Midnight Hawks

Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.

Vuoden 2019 lentonäytöskauden harjoittelu on aloitettu. Kaudella 2019 luvassa on osaston käyntikortiksi muodostunutta erittäin tiivistä osastolentoa tiukassa vinoneliössä, jossa osasto lentää monipuolisia taitolentoliikkeitä vain metrien etäisyydellä toisistaan. Vinoneliön lisäksi luvassa on muun muassa rivimuotoa, iso-T sekä joutsen. Viime kaudelta tutut alapuolinen tynnyri, twist, sekä tynnyripyöritykset ovat tänäkin vuonna mukana takaamassa monipuoliset näytökset. Tiiviillä lentämisen lisäksi ohjelmassa nähdään läheltä ohituksia sekä näyttäviä hajotuksia. Lentokorkeus on matalimmillaan 100 metriä, ja nopeus vaihtelee 200–800 km/h välillä.

Kaikki osastoon kuuluvat ohjaajat työskentelevät ilmataistelulennonopettajina Ilmasotakoululla, jossa osastolentoharjoittelu tapahtuu päätoimen ohella. Osastossa lentäminen vaatii sitoutumista ja kovaa harjoittelua, mutta Midnight Hawksiin valituksi tuleminen on kunniatehtävä, josta ei kieltäydytä.

Midnight Hawksien miehistö kaudelle 2019

Midnight Hawksien miehistö on päivittynyt vuodelle 2019. Edelliseltä kaudelta mukana jatkavat osaston johtajaksi siirtynyt kapteeni Vesa Loukko sekä jonopaikkaa lentävä kapteeni Tapani Parvio. Uusina siipimiehinä ovat edelliskaudella #7:n hihamerkkiä kantanut kapteeni Juho Tervahartiala sekä sooloesitystä lentänyt kapteeni Eero Mannismäki.

Osastoon vahvuuteen kuuluvat lisäksi valvojana edellisvuoden siipimies kapteeni Heikki Kankkio sekä uutena vahvistuksena kapteeni Oskari Tähtinen. Kankkion tehtävänä on maasta käsin vastata esityksen sujuvuudesta ja turvallisuudesta sekä lentomuodoista. Tähtinen on tuleva Midnight Hawksien jonopaikan lentäjä, joka tänä vuonna tutustuu toimintaan ja vastaa esimerkiksi osaston esitysten selostamisesta.

Ilmavoimien lentotoiminta, Midnight Hawksien osastolentäminen mukaan lukien, olisi mahdotonta ilman lentoteknisen henkilöstön väsymätöntä uurastusta ja tukea. Midnight Hawks jäsen numero 10, tekninen johtaja kapteeni Kimmo Hantula vastaa osaston neljän esityskoneen ja yhden varakoneen huoltamisesta ja ylläpidosta. Apunaan tähän hänellä on kuusihenkinen Lentotekniikkalaivue 41:n henkilöstöstä koottu lentotekniikan ammattilaisryhmä.

Osaston jäsenet

#1 Johtaja / Leader kapteeni Vesa Loukko

Vuodelle 2019 osaston johtajaksi nimetty kapteeni Vesa Loukko on kotoisin Kauhajoelta. Nykyään Laukaassa asuvan Vesan perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi tytärtä. Tärkein harrastus Vesalle on oma perhe, mutta hän ehtii siinä sivussa aika ajoin käydä myös hiihtämässä, lenkkeilemässä ja kuntosalilla.

Varusmiespalveluksen hän aloitti vuonna 2004 Kauhavalla silloisella ohjaajan alkeiskurssilla. Varusmiespalveluksen jälkeen sotatieteen opinnot jatkuivat kadettikurssilla 92 vuosina 2005–2009. Lentokoulutuksen Vesa aloitti Vinkalla tammikuussa 2005 Kauhavalla. Vinkalentopalvelus päättyi Tikkakoskella 2008, minkä jälkeen koulutus jatkui Kauhavalla Hawk-harjoitushävittäjällä vuosina 2008–2010. Kauhavan jälkeen Loukko siirtyi Pirkkalaan lentämään F/A-18-kalustolla Hävittäjälentolaivue 21:ssä vuosina 2010–2013. Kesällä 2013 oli aika siirtyä takaisin Hawkin ohjaimiin Lentosotakouluun Kauhavalle, josta siirryttiin aikanaan 2015 Tikkakoskelle Ilmasotakouluun. Nykyään Vesan toimii Ilmasotakoulussa lentueen varapäällikkönä ja ilmataisteluopettajana.

Vesan Midnight Hawks -ura alkoi vuonna 2016 oikealla siivellä. Numero #3:n roolissa hän lensi kolme kautta vuosina 2016–2018. Vuonna 2019 Vesa sai kunnian ottaa numero #1:n roolin entiseltä osaston johtajalta kapteeni Marc Fussilta. Ilmavoimien lentokalustolla Loukko on ehtinyt lentää yli 500 tuntia Hornetilla, toista tuhatta tuntia Hawkilla ja reilu 100 tuntia Vinkalla.

#2 Vasen siipi / Left wing kapteeni Eero Mannismäki

Osaston vasemmalla siivellä lentävä kapteeni Eero Mannismäki on kotoisin Ähtäristä, jonka lukiosta kirjoitti itsensä ylioppilaaksi vuonna 2002. Sotilasura käynnistyi varusmiehenä saman vuoden elokuussa Ohjaajan alkeiskurssi 77:llä Kauhavan Ilmasotakoulussa. Ensimmäisen lentonsa Eero lensi Vinkalla vuonna 2003. Varusmiespalveluksen jälkeen ura jatkui Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 90 vuosina 2003–2007, mikä päättyi sotatieteiden maisteriksi valmistumiseen ja lento-upseeriksi nimittämiseen tasavallan presidentin toimesta.

Lentoura jatkui Vinka-kaluston jälkeen Hawk-suihkuharjoituskoneella Kauhavalla. Sotilaslentäjän siivet myönnettiin vuonna 2006. Lennonopettajakurssin jälkeen lennonopettajakelpuutus Vinka-kalustolle oli takataskussa vuoden 2008 lopussa. Seuraavana vuonna koulutus jatkui Hawk-kalustolla ja opettajakelpuutus tuli 2009 kesällä. Vuosina 2010–2012 tapahtui pieni hairahdus lentopojan uralta ja tuona aikana Eero sai lennonjohtajan koulutuksen Avia Collegella Vantaalla. Tämä koulutus jätti jälkensä pelkästään hyvällä tavalla kasvattaen ilmailullista ammattitaitoa uudelle tasolle. Ura Kauhavalla jatkui vuoteen 2014 asti, kunnes siirto koitti Tikkakosken Ilmasotakouluun vuonna 2015. Tällä hetkellä kapteeni Mannismäki on lentueen päällikkönä Hävittäjälentolaivue 41:ssä ja lentokalustona on sekä Hawk että Vinka.

Eero valittiin Hawk-sooloesityslentäjäksi kaudelle 2017. Ura Midnight Hawksissa alkoi seuraavana vuonna, kun Hawk-soolokone osallistui osaston mukana kahteen lentonäytökseen. Hawk-esityslentämisestä Eero pääsi nauttimaan vuodet 2017 ja 2018. Tänä vuonna kapteeni Mannismäki valittiin taitolento-osaston varsinaiseksi jäseneksi vasemmalle siivelle numero #2:n rooliin. Lentotunteja on kertynyt Hawkilla 1300 tuntia ja Vinkalla 400 tuntia. Lentämisen lisäksi kapteeni Mannismäki harrastaa monipuolisesti urheilua sekä luonnossa liikkumista.

#3 Oikea siipi / Right wing kapteeni Juho Tervahartiala

Kapteeni Juho "Tervis" Tervahartiala on Midnight Hawks -perheen kuopus ja ainoa ulkomaalaisvahvistus, syntyjään raisiolainen, joka kirjoitti ylioppilaaksi Raision lukiosta 2007 Suomi toisena äidinkielenään Turun jälkeen. Tervahartialan palava tahto palvella Suomea johti hänet Merivoimien RUK:in kautta lopulta LentoRUK83:lle. 544 kunnian aamua varusmiehenä ovat jättäneet Tervahartialaan syvät jäljet, ja tehneet hänestä sen miehen ja taistelijan, joka hän tänä päivänä on. Luontaisena jatkumona kaikelle tälle Tervahartiala aloitti opiskelunsa Kadettikoulussa vuonna 2009.

Alkeislentokoulutuksensa Tervahartiala suoritti Vinkalla Tikkakoskella, josta hän siirtyi Kauhavan Lentosotakouluun jatkokoulutukseen Hawkilla vuonna 2011. Sotilaslentäjän siivet tarttuivat rintaan vuonna 2012, minkä jälkeen Tervahartiala lensi vielä kaksi vuotta Hawkilla ennen lennonopettajakurssia vuonna 2014. Lentosotakoulun lakkauttamisen myötä Hawkit ja opettajat siirtyivät Tikkakoskelle, ja lento-oppilaat ovatkin saaneet nauttia Tervahartialan ammattitaidosta Hawkilla sekä Vinkalla jo vuodesta 2015.

Midnight Hawksien riveihin Tervahartiala liittyi kaudelle 2016 numerolla #7. Hän on kerennyt olla mukana Midnight-toiminnassa pitkään, ja yleisö onkin päässyt kuulemaan hänen esitysjuontojaan useissa näytöksisssä, mukaan lukien Suomen 100-vuotisjuhliin liittyvissä ja Ilmavoimat 100 vuotta -juhlalentonäytöksissä. Tällä kaudella näet Tervahartialan lentävän osastossa oikealla siipipaikalla numero #3:n roolissa. Tervahartialan intohimo on lennonopettaminen, ja lentokokemusta hänellä on tähän mennessä kertynyt Hawkilla 800 tuntia ja Vinkalla nelisensataa.

#4 Takamies / Slot kapteeni Tapani Parvio

Osaston slot-paikalla lentävä kapteeni Tapani Parvio on kotoisin Valkeakoskelta. Tapani aloitti varusmiespalveluksen heti ylioppilaskirjoitusten päätyttyä huhtikuussa 2002 Utin Jääkärirykmentissä Laskuvarjojääkärikoulussa. Samana keväänä Tapani kävi pääsykokeiden vaiheita läpi silloiselle ohjaajan alkeiskurssille ja tuli valituksi OAK 77:lle Kauhavalle, joka alkoi saman vuoden elokuussa. Ohjaajan alkeiskurssin ja jatkokurssin jälkeen lentokoulutus ja sotatieteiden maisterinopinnot jatkuivat kadettikurssilla 90 vuosina 2003–2007.

Vuonna 2008 lentoura jatkui Pirkkalassa Hävittäjälentolaivue 21:ssä Hornetin puikoissa vuoteen 2012 asti. 2012 kesällä Tapani siirtyi Hawk-ilmataisteluopettajaksi Kauhavalle Lentosotakouluun ja sieltä vuonna 2015 Tikkakoskelle Ilmasotakouluun. Nykyisin Tapani toimii Ilmasotakoulussa lentueen varapäällikkönä ja ilmataisteluopettajana. Hornetilla Tapani käy edelleen lentämässä tasaisin väliajoin Hävittäjälentolaivue 11:ssa Rovaniemellä. Lentotunteja Tapanille on kertynyt Vinkalla 200 tuntia, Hornetilla 600 ja Hawkilla 1150 tuntia.

Ura Midnight Hawkeissa alkoi vuonna 2015 osaston numero #7:n roolissa. Tätä aikaisemmin Tapani oli toiminut Hawk-soolon varamiehenä ja esityslentäjänä vuosina 2013–2015. Midnight Hawkin slottipaikalle numerolle #4 Tapani pääsi vuonna 2016, ja samalla tutulla paikalla lentäminen jatkuu edelleen jo neljättä kautta.

#7 Selostaja / Rookie kapteeni Oskari Tähtinen

Ensimmäisen kautensa uusi ohjaaja viettää Midnight Hawks -jäsenenä numero 7 toimintaan tutustuen ja osastotaitolentoon valmentautuen, mutta ei vielä esityksissä lentäen. Numero 7:ää voit kuulla kaiuttimista näytösten aikana, sillä hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa Midnight Hawks -taitolentoesitysten selostaminen.

Kapteeni Oskari Tähtinen on syntyjään paljasjalkainen jyväskyläläinen ja kirjoittanut ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 2006. Hänen ilmavoimauransa alkoi samana vuonna asepalveluksen merkeissä Tikkakoskella LentoRuk81:llä. Asepalveluksen jälkeen Tähtinen aloitti opiskelut Maanpuolustuskorkeakoulussa kadettikurssilla 94, josta hän valmistui vuonna 2016 Sotatekniikan maisteriksi pääaineenaan sotatekniikka.

Alkeislentokoulutuksen jälkeen Tähtisen lentoura jatkui Kauhavan Lentosotakoulussa Hawk-harjoitushävittäjällä. Sotilaslentäjän siivet hän sai kesällä 2010 ja valmistui sodan ajan Hawk-valmiusohjaajaksi vuonna 2012. Lentosotakoulun jälkeen Tähtisen palveluspaikkana oli Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11, jossa hän lensi kuusi vuotta F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää valmiusohjaajana ja parinjohtajana. Kesällä 2018 Tähtinen siirtyi Hawk-ilmataisteluopettajaksi Ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:een.

Midnight Hawkseihin Tähtinen liittyi kaudella 2019 numero #7:n roolissa. Kokonaislentokokemusta sotilaslentokoneilla Tähtisellä on yhteensä reilu 1000 tuntia, joista 500 tuntia Hornetilla. Tämän lisäksi hän on lentänyt siviilissä 400 tuntia yksi- ja kaksimoottorisilla koneilla sekä purjekoneilla. Lentämisen lisäksi Tähtinen harrastaa laitesukellusta ja valokuvausta, ja hänen ottamiaan ilmailuaiheisia valokuvia on ollut nähtävissä useissa ilmavoimallisissa yhteyksissä.

#0 Valvoja/Supervisor kapteeni Heikki Kankkio

Valvoja on kokenut Midnight-lentäjä, jonka tehtäviin kuuluu valvoa lentotoiminnan turvallisuutta ja kehittää esitystä. Lentonäytösten aikana numero 0:n voi bongata kentän laidalta antamassa radioitse ohjeita osaston ykköskoneelle.

Osaston valvojana, eli numerona #0, toimiva kapteeni Heikki Kankkio on kotoisin Mynämäeltä ja on toiminut Midnight Hawks -osastossa vuodesta 2014. Kapteeni Kankkio lensi kyseisenä vuonna Hawk-sooloesityslentäjänä sekä toimi osaston kuuluttajana numerolla #7. Vuodesta 2015 vuoteen 2018 Kankkio lensi osastossa vasemmalla siivellä #2:na, jonka jälkeen siirtyi "täysin palvelleena" osaston valvojaksi. Aina kun osasto harjoittelee tai esiintyy, osaston valvoja on bongattavissa maasta varusteinaan radiopuhelin ja sään salliessa aurinkolasit.

Midnight Hawks -osaston valvojan tehtäviin kuuluu tukea osaston johtajaa päätöksenteossa eri tilanteissa, sekä muita osaston jäseniä visuaalisesti oikean lentomuodon ja etäisyyksien säilyttämisessä. Tämä tehtävä tekee osaston valvojasta myös "taiteellisen johtajan" joka antaa oman panoksensa siihen miltä esitys näyttää maahan, koska osaston lentäjät eivät sitä luonnollisesti pysty arvioimaan.

Kankkio kirjoitti ylioppilaaksi Mynämäen Lukiosta vuonna 2002, ja astui saman vuoden syksyllä varusmiespalvelukseen Ohjaajan alkeiskurssi 77:lle josta tie jatkui suoraan ilmavoimien kadettikurssin 90 ohjaajalinjalle. Presidenttiä Kankkio kätteli vuonna 2007, ja 2008 edessä oli muutto Rovaniemelle Lapin Lennostoon F/A-18 Hornet -tyyppikurssille. Kauhavalle hän siirtyi 2011 toimiakseen lennonopettajana Hävittäjälentolaivue 41:ssä. Hyvin pian tämän jälkeen heräsi kiinnostus Midnight Hawks -osaston toimintaan. Hawk-koulutuksen siirryttyä Tikkakoskelle Kankkio on toiminut Hävittäjälentolaivue 41:n 1. lentueen päällikkönä ja ilmataisteluopettajana.

Kankkio on viettänyt aikaansa monenlaisten harrastusten parissa, mutta tärkeimpänä harrastuksena on ollut pesäpallo, joka kulki mukana aina viime vuosiin asti. Nykyään Kankkion löytää urheilemasta pesäpallokentän sijasta joko Seppälän kuntosaleilta, kesäisin rullaluistelemassa Jyväsjärven rantaraitilla tai talvella hiihtämässä maakuntauraa välillä Palokka-Leppävesi.

Mikäli yleisötapahtumien aikana et ehdi ottamaan osaston lentäjiä hihasta kiinni, mutta näet silmä tarkkana taivaalle katselevan ja radiopuhelinta pitelevän osastomme valvojan, tule esityksen päätyttyä juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia!

#10 Tekninen johtaja yliluutnantti Kimmo Hantula

Osaston teknisenä johtajana eli numerolla #10 toimi Pohojanmaalla melkein koko ikänsä asunut kauhavalainen kapteeni Kimmo Hantula. Koulut ja lukion Hantula kävi Kauhavalla, minkä jälkeen lähti suorittamaan varusmiespalvelusta Lentoteknilliselle AUKille. Viimeistään varusmiespalveluksen jälkeen sotilasilmailu olikin jättänyt mieheen lähtemättömän jäljen, ja elämä vei luonnollisena jatkumona tälle Lentotekniseltä peruskurssilta nro 54 töihin Kauhavalle vuonna 1998. Kotikylällään hän palveli Lentosotakoulun lakkauttamiseen asti, kolmen vuoden opettajapestiä Hallissa 2001 - 2004 lukuun ottamatta. Vuonna 2015 Hantula siirtyi Hawkien mukana Tikkakoskelle Ilmasotakouluun.

Päätyönään Hantula on vastannut Hawkien ja Vinkojen pitämisestä lentokuntoisena, mutta näiden lisäksi mukaan on mahtunut lisäksi laaja kirjo Ilmavoimien konekalustoa, kuten Redigoa, Piper Chieftainia, Piper Arrowia, Pilatus PC-12 ja Grobia. Ensikosketus ilmavoimien taitolentoryhmään Hantulalla tuli heti osaston alkuaikoina Kauhavalla, kun osasto harjoitteli Lentäjien juhannusta varten. Omien sanojensa mukaan hän viettikin kotitalonsa katolla uskomattoman pitkiä aikoja osaston touhuja katsellessa. Osaston lentotekniikan tehtävissä Hantula on toiminut vuosina 2001, 2012 ja Midnight Hawksin #10-numerolla vuodesta 2013 saakka. Hantula onkin Midnightin historian pitkäaikaisin #10!

Hantula on varsinainen ilmailun monitoimimies, sillä päivätöidensä lisäksi hän harrastaa yleisilmailua, lennokkeja sekä erityisesti mallilennokkeja. Lentäjänpahvit hänellä on ollut vuodesta 1990 purjelentoon, 1994 moottoripurjelentoon, 1998 moottorilentokoneisiin ja kirsikkana kakun päällä lisäksi ultrakevyisiin lentokoneisiin vuodesta 2004. Vapaa-ajallaan Hantula toimii myös lennonopettajana purje-, mopu- ja ultra-koneille. Lentotiimaa hänellä on yhteensä noin 1500 tuntia, joka kasvaa kunnioitettavalla 100 - 150 tunnin vuositahdilla.

Jos osuu harvinainen päivä, jolloin lentäminen tai lennättäminen ei kiinnosta, niin tällöin Hantulan löytää yleensä kiitotien laidalta lentokoneita kuvaamasta!