Midnight Hawks tarjoaa timanttia ja pystyliikkeitä
Taitolento-osaston kausi alkoi Tikkakoskella Jyväskylässä järjestetyssä Sotilasilmailusta ammatti -tapahtumassa. Seuraavaksi ryhmä nähdään Pori Airshow’ssa 18.-19. kesäkuuta.
Kaudella 2022 osastossa lennetään kapteeni Juho Tervahartialan johdossa. Johtopaikalle hän siirtyi oikealta siiveltä. Vasemmalla siivellä lentää kapteeni Jussi Nokso numerolla 2 ja jonopaikkaa numerolla 4 kapteeni Oskari Tähtinen. Uutena lentävään kokoonpanoon oikealle siipipaikalle numerolle 3 on noussut kapteeni Joonas Sunnari, joka siirtyi siivelle seiskan roolista.
Kauden 2022 esityslentosarja tarjoaa tuttuja liikkeitä edelliseltä kaudelta, mutta kokonaisuudesta on tehty tiiviimpi ja dynaamisempi kuin aikaisemmin. Se sisältää tiiviissä muodossa lennettävän osion, jossa nähdään liikkeitä erityisesti ryhmän tunnetuksi tulleessa tavaramerkissä timanttimuodossa, sekä pystyliike- ja hajotusosiot. Keskikelille ja matalalle pilvikorkeudelle on lisäksi omat sarjansa.
Tuoretta esityslentosarjaa Midnight Hawksin ohjaajat kuvailevat kokonaisuudeksi, jossa ei ole hengähdystaukoja. Sarjassa nähdään muun muassa rivisilmukka, iso-T-silmukka ja yläkoukku. Lisäksi yksi nähtävistä liikkeistä on korkkiruuvi, jossa johtokone menee selkälentoon ja neloskone lentää johtokoneen parina lentäen niin sanottua peilikuvaa. Siipikoneet lentävät hieman taaempana ja kiertäen johtokoneen ja nelosen ympäri.
- Se on hauska liike, jossa pyöritään savujen ympäri. Siinä tiivistetään ja ollaan kohtalaisen lähellä. Kakkonen ja kolmonen ovat jatkuvasti vastakehillä melko samalla tasalla. Roolini on huolehtia siitä, että liike pyörii kivasti ja rauhallisesti etäisyys pysyy sopivana, Nokso kuvailee.
- Korkkiruuvi on näyttävä liike savujen kanssa. Siinä riittää katsottavaa, eikä kaikkea huomaa ensimmäisellä katselukerralla, Tähtinen sanoo.
Uusi rooli ja rytmi
Tervahartialan mukaan osaston johtajan tehtävä eroaa huomattavasti siipipaikalla lentämisestä, vaikka osastotaitolentämisen perusasiat pysyvät samana. Tämä tarkoittaa erityisesti jatkuvaa ennakointia. Johtaja ottaa vastuun esityksen sujuvasta läpiviennistä ja kokonaisuuden hallitsemisesta.
- Osaston johtajana täytyy miettiä puoli minuuttia - minuutin eteenpäin, miten mikäkin liike tai asetuksen muuttaminen vaikuttaa tulevaan. Kuten esimerkiksi kuinka paljon tehoasetuksen muuttaminen vaikuttaa siihen, mikä on nopeus ja korkeus puolen minuutin kuluttua ja mitä täytyy tehdä, että olisimme minuutin päässä oikeassa kohdassa, hän sanoo.
- Siivellä lentäessä oli myös selkeät visuaalimerkit, joista pystyi katsomaan, missä pitää olla tietyssä tilanteessa. Nyt on täytynyt opetella ennakoimaan, missä haluan olla missäkin vaiheessa.
Suuren roolin muutoksen Midnight Hawksissa on kokenut myös lentävään kokoonpanoon siirtynyt kapteeni Joonas Sunnari. Kevään tiivis treenijakso ja ensimmäisen osastotaitolentokauden aloitus ovat sujuneet hänen mielestään hyvin. Sunnari kuvailee taitolento-osastossa lentämistä dynaamisemmaksi muuhun lentämiseen verrattuna.
- Esityslento vaatii runsaasti keskittymistä, ja tästä sarjasta ei ole paikkaa tipahtaa. Samalla on kuitenkin tullut fiilis, että tämä on parasta hommaa, mitä on tehnyt Ilmavoimissa. Todella kivalla porukalla tehdään hommia, ja onhan tuo hauskaa touhua, vaikka älyttömän haastavaa, hän kertoo.
Viime kaudella vasemmalla siivellä lentänyt kapteeni Jussi Nokso ja jonopaikkaa lentänyt kapteeni Oskari Tähtinen jatkavat tutuilla paikoillaan myös tällä kaudella. Vaikka paikka ja tehtävä pysyvät samana, osaston johtajan vaihtuminen on tarkoittanut heille totuttelua uuteen rytmiin.
- Vaikka lensin samaa paikkaa viime vuonna ja sarja on samankaltainen, käskyt lähtevät tällä kaudella hieman eri tavalla, eri rytmillä. Vielä on vähän tottumista uuden johtajan rytmiikkaan, mutta hyvin se on lähtenyt kulkemaan, Nokso kertoo.
Tuplaseiska
Maassa toimivaan kokoonpanoon kuuluu Midnight Hawksin esityksen selostamisesta ja musiikista vastaava numero 7, tulevan kauden ohjaaja, joka samalla tutustuu osaston toimintaan. Tällä kaudella Midnight Hawksissa on tuplaseiska, sillä kokoonpanoon on noussut kaksi tulevan kauden ohjaajaa, kapteeni Petteri Wahlgren ja kapteeni Ville Kirijatshenko.
- Onhan tämä mukava luottamuksen osoitus. Ville verbaalisesti lahjakkaampana huolehtii selostuksesta ja minä olen musiikkimiehenä. Molemmat tehdään kuitenkin kaikenlaista, Wahlgren kertoo.
Esityksen kokonaisuudesta ja näyttävyydestä yleisölle huolehtii osaltaan osaston valvoja, joka on tällä kaudella kapteeni Vesa Loukko.
Midnight Hawksin esityslentokautta voi seurata Ilmavoimien ja Midnight Hawksin somekanavilla:
Ilmavoimat:
Facebook
Twitter
Instagram
Ilmavoimien F/A-18 Hornet -sooloa lentää kaudella 2022 kapteeni Aleksi Ritvos