Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko
Ilmavoimat

Midnight Hawks

Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.

Lentonäytöskaudesta 2020 on muodostumassa kovin erilainen verrattuna esimerkiksi viime kauteen. Tästä huolimatta ryhmä on harjoitellut kevään aikana sarjan, jota on uudistettu kevyesti. Sarja jakautuu tänä vuonna karkeasti kahteen osakokonaisuuteen, joista ensimmäinen painottuu osastolentämiseen tiukassa muodostelmassa. Mukana on osaston tavaramerkiksi muodostunut tiukka vinoneliö, mutta myös aiempaa enemmän muodonmuutoksia. Tälle kaudelle sarjaan on tullut viime vuotta enemmän pystyliikkeitä, jotka osaltaan lisäävät sarjan näyttävyyttä. Jälkimmäinen osuus sarjasta sisältää erilaisia hajotuksia ja kokoontumisia. Näistä osa on tuttuja viime vuodelta, mutta kokonaisuutta on hiottu entisestään tavoitteena entistä näyttävämpi sarja! Sarjan aikana osasto lentää matalimmillaan vain 100 metrin korkeudella ja sarjassa koneiden nopeus vaihtelee 200–800 km/h välillä.

Kaikki osastoon kuuluvat ohjaajat työskentelevät ilmataistelulennonopettajina Ilmasotakoululla, jossa osastolentoharjoittelu tapahtuu päätoimen ohella. Osastossa lentäminen vaatii sitoutumista ja kovaa harjoittelua, mutta Midnight Hawksiin valituksi tuleminen on kunniatehtävä, josta ei kieltäydytä.

Midnight Hawksien miehistö kaudelle 2020

Midnight Hawksien miehistö on taas päivittynyt vuodelle 2020. Edelliseltä kaudelta mukana jatkavat osaston johtaja kapteeni Vesa Loukko sekä siipimiehinä lentävät kapteeni Eero Mannismäki ja kapteeni Juha Tervahartiala. Viime vuonna osaston #7 tehtäviä hoitanut kapteeni Oskari Tähtinen on siirtynyt tälle kaudelle lentämään osaston jonopaikkaa.

Osastoon vahvuuteen kuuluvat lisäksi valvojana edellisvuoden tapaan toimiva kapteeni  Heikki Kankkio sekä uutena osaston #7 tehtävään liittynyt kapteeni  Jussi Nokso.  Kankkion tehtävänä on maasta käsin vastata esityksen sujuvuudesta ja turvallisuudesta sekä lentomuodoista. Nokso on tuleva Midnight Hawksien jonopaikan lentäjä, joka tänä vuonna tutustuu toimintaan ja vastaa esimerkiksi osaston esitysten selostamisesta.

Ilmavoimien lentotoiminta, Midnight Hawksien osastolentäminen mukaan lukien, olisi mahdotonta ilman lentoteknisen henkilöstön väsymätöntä uurastusta ja tukea. Midnight Hawks jäsen numero 10, tekninen johtaja kapteeni Marko Nieminen vastaa osaston neljän esityskoneen ja yhden varakoneen huoltamisesta ja ylläpidosta. Apunaan tähän hänellä on kuusihenkinen Lentotekniikkalaivue 41:n henkilöstöstä koottu lentotekniikan ammattilaisryhmä.

Osaston jäsenet 

#1 Johtaja / Leader kapteeni Vesa Loukko

Vuodelle 2019 osaston johtajaksi nimetty kapteeni Vesa Loukko on kotoisin Kauhajoelta. Nykyään Laukaassa asuvan Vesan perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi tytärtä. Tärkein harrastus Vesalle on oma perhe, mutta hän ehtii siinä sivussa aika ajoin käydä myös hiihtämässä, lenkkeilemässä ja kuntosalilla.

Varusmiespalveluksen hän aloitti vuonna 2004 Kauhavalla silloisella ohjaajan alkeiskurssilla. Varusmiespalveluksen jälkeen sotatieteen opinnot jatkuivat kadettikurssilla 92 vuosina 2005–2009. Lentokoulutuksen Vesa aloitti Vinkalla tammikuussa 2005 Kauhavalla. Vinkalentopalvelus päättyi Tikkakoskella 2008, minkä jälkeen koulutus jatkui Kauhavalla Hawk-harjoitushävittäjällä vuosina 2008–2010. Kauhavan jälkeen Loukko siirtyi Pirkkalaan lentämään F/A-18-kalustolla Hävittäjälentolaivue 21:ssä vuosina 2010–2013. Kesällä 2013 oli aika siirtyä takaisin Hawkin ohjaimiin Lentosotakouluun Kauhavalle, josta siirryttiin aikanaan 2015 Tikkakoskelle Ilmasotakouluun. Nykyään Vesan toimii Ilmasotakoulussa lentueen varapäällikkönä ja ilmataisteluopettajana.

Vesan Midnight Hawks -ura alkoi vuonna 2016 oikealla siivellä. Numero #3:n roolissa hän lensi kolme kautta vuosina 2016–2018. Vuonna 2019 Vesa sai kunnian ottaa numero #1:n roolin entiseltä osaston johtajalta kapteeni Marc Fussilta. Ilmavoimien lentokalustolla Loukko on ehtinyt lentää yli 500 tuntia Hornetilla, toista tuhatta tuntia Hawkilla ja reilu 100 tuntia Vinkalla.

 
 

#2 Vasen siipi / Left wing kapteeni Eero Mannismäki

Osaston vasemmalla siivellä lentävä kapteeni Eero Mannismäki on kotoisin Ähtäristä, jonka lukiosta kirjoitti itsensä ylioppilaaksi vuonna 2002. Sotilasura käynnistyi varusmiehenä saman vuoden elokuussa Ohjaajan alkeiskurssi 77:llä Kauhavan Ilmasotakoulussa. Ensimmäisen lentonsa Eero lensi Vinkalla vuonna 2003. Varusmiespalveluksen jälkeen ura jatkui Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 90 vuosina 2003–2007, mikä päättyi sotatieteiden maisteriksi valmistumiseen ja lento-upseeriksi nimittämiseen tasavallan presidentin toimesta.

Lentoura jatkui Vinka-kaluston jälkeen Hawk-suihkuharjoituskoneella Kauhavalla. Sotilaslentäjän siivet myönnettiin vuonna 2006. Lennonopettajakurssin jälkeen lennonopettajakelpuutus Vinka-kalustolle oli takataskussa vuoden 2008 lopussa. Seuraavana vuonna koulutus jatkui Hawk-kalustolla ja opettajakelpuutus tuli 2009 kesällä. Vuosina 2010–2012 tapahtui pieni hairahdus lentopojan uralta ja tuona aikana Eero sai lennonjohtajan koulutuksen Avia Collegella Vantaalla. Tämä koulutus jätti jälkensä pelkästään hyvällä tavalla kasvattaen ilmailullista ammattitaitoa uudelle tasolle. Ura Kauhavalla jatkui vuoteen 2014 asti, kunnes siirto koitti Tikkakosken Ilmasotakouluun vuonna 2015. Tällä hetkellä kapteeni Mannismäki on lentueen päällikkönä Hävittäjälentolaivue 41:ssä ja lentokalustona on sekä Hawk että Vinka.

Eero valittiin Hawk-sooloesityslentäjäksi kaudelle 2017. Ura Midnight Hawksissa alkoi seuraavana vuonna, kun Hawk-soolokone osallistui osaston mukana kahteen lentonäytökseen. Hawk-esityslentämisestä Eero pääsi nauttimaan vuodet 2017 ja 2018. Tänä vuonna kapteeni Mannismäki valittiin taitolento-osaston varsinaiseksi jäseneksi vasemmalle siivelle numero #2:n rooliin. Lentotunteja on kertynyt Hawkilla 1300 tuntia ja Vinkalla 400 tuntia. Lentämisen lisäksi kapteeni Mannismäki harrastaa monipuolisesti urheilua sekä luonnossa liikkumista.

 
 

#3 Oikea siipi / Right wing kapteeni Juho Tervahartiala

Kapteeni Juho "Tervis" Tervahartiala on Midnight Hawks -perheen kuopus ja ainoa ulkomaalaisvahvistus, syntyjään raisiolainen, joka kirjoitti ylioppilaaksi Raision lukiosta 2007 Suomi toisena äidinkielenään Turun jälkeen. Tervahartialan palava tahto palvella Suomea johti hänet Merivoimien RUK:in kautta lopulta LentoRUK83:lle. 544 kunnian aamua varusmiehenä ovat jättäneet Tervahartialaan syvät jäljet, ja tehneet hänestä sen miehen ja taistelijan, joka hän tänä päivänä on. Luontaisena jatkumona kaikelle tälle Tervahartiala aloitti opiskelunsa Kadettikoulussa vuonna 2009.

Alkeislentokoulutuksensa Tervahartiala suoritti Vinkalla Tikkakoskella, josta hän siirtyi Kauhavan Lentosotakouluun jatkokoulutukseen Hawkilla vuonna 2011. Sotilaslentäjän siivet tarttuivat rintaan vuonna 2012, minkä jälkeen Tervahartiala lensi vielä kaksi vuotta Hawkilla ennen lennonopettajakurssia vuonna 2014. Lentosotakoulun lakkauttamisen myötä Hawkit ja opettajat siirtyivät Tikkakoskelle, ja lento-oppilaat ovatkin saaneet nauttia Tervahartialan ammattitaidosta Hawkilla sekä Vinkalla jo vuodesta 2015.

Midnight Hawksien riveihin Tervahartiala liittyi kaudelle 2016 numerolla #7. Hän on kerennyt olla mukana Midnight-toiminnassa pitkään, ja yleisö onkin päässyt kuulemaan hänen esitysjuontojaan useissa näytöksisssä, mukaan lukien Suomen 100-vuotisjuhliin liittyvissä ja Ilmavoimat 100 vuotta -juhlalentonäytöksissä. Tällä kaudella näet Tervahartialan lentävän osastossa oikealla siipipaikalla numero #3:n roolissa. Tervahartialan intohimo on lennonopettaminen, ja lentokokemusta hänellä on tähän mennessä kertynyt Hawkilla 800 tuntia ja Vinkalla nelisensataa.

 
 

#4 Takamies / Slot kapteeni Oskari Tähtinen

Kapteeni Oskari Tähtinen on syntyjään paljasjalkainen jyväskyläläinen ja kirjoittanut ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 2006. Hänen ilmavoimauransa alkoi samana vuonna asepalveluksen merkeissä Tikkakoskella LentoRuk81:llä. Asepalveluksen jälkeen Tähtinen aloitti opiskelut Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 94, josta hän valmistui vuonna 2016 Sotatieteiden maisteriksi pääaineenaan sotatekniikka.

Alkeislentokoulutuksen jälkeen Tähtisen lentoura jatkui Kauhavan Lentosotakoulussa Hawk-harjoitushävittäjällä. Sotilaslentäjän siivet hän sai kesällä 2010. Vuonna 2012 Oskari sai päätökseen taktisen koulutuksen Hawkilla ja tie vei pohjoiseen Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11. Siellä Oskari lensi kuusi vuotta F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Kesällä 2018 Tähtinen siirtyi Hawk-ilmataisteluopettajaksi Ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:een.

Midnight Hawkseihin Tähtinen liittyi kaudella 2019 numero #7:n roolissa. Vuodelle 2020 Oskari liittyi osaston lentävään kokoonpanoon slot-paikalle. Kokonaislentokokemusta sotilaslentokoneilla Tähtisellä on yhteensä reilu 1000 tuntia, joista 500 tuntia Hornetilla. Tämän lisäksi hän on lentänyt siviilissä 400 tuntia yksi- ja kaksimoottorisilla koneilla sekä purjekoneilla. Lentämisen lisäksi Tähtinen harrastaa laitesukellusta ja valokuvausta, ja hänen ottamiaan ilmailuaiheisia valokuvia on ollut nähtävissä useissa ilmavoimallisissa yhteyksissä.

 
 

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Jussi Nokso

Ensimmäisen kautensa uusi ohjaaja viettää Midnight Hawks -jäsenenä numero 7 toimintaan tutustuen ja osastotaitolentoon valmentautuen, mutta ei vielä esityksissä lentäen. Numero 7:ää voit kuulla kaiuttimista näytösten aikana, sillä hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa Midnight Hawks -taitolentoesitysten selostaminen.

Kapteeni Jussi Nokso on kotoisin eteläpohjanmaalta Kurikasta. Maatilan poika ponnisti sieltä perinteistä entisaikojen lentäjien polkua lentoupseerin uralle. Vuonna 2005 ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen Jussi suuntasi suoraan Tikkakoskelle LentoRUK80:lle. Asepalveluksen jälkeen Nokso aloitti opiskelut Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 93, josta hän valmistui vuonna 2015 Sotatieteiden maisteriksi pääaineenaan sotatekniikka.

Lentoura Jussilla jatkui Tikkakoskella pari vuotta Vinkalla kadettikoulun aikana, mistä hän sitten siirtyi Kauhavalle Lentosotakouluun opettelemaan suihkulentämisen saloja. Kauhavalla Jussi saavutti vuonna 2009 Ilmavoimien ohjaajan lentomerkin. Tämän jälkeen koulutus jatkui Kauhavalla vielä pari vuotta taktisen koulutuksen parissa ennen siirtymistä F/A-18 -koulutukseen Rovaniemelle Hävittäjälentolaivue 11. Siellä Jussi ehti palvella vuoteen 2016 ennen siirtymistä Ilmasotakouluun Hävittäjälentolaivue 41:een ilmataisteluopettajaksi.

Lentokokemusta Jussille on ehtinyt kertyä vuosien varrella sotilaskoneilla reilu 1300 tuntia. Tästä noin 500 tuntia Hornetin puikoissa ja Hawkillakin kokemusta on kertynyt yli 600 tuntia. Vapaa-aikaan Jussi harrastaa monipuolisesti liikuntaa pyöräilystä kuntosaliin ja erilaisiin lautailulajeihin. Lisäksi Jussin kiinnostuksen kohteisiin kuuluu tietotekniikka ja puutyöt.

#0 Valvoja/Supervisor kapteeni Heikki Kankkio

Valvoja on kokenut Midnight-lentäjä, jonka tehtäviin kuuluu valvoa lentotoiminnan turvallisuutta ja kehittää esitystä. Lentonäytösten aikana numero 0:n voi bongata kentän laidalta antamassa radioitse ohjeita osaston ykköskoneelle.

Osaston valvojana, eli numerona #0, toimiva kapteeni Heikki Kankkio on kotoisin Mynämäeltä ja on toiminut Midnight Hawks -osastossa vuodesta 2014. Kapteeni Kankkio lensi kyseisenä vuonna Hawk-sooloesityslentäjänä sekä toimi osaston kuuluttajana numerolla #7. Vuodesta 2015 vuoteen 2018 Kankkio lensi osastossa vasemmalla siivellä #2:na, jonka jälkeen siirtyi "täysin palvelleena" osaston valvojaksi. Aina kun osasto harjoittelee tai esiintyy, osaston valvoja on bongattavissa maasta varusteinaan radiopuhelin ja sään salliessa aurinkolasit.

Midnight Hawks -osaston valvojan tehtäviin kuuluu tukea osaston johtajaa päätöksenteossa eri tilanteissa, sekä muita osaston jäseniä visuaalisesti oikean lentomuodon ja etäisyyksien säilyttämisessä. Tämä tehtävä tekee osaston valvojasta myös "taiteellisen johtajan" joka antaa oman panoksensa siihen miltä esitys näyttää maahan, koska osaston lentäjät eivät sitä luonnollisesti pysty arvioimaan.

Kankkio kirjoitti ylioppilaaksi Mynämäen Lukiosta vuonna 2002, ja astui saman vuoden syksyllä varusmiespalvelukseen Ohjaajan alkeiskurssi 77:lle josta tie jatkui suoraan ilmavoimien kadettikurssin 90 ohjaajalinjalle. Presidenttiä Kankkio kätteli vuonna 2007, ja 2008 edessä oli muutto Rovaniemelle Lapin Lennostoon F/A-18 Hornet -tyyppikurssille. Kauhavalle hän siirtyi 2011 toimiakseen lennonopettajana Hävittäjälentolaivue 41:ssä. Hyvin pian tämän jälkeen heräsi kiinnostus Midnight Hawks -osaston toimintaan. Hawk-koulutuksen siirryttyä Tikkakoskelle Kankkio on toiminut Hävittäjälentolaivue 41:n 1. lentueen päällikkönä ja ilmataisteluopettajana.

Kankkio on viettänyt aikaansa monenlaisten harrastusten parissa, mutta tärkeimpänä harrastuksena on ollut pesäpallo, joka kulki mukana aina viime vuosiin asti. Nykyään Kankkion löytää urheilemasta pesäpallokentän sijasta joko Seppälän kuntosaleilta, kesäisin rullaluistelemassa Jyväsjärven rantaraitilla tai talvella hiihtämässä maakuntauraa välillä Palokka-Leppävesi.

Mikäli yleisötapahtumien aikana et ehdi ottamaan osaston lentäjiä hihasta kiinni, mutta näet silmä tarkkana taivaalle katselevan ja radiopuhelinta pitelevän osastomme valvojan, tule esityksen päätyttyä juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia!

#10 Tekninen johtaja yliluutnantti Marko Nieminen

Osaston teknisenä johtajana eli numerolla #10 toimii Keski-Suomesta, Laukaalta, kotoisin oleva kapteeni Marko Nieminen. Lukion jälkeen Nieminen lähti Jämsän Halliin suorittamaan varusmiespalvelusta lentotekniselle aliupseerikurssille, missä sotilasilmailun kärpänen puraisi lopullisesti ja hän aloitti lentoteknisen peruskurssin Lappeenrannassa, heti varusmiespalveluksen jälkeen.

Valmistuttuaan peruskurssilta vuonna 1998 palveluspaikaksi valikoitui Karjalan lennosto ja työ Hawkien parissa sai alkunsa jo silloin, mutta vuonna 2007 hävittäjät saivat vaihtua kuljetus- ja yhteyskoneisiin Tukilentolaivueessa, joka sijaitsi silloin Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Seuraava siirto tapahtui puolustusvoima uudistuksen myötä vuonna 2015, jolloin Tukilentolaivue siirrettiin Satakunnan lennostoon. Työt Pirkkalassa kestivät kuitenkin vain lyhyen aikaa ja keväällä 2017 koitti siirto takaisin nykyiseen palveluspaikkaan Ilmasotakouluun Tikkakoskelle Lentotekniikkalaivue 41 Hawk-asiantuntijaksi. Asiantuntijan työtehtäviin kuuluu mm. Hawk-koneiden huollatuksen suunnittelu ja jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpito.

Vuosina 2018-2019 Nieminen toimi Midnight Hawks -taitolento-osaston järjestelmäasiantuntijana ja nyt ensimmäistä vuotta #10. Vaikka ura Midnight Hawks -taitolento-osaston jäsenenä on alussa, niin Nieminen on kuitenkin ehtinyt toimia jo reilut 20 vuotta Ilmavoimissa useiden konetyyppien parissa kuten Hornet, Pilatus, Casa ja Vinka. Hawk-asiantuntijuuden lisäksi Nieminen toimii tällä hetkellä myös Pilatus PC 12 -asiantuntijana.

Vapaa-ajalla kiireisenä pitävät maatalous- ja metsätyöt omalla tilalla Hankasalmella sekä harrastuksina talviaikaan hiihto, laskettelu ja moottorikelkkailu ja kun kevät ja kesä aikaan muilta töiltä ehtii, niin Nieminen laittaa juoksukengät jalkaan.