Hyppää sisältöön

Ensimmäinen lentokiellosta vapautettu Hawk Mk51 ilmassa

Ilmasotakoulu
Julkaisuajankohta 22.11.2023 15.17
Tiedote
Yksi Hawk-suihkuharjoituskone Mk51 kuvattuna lentämässä ylhäältäpäin. Alla näkyy maata ja kumpupilveä.
Hawk-suihkuharjoituskone Mk51

Hawk Mk 51 -suihkuharjoituskone lensi onnistuneen koelennon tänään.

Ilmavoimien komentaja asetti Hawk-kaluston lentokieltoon 15. toukokuuta 2023 sattuneen moottorivauriosta johtuneen lento-onnettomuuden vuoksi. Lentokielto on nyt purettu ja Mk 51 Hawkeja aletaan vähitellen ottamaan käyttöön koelentojen jälkeen. Uudemman moottorimallin Hawk Mk 66 -kalusto päästettiin lentokiellosta jo aiemmin 22. kesäkuuta.

Onnettomuuden tutkintaryhmän johtajan insinöörieverstiluutnantti Juha Vantilan työ ei kuitenkaan vielä ole päättynyt. Hän kommentoi tutkinnan tilannetta ja jatkoa näin:

— Hawk Mk 51/51A -kaluston lentokielto on purettu perustuen HW-320-onnettomuustutkinnassa tähän asti tehtyihin löydöksiin ja havaintoihin. Onnettomuuteen johtaneen moottorivaurion todennäköisin syy on löytynyt ja vaurion syntymiseen johtanut merkittävin tekijä on tiedossa. Kaikkia vaurion syntymiseen vaikuttaneita tekijöitä ei toistaiseksi ole tunnistettu, joten tutkinta jatkuu edelleen sekä meillä Ilmavoimissa että myös valmistajan taholla. Tutkinnan ollessa kesken tutkintaryhmä ei tarkemmin tiedota onnettomuuden syistä. Tutkinnan oletetaan kestävän vielä muutaman kuukauden.

Mk 51/51A-mallin Hawkien käyttöönotto tapahtuu vähitellen, sillä jokainen moottori käydään Ilmasotakoulussa vielä läpi ja sitä testataan ja koekäytetään ennen kuin kone hyväksytään opetuskäyttöön.

Hävittäjälentolaivue 41:n komentaja everstiluutnantti Pekka Jyrkönen nostaa myös esiin, että varsinaisen lentokiellon poistumisen, tarkastusten ja koekäyttöjen jälkeen jokaiselle palvelukseen palautettavalle koneyksilölle suoritetaan koelento. Näin varmennetaan ilma-aluksen turvallinen toiminta konetyypille määritetyllä koko suorituskykyalueella. Hawk-kaluston voimalaitekoelennoilla ei tietoisesti sammuteta moottoria, mutta oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi konetta lennetään tarkoituksella suorituskyvyn ja lentoalueen äärirajoille. Koelennon kohonnutta riskiä hallitaan muun muassa normaalia lentotoimintaa tiukemmilla säärajoilla, joka korostuu eritoten ensimmäisen käyttöönottokoelennon yhteydessä. Säärajoilla turvataan koneen paluu kentälle mahdollisen moottorihäiriön sattuessa.

— Viime viikkojen syystalvelle tyypilliset sääolosuhteet eivät ole olleet suotuisia moottorien koelentotoiminnan aloittamiselle, jonka seurauksena ensimmäisen Mk51/51A koneen käyttöönotto on viivästynyt näinkin paljon. Tänään ensimmäinen moottorikoelento meni suunnitellusti ja koneiden palauttamista lentopalvelukseen jatketaan sään sallimissa rajoissa, everstiluutnantti Jyrkönen kertoo.

Lisätietoja antaa everstiluutnantti Pekka Jyrkönen 0299 800 (vaihde).

´