteeni Lauri Lappalainen. Lauri on kotoisin Naantalista ja kirjoitti ylioppilaaksi kotikaupunkinsa lukiosta keväällä 2010. Varusmiespalveluksen Lauri aloitti samana kesänä Lentoreserviupseerikurssi 85:llä Ilmasotakoulussa. Varusmiespalveluksen jälkeen Laurilla oli opiskelupaikka Tampereen teknillisessä yliopistossa, mutta innostus lentämiseen, Ilmavoimien mahtava yhteishenki sekä halu haastaa itseään hävittäjän puikoissa saivat Laurin valitsemaan TTY:n sijaan kadettikurssi 98:n ohjaajaopintosuunnan. 

Ilmavoimien ohjaajalle tyypillinen urapolku vei Laurin Hawk-koulutuksen kautta Lapin lennostoon Rovaniemelle, jossa vierähti noin 5 vuotta ja F/A-18 Hornetin ohjaamossa noin 500 tuntia. Tällä hetkellä Lauri toimii ilmataisteluopettajana Hävittäjälentolaivue 41:n 3. lentueessa. Lennonopettamisen lisäksi Laurin työtehtäviin kuuluu laivueen toiminnan kehittämistä, ohjaajien kelpoisuuksien seurantaa, sekä erilaisiin projekteihin osallistumista. Lentokokemusta Laurille on kertynyt Ilmavoimien konekalustolla yli 1100 tuntia.

Monenlainen liikunta on lähellä Laurin sydäntä. Juniorina aloitettu suunnistus ja siihen liittyneet kestävyysurheilun eri muodot kuten lenkkeily, hiihto ja pyöräily täyttävät ison osan Laurin vapaa-ajasta. Kadettina aloitetun Ilmailu 5-ottelun parissa Lauri viihtyi noin 10 vuotta ja siitä jäi upeiden muistojen lisäksi käteen muutama mitalikin. Uusimpana innostuksen kohteena on vapaalasku, ja Norjan vuorille onkin päästävä vuosittain ainakin kertaalleen.

#7 Selostaja / Rookie yliluutnantti Arttu Majuri

Kaudella 2024 osastossa uutena kasvona seiskana aloittaa 30-vuotias yliluutnantti Arttu Majuri. Varsinais-Suomesta Marttilasta kotoisin oleva Arttu kirjoitti Kosken lukiosta ylioppilaaksi vuonna 2013, ja aloitti samana vuonna varusmiespalveluksen Lentoreserviupseerikurssi 88:lla Tikkakoskella. Opinnot jatkuivat Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssi 101:llä, ja valmistuminen upseerin virkaan koitti kesällä 2017.

Hawk-koulutuksen päätyttyä vuonna 2019 Artun ura jatkui lennonopettajana Hävittäjälentolaivue 41:ssä, jossa työtehtävänä tällä hetkellä on HW1-lentokoulutusvastaava. Lentokokemusta Artulle on kertynyt nuoresta iästä huolimatta Ilmavoimien kalustolla yli 900 tuntia, joista suurin osa Hawkilla.

Vapaa-ajalla perhe-elämä pitää Artun kiireisenä, vaikka toki urheiluunkin löytyy aina aikaa. Keski-Suomen kumpuileva maasto tarjoaa erinomaiset olosuhteet rakkaalle pyöräilyharrastukselle, ja talvisin pyörän sijaan alle valikoituu usein sukset.

Henkilökuva lentäjästä aurinkolasit silmillään Hawk-suihkuharjoituskoneen edessä.

#0 Valvoja/Supervisor kapteeni Oskari Tähtinen

Kaudella 2024 osaston valvojana toimii viime vuoden tapaan 37-vuotias Jyväskylästä lähtöisin oleva kapteeni Oskari Tähtinen. Oskari kirjoitti ylioppilaaksi perinteikkäästä Jyväskylän lyseon lukiosta keväällä 2006. Samana kesänä koitti astuminen varusmiespalvelukseen Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssi 81:lle. Tästä luonnollisena jatkumona Oskari hakeutui jatkamaan opintojaan Maanpuolustuskorkeakouluun 94. kadettikurssille ohjaajaopintosuunnalle. Sotatieteiden kandidaatiksi Oskari valmistui syksyllä 2010 ja jatkoi HW-koulutusta Kauhavalla aina kevääseen 2012. 

Keväällä 2012 oli myös Oskarilla edessään siirto Lapin lennostoon Rovaniemelle F/A-18-koulutukseen. Rovaniemellä vierähti yhteensä kuusi vuotta ja kesällä 2018 oli aika palata kotikonnuille Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:n lennonopettajaksi. Lennonopettajan tehtävien ohessa Tähtinen toimii Hävittäjälentolaivue 41:ssä 3. lentueen päällikkönä.

Lentokokemusta Oskarille on kertynyt sotilaskoneilla yhteensä noin 1650 tuntia, joista noin 600 tuntia Hornetilla. Lisäksi Oskari on erehtynyt harrastamaan ilmailua myös töiden ulkopuolella ja siviilistä kokonaistiimaa on takataskussa tällä hetkellä noin 400 tuntia.

Lentämisen lisäksi Oskarin vapaa-aika kuluu monipuolisesti liikunnan merkeissä. Tällä hetkellä harrastuksista lähimpänä sydäntä on erityisesti pyöräily, laite- ja vapaasukeltaminen, matkustelu sekä valokuvaus. Oskarin valokuvia voi bongata useista eri Ilmavoimien julkaisuista sekä esimerkiksi Midnight Hawksin Instagram-tililtä.

#10 Tekninen johtaja vääpeli Lasse Ahlgren

Osaston teknisenä johtajana eli numerolla #10 toimii Keski-Suomesta Pylkönmäeltä kotoisin oleva vääpeli Lasse Ahlgren. Lukion jälkeen Ahlgren lähti Jämsän Halliin suorittamaan varusmiespalvelusta lentotekniselle aliupseerikurssille, jonka jälkeen loppu palvelusaika kului Tikkakoskella Tukilentolaivueessa kuljetus- ja yhteyskoneiden parissa. Varusmiespalveluksen jälkeen hän jäi vuodeksi töihin samaiseen Tukilentolaivueeseen jatkamaan jo tutuksi tulleita töitä. Tämän jälkeen oli vuorossa vuoden mittainen pesti Ilmavoimien lentokoneita huoltavassa siviiliyrityksessä.

Sotilasammattihenkilön peruskurssin suorittamisen jälkeen vuonna 2004 palveluspaikaksi tuli Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoona, jossa kului n. 5 vuotta helikopterien parissa työskennellessä.

Vuoden 2008 loppupuolella tuli siirto Tikkakoskelle silloiseen Ilmasotakoulun Tukilentolaivueeseen ja takaisin kuljetus- ja yhteyskonetehtäviin. 2014 Tukilentolaivueen siirtyessä Pirkkalaan oli siirto jälleen paikasta toiseen ajankohtainen. Vuodesta 2017 palveluspaikkana on ollut Ilmasotakoulu Tikkakoskella, jossa työtehtäviin kuuluvat tällä hetkellä Hawkien parissa työskentelyn lisäksi Pilatus-toiminnan suunnittelu tekniikan osalta sekä lentoturvallisuusmekaanikon tehtävät. Midnight Hawks- taitolento-osaston jäsenenä hän on toiminut aiemmin neljän vuoden ajan. Ahlgren on toiminut noin 20 vuotta sotilasilmailussa mm. Vinka, Redigo, MD500, Piper, Fokker, C295, Pilatus ja Hawk kaluston huoltotehtävissä.

Vapaa-aika kuluu moottorikelkkailun, moottoripyöräilyn ja kaikenlaisen kuntoilun harrastamisessa.

Midnight Hawksin lentäjät kuvattuna visiirin heijastuksesta.
Midnight Hawks toivottaa kaikki tervetulleiksi katsomaan esityksiä!
 
´