Suomen ensimmäinen F-35A-monitoimihävittäjä esiteltiin yleisölle rollout-seremoniassa
Suomen ensimmäinen F-35A-monitoimihävittäjä, koneyksilö JF-501, esiteltiin yleisölle rollout-seremoniassa Lockheed Martinin tehtaalla Fort Worthissa 16. joulukuuta.
Suomen ensimmäinen F-35A-monitoimihävittäjä on valmistunut Lockheed Martinin kokoonpanolinjalta Texasin Fort Worthissa. Juhlallisessa rollout-seremoniassa JF-501 esiteltiin yleisölle. Tilaisuuteen kutsuvieraina osallistuivat muun muassa puolustusministeri Antti Häkkänen, Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Timo Herranen ja F-35-hankejohtaja eversti evp. Henrik Elo. Tilaisuuden isännöi Lockheed Martin Aeronauticsin johtaja Greg Ulmer. Lockheed Martinin järjestämään tilaisuuteen osallistui kaikkiaan noin 200 kutsuvierasta Suomen ja Yhdysvaltain puolustushallinnoista ja -teollisuudesta sekä median edustajia Suomesta ja Yhdysvalloista.
– Tämän hetken eteen on tehty töitä kauan ja odotamme innolla F-35-operoinnin aloittamista ensi vuonna, kertoo kenraalimajuri Timo Herranen tunnelmistaan heti tilaisuuden jälkeen.
JF-501:n rakentaminen alkoi vuonna 2023. Lokakuussa 2024 tuotannon edistymistä juhlistettiin eturungon signeeraustilaisuudessa Lockheed Martinin Fort Worthin tehtaalla. Kuluvan vuoden syyskuussa JF-501:een asennettiin Pratt & Whitneyn F135-moottori, lokakuussa kone valmistui loppukokoonpanosta ja marraskuussa se sai pintaansa värin ja häivepinnoitteen.
Suomen ensimmäinen F-35-hävittäjä valmistui kokoonpanolinjalta lokakuussa ja lensi ensimmäisen lentonsa joulukuussa. Kuvat: Lockheed Martin
JF-501 lensi ensilentonsa 8. joulukuuta osana tehtaan koelentoja.
Tehtaan maa- ja lentokokeiden jälkeen Yhdysvaltain hallinnon laadunvarmistusviranomainen (Defense Contract Management Agency, DCMA) suorittaa omat koelentonsa, joiden hyväksynnän jälkeen kone siirtyy Suomen omistukseen. JF-501 siirtolennetään vuoden 2026 alkupuolella Ebbingin tukikohtaan (Ebbing Air National Guard Base) Arkansasiin, missä Ilmavoimat ottaa ensimmäiset F-35A-hävittäjänsä käyttöönsä osana F-35-alkukoulutuksen käytännön osuutta. Kun Ilmavoimien henkilöstön osastoittain toteutettava alkukoulutus Yhdysvalloissa päättyy, JF-501 ja muut alkukoulutuksessa käytetyt koneet siirtolennetään Suomeen.
Yhdessä – suorituskykyä Puolustusvoimille ja suojaa koko Suomelle
F-35-hankkeella on suuri vaikutus Suomen puolustuskykyyn ja Ilmavoimien taistelukykyyn aina 2060-luvulle asti. Vuoden 2023 huhtikuusta alkaen Ilmavoimat on operoinut täysimääräisenä Naton jäsenenä myös liittokunnan tehtävissä.
– Kyse ei ole vain uudesta kalustosta vaan askeleesta kohti vahvempaa, modernimpaa ja ketterämpää puolustusta. F-35 on yksi huippuluokan kyvykkyyksistä, joilla vahvistamme kansallista ja liittokunnan yhteistä pelotetta ja puolustusta, summaa Puolustusvoimain komentaja kenraali Janne Jaakkola.
– Suomen toimintaympäristössä selviytymis- ja vaikuttamiskyky sekä yhteistoiminta operoivien joukkojen kesken on välttämätöntä. F-35:n suorituskyky kaikilla näillä osa-alueilla on kiistaton. Se vie puolustuksemme täysin uudelle tasolle, kiteyttää kenraalimajuri Timo Herranen uuden kaluston tuomista kyvykkyyksistä.
Monitoimihävittäjäkalusto on Suomen puolustuksen kulmakiviä. Rauhan aikana hävittäjäkaluston päätehtävänä on turvata Suomen valtion alueellinen koskemattomuus osallistumalla Ilmavoimien ympärivuorokautiseen alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen ja valvontaan. Poikkeusoloissa päätehtävänä on hävittäjätorjunta sekä maa- ja merivoimien taistelun tukeminen ilmasuojalla ja tulivaikutuksella sekä muodostamalla ja jakamalla tilannekuvaa ja maalitietoa.
Poikkeusoloissa Suomen monitoimihävittäjäkaluston päätehtävänä on hävittäjätorjunnan lisäksi maa- ja merivoimien taistelun tukeminen ilmasuojalla ja tulivaikutuksella sekä muodostamalla ja jakamalla tilannekuvaa ja maalitietoa. Havainnekuva: Ilmavoimat
– F-35 ja sen suorituskyvyt vahvistavat maavoimien taistelutapaa. Olemme valmiina jatkamaan maa-ilma-integraatiota, kun ensimmäiset koneet saapuvat Rovaniemelle, toteaa Maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Pasi Välimäki.
– F-35-kalusto tuo merkittävän harppauksen merelliseen tilannetietoisuuteemme ja ilma-meri-taistelukonseptimme kehittämiseen. F-35:n ainutlaatuiset suorituskyvyt tulevat tukemaan entistä paremmin sekä kansallisia että liittolaistason merivoimien operaatioita Itämerellä, kuvailee Merivoimien komentaja kontra-amiraali Tuomas Tiilikainen.
F-35-käyttäjämaana Suomi on osa monikansallisen F-35-ohjelman käyttäjäyhteisöä. F-35-ohjelman kaksikymmentä jäsenmaata kattaa maantieteellisesti merkittävän alueen. Euroopan kolmestatoista F-35-käyttäjämaasta kaksitoista on myös Naton jäsenmaita, mikä syventää maiden sotilaallista yhteensopivuutta ja yhteistoimintakykyä entisestään.
– Suomi on Naton jäsenenä sitoutunut toimimaan luotettavana puolustuksen tuottajana pohjoisessa. Suomi panostaa voimakkaasti kansallisiin teollisuusvalmiuksiin teollisen yhteistyön kautta. Olemme varmoja, että investoinnit ja suorituskykyinen puolustusteollisuus voivat hyödyttää F-35-ohjelmaa paitsi paikallisesti myös globaalilla tasolla, toteaa puolustusministeri Antti Häkkänen.
Monipuolisilla sensoreillaan F-35 kykenee keräämään merkittävästi erilaista dataa ympäristöstään. Havainnekuva: Ilmavoimat
F-35 on puolustusvoimallinen suorituskyky, jota Ilmavoimat operoi
Ilmavoimien F-35A-kaluston tyyppitunnus JF on johdettu englannin kielen sanoista Joint Fighter, jolla korostetaan koneen lisäarvoa ja merkitystä kaikkien puolustushaarojen suorituskyvylle. Kalusto numeroidaan konekohtaisesti alkaen tunnuksesta JF-501 ja päättyen tunnukseen JF-564.
– F-35:lla voidaan toteuttaa monipuolisesti erilaisia tehtävätyyppejä, tärkeimpinä ilmataistelu, maa- ja meritaisteluun osallistuminen, vaikuttaminen pitkälle syvyyteen sekä tiedustelu ja tilannekuvan jakaminen. Monipuolisilla sensoreillaan F-35 kykenee keräämään merkittävästi erilaista dataa ympäristöstään, mitä voidaan hyödyntää kaikkien puolustushaarojen tilannekuvassa ja taistelussa, Ilmavoimien komentaja Timo Herranen kuvailee uuden kaluston tuomia kykyjä kaikille puolustushaaroille.
– Puolustusvoimien suunnittelussa ja operoinnissa tulee näkymään entistä enemmän puolustushaarojen rajat ylittävä yhteistoiminta ja yhteisoperointi ilmassa, maassa, merellä ja myös avaruudessa ja kyberissä, hän jatkaa.
Ilmavoimien Joint Fightereiden kaikki maalaukset ja merkinnät ovat matalaherätteisiä, mikä tarkoittaa, että esimerkiksi kansallisuustunnuksen sinivalkoisen kokardin värejä häivytetään harmaan sävyihin. Kuudenkymmenenkahden JF:n sivuvakaajiin tulee Ilmavoimien tunnus. Hävittäjälentolaivueiden 11 ja 31 perinteitä kunnioitetaan merkitsemällä koneyksilöiden JF-511 ja JF-531 sivuvakaajien ulkopintoihin Ilmavoimien tunnuksen sijasta laivuetunnukset Visentti ja Ilves.
Joint Fightereiden kaikki maalaukset ja merkinnät ovat matalaherätteisiä, mikä tarkoittaa, että esimerkiksi kansallisuustunnuksen sinivalkoisen kokardin värejä häivytetään harmaan sävyihin. Kuvat: Ilmavoimat
Tällä hetkellä kaikkiaan kuudentoista Joint Fighterin tuotanto on käynnissä Lockheed Martinilla ja sen kumppaniyrityksillä.
Suomelle valmistuvat ensimmäiset kahdeksan konetta toimitetaan Ebbingin tukikohtaan. Koneet runkonumerosta JF-509 eteenpäin toimitetaan suoraan Suomeen.
Uskottavaa ilmapuolustusta seuraaviksi vuosikymmeniksi
Kehityshakuisuus on ollut keskeinen piirre Suomen ilmavoimien historiassa koko sen olemassaolon ajan. Tarpeen mukaan tehdyt ja tehtävät kalustopäivitykset varmistavat sen, että Ilmavoimat kykenee täyttämään lakisääteiset tehtävänsä.
Suomen uusi F-35-kalusto tuottaa merkittävää suorituskykyä koko puolustusjärjestelmälle. Havainnekuva: Ilmavoimat
F-35-hanke on jatkoa vuonna 2015 perustetulle HX-hävittäjähankkeelle ja sen tarkoituksena on korvata Ilmavoimien nykyisen päälentokaluston F/A-18 Hornet -hävittäjien puolustusjärjestelmällemme tuottama suorituskyky vuoden 2030 loppuun mennessä.
– HX-hankkeen tarjouskilpailun tavoitteena oli rakentaa kunkin tarjoajan kanssa Suomen vaatimukset täyttävä kokonaisratkaisu, joka tuottaa Suomen puolustusjärjestelmälle parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Tarjouskilpailuvaihe kandidaattien evaluointeineen toteutettiin puolustushallinnossa poikkeuksellisella läpinäkyvyydellä ja pieteetillä, kertoo kenraalimajuri Herranen HX-hankkeesta.
– F-35 on Suomen vaatimuksiin nähden sotilaalliselta suorituskyvyltään paras ratkaisu Ilmavoimille. Se tuottaa merkittävää suorituskykyä koko puolustusjärjestelmälle ja parantaa puolustuksen ennaltaehkäisykykyä, hän summaa.
Hornetin seuraajan paikkaa havitteli F-35:n lisäksi Eurofighter, Gripen, Super Hornet ja Rafale. Kuva: Ilmavoimat
HX-hankkeen kehitys F-35-hankkeeksi
2014 HX-hankkeen esiselvitystyöryhmä aloitti työnsä ja laati perusselvityksen Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta.
2015 Puolustusministeri vastaanotti kesäkuussa esiselvityksen loppuraportin, jossa esitettiin Hornet-kaluston suorituskykyä korvattavaksi monitoimihävittäjään perustuvalla ratkaisulla. Lokakuussa päätettiin käynnistää HX-hanke.
2016 Hankinnan tietopyynnöt (RFI, Request for Information) lähetetiin huhtikuussa Ison-Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain puolustushallinnoille.
2017 HX-hanke sai keskeisen ohjauksensa valtioneuvoston puolustusselonteossa.
2018 Hankinnan alustavat tarjouspyynnöt (RFQ, Request for Quotation) lähetettiin huhtikuussa neljän valtion hallinnolle välitettäväksi kaikille viidelle tietopyyntöön vastanneelle yritykselle. Tarjousta pyydettiin seuraavista hävittäjistä: Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat), Dassault Rafale (Ranska), Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia), Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat) ja Saab Gripen (Ruotsi).
2019 Hallitusohjelmaan kirjattiin, että Hornet-kaluston suorituskyky korvataan täysimääräisesti, ja päätös hankinnasta tehdään vuonna 2021. Tarkennettu tarjouspyyntö (RevRFQ, Revised Request for Quotation) lähetetiin kaikille viidelle tarjoajalle lokakuussa.
2020 Tarkennetut tarjoukset vastaanotettiin tammikuussa. Suomessa järjestettiin tammi-helmikuussa HX Challenge -testitapahtuma, joka oli osa ehdokkaiden suorituskyvyn koe- ja testilento-ohjelmaa.
F-35-hävittäjiä Satakunnan lennoston HX-Challenge-evaluointitapahtumassa. Kuva: Ilmavoimat
2021
- Tammikuussa lähetettiin lopulliset tarjouspyynnöt (RFBAFO, Request for Best and Final Offer). Kevään aikana toteutettiin järjestelmäarvioinnit ja sotapeliin pohjautuvat kyvykkyysarvioinnit sekä aloitettiin HX-kaluston elinjakson kehityspotentiaalin arviointi.
- Lopulliset tarjoukset (BAFO, Best and Final Offer) vastaanotettiin huhtikuun loppuun mennessä. Tämän jälkeen tarkastettiin, miten järjestelmä- ja kyvykkyysarviot vastaavat kaupallista tarjousta. Tarjoajien kanssa alkoi nk. hiljainen jakso, eli tarjousten sisällöistä ei enää neuvoteltu.
- Ehdokaskohtainen simuloinnein tuettu operatiivinen sotapelivaihe toteutettiin kesä-lokakuussa.
- Sotilaallisen suorituskyvyn lopullisessa arvioinnissa ehdokkaita vertailtiin ensimmäistä kertaa keskenään ja asetettiin paremmuusjärjestykseen. Vaiheeseen etenivät ainoastaan ne, jotka olivat läpäisseet kaikki arvoidut päätösalueet (huoltovarmuus, elinkaarikustannukset ja teollinen yhteistyö). Lopullinen arviointi tehtiin kokoavassa ryhmäpäätöksenteossa marraskuussa.
- Joulukuussa Puolustusvoimat teki parhaaksi katsomastaan suorituskykyratkaisusta hankintaesityksen, jonka valtioneuvosto yleisistunnossaan hyväksyi tehden hankintapäätöksen HX-järjestelmästä päivämäärällä 10.12.2021. Valtioneuvosto valtuutti 10. joulukuuta Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan hankintasopimuksen Yhdysvaltojen hallinnon kanssa Suomen seuraavasta monitoimihävittäjästä, joka on Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Valtioneuvosto valtuutti 10. joulukuuta Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan hankintasopimuksen Yhdysvaltojen hallinnon kanssa Suomen seuraavasta monitoimihävittäjästä, joka on Lockheed Martin F-35A Lightning II. Kuvat: Valtioneuvoston kanslia
2022
- Ensimmäiset hankintasopimukset solmittiin
- HX-hanke nimettiin F-35-hankkeeksi
2023
- Suomen ensimmäisten F-35A-hävittäjien eli Joint Fightereiden valmistus alkoi
2024
- Merkittävät hankintasopimukset F-35-aseistuksesta solmittiin: AARGM-ER- ja JASSM-ER -ohjukset sekä JDAM- ja SDB I -ampumatarvikkeet
2025
- Ensimmäiset Ilmavoimien lentoteknisen henkilöstön edustajat aloittivat F-35-alkukoulutuksen Eglinin tukikohdassa Floridan osavaltiossa Yhdysvalloissa
- Ensimmäinen JF valmistuu Lockheed Martinin tehtaalta Fort Worthissa Texasissa
2026
- Alkuvuodesta ensimmäiset Ilmavoimien ohjaajat aloittavat F-35-alkukoulutuksen Eglinin tukikohdassa
- Keväällä ensimmäiset suomalaiset F-35-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön Ebbingin tukikohdassa Fort Smithin kaupungissa Arkansasin osavaltiossa Yhdysvalloissa osana suomalaisen henkilöstön F-35-alkukoulutusta.
- Loppuvuonna Ilmavoimat vastaanottaa Suomen ensimmäiset F-35A-hävittäjät Rovaniemelle Lapin lennostoon
2027
- Vuoden loppuun mennessä F-35 saavuttaa alustavan operatiivisen suorituskyvyn
2028
- F-35 alustavan operatiivisen suorituskyvyn (IOC)
- Karjalan lennosto saa ensimmäiset F-35-hävittäjänsä
2030
- F-35 saavuttaa täysimääräisen operatiivisen suorituskyvyn (FOC) vuoden 2030 loppuun mennessä. Hornet-kaluston käytöstä poisto toteutetaan vaiheittain F-35:n käyttöönoton rinnalla.
2031-
- JF eli F-35-järjestelmä toimii Ilmavoimien päälentokalustona
– What a day, what a plane!, aloitti Ilmavoimien komentaja puheensa Suomen ensimmäisen F-35:n rollout-tilaisuudessa 16. joulukuuta Fort Worthissa, Texasissa. Kuva: Ilmavoimat
Lue lisää F-35-hankkeesta ja sen vaiheista hankkeen perustamisesta alkaen: F-35-hanke - Puolustusvoimat