Hyppää sisältöön

ATEX 21 -lentotoimintaharjoitus 23. – 27. elokuuta

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 16.8.2021 10.58
Tiedote
Harmaa Ilmavoiminen C-295M -kuljetuskone nousemassa ilmaan.
Ilmavoimien C-295M-kuljetuskone nousemassa ilmaan.

Satakunnan lennoston Tukilentolaivue järjestää ATEX 21 -lentotoimintaharjoituksen Oulunsalon tukikohdassa.

ATEX (Airlift Tactical Exercise) on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston tärkein vuosittainen harjoitus. Pääasiassa Oulunsalon tukikohdasta lennettävän harjoituksen tavoitteena on kouluttaa ja harjoittaa kuljetuskonemiehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön osana ilmaoperaatioita. Taktiseen kuljetuslentotoimintaan liittyen harjoitellaan myös henkilöstön- ja materiaalinpudotustehtäviä CASA C-295M -kalustolla.

Harjoituksessa lennetään CASA C-295M -kuljetuskoneilla, Learjet 35 A/S -suihkukoneilla, Pilatus PC-12NG -yhteyskoneilla, F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä ja NH90 -helikoptereilla.
Oulunsalon lisäksi kuljetus- ja yhteyskoneet toimivat Pudasjärven lentopaikalta sekä Kajaanin ja Kuusamon lentokentiltä. Harjoituksen yhteistoimintakierroksiin osallistuu myös enimmillään 16 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Rissalan ja Rovaniemen tukikohdista käsin. 

ATEX 21 -harjoituksen lennot suuntautuvat Oulun, Rovaniemen, Kuusamon, Jyväskylän ja Joensuun väliselle alueelle. Harjoituksen lentotoiminta alkaa maanantaina 23. elokuuta noin kello 12. Päivittäinen lentotoiminta ajoittuu noin kello 8‒20 väliselle ajalle. Lentotoimintaa on perjantaihin 27. elokuuta noin kello 16:een saakka.

Harjoituksen taktisesti haastaviin skenaarioihin liittyy kuljetus- ja yhteyskoneiden lentoja matalilla lentokorkeuksilla sekä yksittäisiä korkealla lennettäviä Hornetien yliäänilentoja, jotka voivat olla kuultavissa maassa pamauksina. Lisäksi harjoituksessa käytetään Hornetien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja sekä C-295M-kaluston omasuojajärjestelmää. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja. 

ATEX 21 toteutetaan pääasiassa kantahenkilökunnan voimin, ja harjoitushenkilöstö noudattaa koronaviruksen (COVID-19) ehkäisemiseksi ohjeistettuja varotoimenpiteitä.

Päivitys 23.8.2021: ATEX 21 -harjoitus on peruttu Satakunnan lennoston komentajan päätöksellä 23.8.2021.

´