Hyppää sisältöön

Valmistautuminen F-35-alkukoulutukseen etenee

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 28.6.2024 8.06
Uutinen
Ilmavoimien komentaja pitämässä esitystä F-35-alkukoulutukseen lähtevälle henkilöstölle.
F-35-alkukoulutukseen lähtevä Ilmavoimien henkilöstö kokoontui keväällä kick-off-tilaisuuteen kuulemaan briiffejä tulevasta koulutusjaksosta Yhdysvalloissa. Kuva: Ilmavoimat

Keväällä Ilmavoimat järjesti F-35-alkukoulutukseen Yhdysvaltoihin lähteville hävittäjälentäjille ja lentotekniselle henkilöstölle kick-off-tilaisuuden, jossa koulutukseen lähtijöitä informoitiin tulevasta kouluttautumisjaksosta.

Kick-off-tilaisuudessa F-35-alkukoulutukseen lähtijöille kerrottiin koulutuksen suunnitellusta rakenteesta ja heitä ohjeistettiin alulle käytännön asioiden hoitamisessa, kuten asumisjärjestelyissä. Keväiseen tilaisuuteen oli kutsuttu paikalle myös 1990-luvulla Hornet-alkukoulutuksessa Yhdysvalloissa olleita ohjaajia ja lentoteknistä henkilöstöä. 

Ilmavoimat lähettää F-35-alkukoulutukseen ohjaajia, lentoteknistä henkilöstöä sekä F-35-järjestelmän tietojärjestelmiin liittyvää henkilöstöä kolmessa osastossa. Ensimmäinen osasto aloittaa F-35-alkukoulutuksen Yhdysvalloissa vuoden 2025 loppupuolella. Teoria- ja simulaattorikoulutus toteutetaan Eglinissä Floridassa ja käytännön koulutus Ebbingissä Arkansasissa. 

F-35-alkukoulutuksen ensimmäisessä osastossa ohjaajien vanhimpana eli johtajana toimii everstiluutnantti Lasse Louhela ja lentoteknisen henkilöstön vanhimpana everstiluutnantti Mikko Takalo. Everstiluutnantti Louhela toimii tällä hetkellä Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11:n komentajana ja everstiluutnantti Takalo Lapin lennoston Lentotekniikkalaivueen komentajana. Ensimmäiset Suomen F-35-hävittäjät tulevat Lapin lennostoon vuoden 2026 loppupuolella. 

F-35-alkukoulutusta odotetaan mielenkiinnolla

Everstiluutnantit Louhela ja Takalo ovat otettuja ja innoissaan siitä, että pääsevät osallistumaan F-35-alkukoulutukseen. Se on heille henkilökohtaisesti merkityksellinen ja suuri asia. 

– On suuri kunnia päästä F-35-alkukoulutukseen. Tietyllä tapaa olen todella nöyrin mielin ymmärtäen sen, että tehtävä on vastuullinen, mutta olen kyllä myös todella innoissani. Se ei ehkä tästä suomalaisesta hillitystä sotilaasta aina paista ulospäin, mutta sisällä tuntuu kyllä todella hyvältä. Lähtöä on vielä vähän vaikea uskoa todeksi, vaikka siitä on tässä jo aika pitkään tiennyt ja sitä on valmistellut, niin kyllä luulen sen realisoituvan vasta sitten kun oikeasti lähdemme sinne, Louhela kertoo.

Lähikuva everstiluutnantti Lasse Louhelasta takanaan Hornet-hävittäjä lentokenttäalueella suoraan edestäpäin kuvattuna.
Everstiluutnantti Lasse Louhela lähtee F-35-alkukoulutukseen ensimmäisen osaston lentäjien vanhimpana. Tällä hetkellä Louhela toimii Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11:n komentajana. Kuva: Ilmavoimat / Anne Torvinen

Everstiluutnantti Takalo on niin ikään mielissään F-35-alkukoulutukseen lähdöstä. 

– Tämä on todella suuri kunnia ja iso juttu, että pääsee osaksi F-35-alkukoulutusta. Lassen tavoin ei minunkaan tarvinnut hirveästi miettiä, että lähdenkö, jos minua sinne kysytään. Tietenkin lähden! Tiedän, kuinka merkityksellistä tämä on sitten seuraavat vuosikymmenet Ilmavoimissa, sillä alkukoulutus luo pohjan tulevalle työllemme. Tämä motivoi minua todella paljon viemään asioita eteenpäin, everstiluutnantti Takalo kertoo.

Lähikuva everstiluutnantti Mikko Takalosta takanaan Hornet-hävittäjiä rivissä lentokenttäalueella..
Everstiluutnantti Mikko Takalo tulee toimimaan F-35-alkukoulutuksen ensimmäisessä osastossa lentoteknisen henkilöstön vanhimpana. Tällä hetkellä Takalo on Lapin lennoston Lentotekniikkalaivueen komentaja. Kuva: Ilmavoimat / Ida Rossi

Louhela odottaa F-35-järjestelmältä hyppyä modernimpaan maailmaan siirryttäessä neljännen sukupolven hävittäjästä viidennen sukupolven hävittäjään. Louhela uskoo F-35:n toimintaperiaatteiden olevan uudenlaisia, vaikka paljon ilmaoperaatioiden lainalaisuuksista säilyykin samana. 

– F-35 on tämän hetken paras lavetti siihen tehtävään, mihin me olemme sitä suunnitelleet käyttävämme, joten mielenkiinnolla odotan, Louhela kertoo. 

Takalo näkee F-35:n erittäin mielenkiintoisena työskentelymahdollisuutena korkean teknologian järjestelmän parissa. 

– F-35-alkukoulutukseen lähteminen on erittäin mielenkiintoinen tilaisuus lentoteknisen koulutuksen näkökulmasta. Pääsemme tekemisiin yhden maailman moderneimman hävittäjän kanssa. Jotkut ovat sanoneet, että järjestelmänä tämä on suurempi loikka kuin siirtymä MiG- ja Draken-ajasta Hornetiin, mutta sen me tulemme näkemään sitten, Takalo kertoo.  

Vastuu Yhdysvalloissa ja kotimaassa

F-35-alkukoulutukseen lähtijät kantavat harteillaan suurta vastuuta, sillä heidän johdollaan F-35-järjestelmän käyttöä tullaan kouluttamaan kotimaassa muulle Puolustusvoimien palkatulle henkilöstölle ja edelleen asevelvollisille. Alkukoulutuksen myötä tarkentuu myös se, millaisiin tehtäviin varusmiehiä ja reserviläisiä voidaan F-35-järjestelmän parissa käyttää ja millaiseksi joukkotuotanto muotoutuu. 

– Valmistautumistehtävinäni on varmistaa, että suunnittelutyö saadaan valmiiksi ja että kaikki käytännön asiat olisivat selvillä ennen alkukoulutuksen alkamista. Näin joukko pääsee sitten Yhdysvalloissa varsinaisesti opiskelemaan. Pääsen tekemään tätä valmistelutyötä, mikä on hyvin motivoivaa: kun suunnittelemme alkukoulutuksen perusteellisesti, saamme myös nauttia työmme hedelmistä, Takalo kertoo. 

Lähikuva everstiluutnantti Mikko Takalosta nojaamassa toisella kädellään Hornet-hävittäjään.
Everstiluutnantti Takalo on ollut mukana Ilmavoimien lentoteknisen henkilöstön F-35-alkukoulutuksen suunnittelussa ja pääsee myös itse oppimaan F-35-järjestelmän käyttöä Yhdysvalloissa. Kuva: Ilmavoimat / Ida Rossi

Everstiluutantti Louhelalla ja Takalolla on kouluttautuvan osaston vanhimpina vastuullaan oman oppimisensa lisäksi myös F-35-osaamisen jakaminen kotimaassa. 

– Meidän [osaston vanhimpien] täytyy keskittyä varsinaiseen koulutukseen oppiaksemme F-35-järjestelmän, mutta siinä rinnalla kulkee vastuu siitä, että meidän johdollamme se suorituskyky otetaan käyttöön ja rakennetaan kotimaassa. Harteillamme on koulutus kotimaassa, mutta F-35-hanke on tehnyt valtavan työn, jotta me voimme keskittyä Yhdysvalloissa oppimiseen, Louhela kertoo. 

Alkukoulutuksessa saataneen lisää havaintoja siitä, miten F-35-hävittäjää tullaan käyttämään Ilmavoimien operoinnissa.  

– Tärkein asia koulutuksessa minulle on teknisen koulutuksen lisäksi ymmärtää, minkälaisia reunaehtoja F-35-kalusto asettaa meille ja operoinnillemme Suomessa. Tämä tulee näkymään tulevissa työtehtävissämme aivan varmasti, eli miten Suomessa tuemme ilmaoperointia, käytämme kalustoa, koulutamme henkilöstöä ja toteutamme joukkotuotantoa. Kokonaisymmärrys F-35-järjestelmästä ja sen operoinnista tulee ainoastaan tekemällä käytännön työtä koneen parissa. Uskon, että käymällä alkukoulutuskokonaisuuden Yhdysvalloissa kasvaa ymmärryksemme riittävälle tasolle, jotta pääsemme ottamaan jälleen askelen eteenpäin, Takalo kertoo.

Alkukoulutuksen alkuun on vielä reilu vuosi aikaa, ja toistaiseksi lähtijöillä on hoidettavanaan heidän nykyiset vastuunsa ja tehtävänsä. 

– Meillä on kuitenkin tässä ennen alkukoulutusta edelleen omat vastuutehtävämme ja vastuumme Hornet-toiminnasta ja kansallisesta valmiudesta. Ne ovat minulle ne tärkeimmät asiat, ja toivon että myös meidän muille lähtijöille. Mutta pala kerrallaan rakennamme kyvykkyyksiä, osaamista ja ymmärrystä, Louhela kertoo. 

Everstiluutnantti Lasse Louhela puhuu rivimuodostelmassa seisovan sotilasjoukon edessä.
F-35-alkukoulutus Yhdysvalloissa alkaa vuoden 2025 jälkimmäisellä puoliskolla. Siihen saakka alkukoulutukseen lähtevä joukko huolehtii nykyisistä tehtävistään Ilmavoimien valmiuden parissa. Kuva: Ilmavoimat / Anne Torvinen

Oppeja ja muistoja 1990-luvun Yhdysvalloista

F-35-alkukoulutukseen lähtijöiden kick-off-tilaisuudessa Hornet-alkukoulutuksessa olleet Ilmavoimien konkarit kertoivat silloisen koulutuksen luonteesta ja kokemuksistaan Yhdysvalloissa sekä evästivät F-35-alkukoulutukseen lähteviä ohjaajia ja lentoteknistä henkilöstöä. Majuri evp. Jaakko Lajunen tuli mielellään kick-off-tilaisuuteen, kun kutsu kävi. 

Yhteiskuvassa Lasse Louhela, Jaakko Lajunen, Jari Mikkonen ja Mikko Takalo.
Hornet-alkukoulutuksessa olleet tapasivat F-35-alkukoulutukseen lähtijöitä keväisessä kick-off-tilaisuudessa. Kuvassa vasemmalta alkaen everstiluutnantti Lasse Louhela, majuri evp. Jaakko Lajunen, kenraalimajuri Jari Mikkonen ja everstiluutnantti Mikko Takalo. Kuva: Ilmavoimat

– Aivan mahtavaa oli, kun sain kutsun tänne evästämään F-35-alkukoulutukseen lähtijöitä. Ei ollut kahta sanaa siitä, lähdenkö, jos minulta kysytään. Ilman muuta tulin tänne paikalle, kertoo majuri evp. Lajunen. 

Majuri evp. Lajunen palveli Hornet-alkukoulutukseen lähtiessään silloisessa Ilmavoimien Koelentueessa vastuualueenaan koelentomittaus-, avioniikka- ja asejärjestelmät. Uransa aikana hän palveli muun muassa Hornetin ohjelmistokehityksen yhteysupseerina Naval Air Weapons Station China Lakessa Kaliforniassa. Lajunen eläköityi vuonna 2011 Ilmavoimien Koelentokeskuksesta mittausryhmän johtajan tehtävästä.

Vanha valokuva Yhdysvalloista. Kuvassa Hornet-hävittäjän edessä poseeraa rivimuodostelmassa useammasta kymmenestä hengestä muodostuva joukko.
Hornet-alkukoulutuksen henkilöstöä Yhdysvalloissa 1990-luvulla. Kuva: insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalon kotialbumi

Hornet-alkukoulutuksessa olleet kertoivat Yhdysvalloissa olleen mieleenpainuvaa erilaiset maisemat, kuten laajat autiomaa-alueet sekä lentäminen Tyynenmeren yllä – jonne yhdysvaltalaislentäjät eivät kuulemma lähteneet ilman pistoolia siitä syystä, jos hävittäjä sattuisi putoamaan, ja ohjaaja kohtaisi meressä hain. 

– Kyllä se oli hieno kokemus, ne lentämisen hetket siellä. Yhdysvalloissa oli vähän erilaista maisemaa. Ja se kyllä jäi mieleen, kun Top Gunin äijiä vastaan pääsi lentämään, eikä tarvinnut hävetä. Ja kyllä se työmäärä on sellainen, joka on jäänyt mieleen koko tästä Hornet-ajasta, kenraalimajuri Jari Mikkonen kertoo. 

Kenraalimajuri Mikkonen oli osa Hornet-alkukoulutukseen osallistunutta ohjaajaryhmää. Tänä päivänä hän toimii Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtajana. 

Vanha valokuva Hornet-hävittäjästä lentotukialuksella.
Hornet-koulutuksen aikana osa koulutettavista muun muassa pääsi käymään yhdysvaltalaisella lentotukialuksella. Kuva: kenraalimajuri Jari Mikkosen kotialbumi

Vastuunvaihdon aika

Tultaessa 1990-luvulta tähän päivään ovat ajat kolmessakymmenessä vuodessa luonnollisesti muuttuneet, mutta F-35-alkukoulutuksen konsepti on perusluonteeltaan sama kuin Hornet-aikoinakin: Yhdysvaltoihin lähdetään oppimaan Suomelle hankittavan modernin asejärjestelmän käyttöä ja ylläpitoa. 

– Ihan hyvältähän se F-35-alkukoulutukseen lähtijöiden informoiminen tuntuu, osittain vähän haikealtakin. Nyt on tietyllä tavalla edessä sellainen vahdinvaihto tai aikakauden vaihtuminen toiseksi. Kolmekymmentä vuotta on pitkä aika, mutta äkkiä se on mennyt. Aikansa kutakin, toteaa kenraalimajuri Mikkonen.

Vanha valokuva kenraalimajuri Jari Mikkosesta lentovarusteissaan yhdysvaltalaisella lentokenttäalueella.
Kuvassa kenraalimajuri Jari Mikkonen 1990-luvulla Yhdysvalloissa. Kuva: kenraalimajuri Jari Mikkosen kotialbumi

Osaamisen siirtäminen kotimaassa saattoi 1990-luvulla olla kulttuurisesti jopa haastavampaa kuin tänä päivänä. 

– Silloin elettiin semmoista aikaa, kun oli ollut kaksi eri kalustoa, niin lennostojen välillä tuntui välillä olevan tiukkiakin rajoja. Nyt on ehkä vähän erilaiset lähtökohdat, kun olemme [yhtenäisen kaluston myötä nykyään] selkeästi yksi ilmavoimaperhe, mistä kannattaa pitää kiinni, kenraalimajuri Mikkonen huomioi. 

Hornet-alkukoulutuksessa mukana olleet kertoivat kokemuksistaan ja toivottivat F-35-alkukoulutukseen lähtijöille oppimisen iloa ja mielekästä yhdessäoloa. 

Vanha valokuva, jossa kuusi Suomen ilmavoimien lentäjää poseeraa rivissä takanaan kahdeksan Yhdysvaltalaisen Blue Angels -taitolentoryhmän jäsentä ja yksi heidän hävittäjistään.
Hornet-alkukoulutuksesta jäi osallistujille värikkäitä muistoja niin töistä kuin vapaa-ajalta. Kuvassa Hornet-alkukoulutuksen lentäjät poseeraavat legendaarisen Blue Angels -taitolentoryhmän kanssa. Kuva: kenraalimajuri Jari Mikkosen kotialbumi

Innolla ja tarmolla tulevaan

F-35-alkukoulutukseen lähtevät everstiluutnantit Louhela ja Takalo kokivat keskustelut Hornet-alkukoulutettavien kanssa hyödyllisiksi. 

– Olemme keskustelleet, mitä alkukoulutuksessa on hyvä huomioida ja miten koulutukseen kannattaa valmistautua. Tosin on myös hyväksyttävä se, että kaikkea emme voi suunnitella valmiiksi, Takalo kertoo. 

Louhela komppaa Hornet-alkukoulutuksessa olleen henkilöstön tapaamisen hyötyjä.

– Saimme Hornet-alkukoulutuksessa olleilta erittäin hyviä briiffejä sekä tärkeitä huomioita ja havaintoja. Sain semmoista varmuutta ja tukea myös tähän meidän tehtäväämme, että osa asioista on edelleen samalla lailla. On myös paljon asioita, jotka ovat ajan myötä muuttuneet, kuten meidän nykyinen liittouman jäsenyytemme. Nato-jäsenyys on tuonut uusia muutoksia, ja jo se muuttaa tapaa, miten suhtaudun tähän F-35-suorituskyvyn rakentamiseen, Louhela kertoo. 

F-35-alkukoulutus on alkanut konkretisoitua henkilöstövalintojen ja koulutussuunnitelmien myötä. F-35-alkukoulutukseen lähtevälle joukolle yhteinen kick-off-tilaisuus toi alkukoulutuksen askelen lähemmäksi. 

– Olemme päässeet suunnitteluvaiheesta toteutusvaiheeseen. Tästä eteenpäin aletaan tehdä asioita, sillä esimeriksi koulutussuunnitelmat ovat valmiit. Jossakin vaiheessa niihinkin oli vain lyötävä piste esimerkiksi siitä, millaisella kurssijaolla lähdemme liikkeelle. Sitten kun ensimmäisen koulutuksen aloitusajankohta selviää, aletaan hankkia majoituksia, säätää matkoja ynnä muuta, Takalo kertoo.

Everstiluutnantti Mikko Takalo seisoo hymyillen Hornet-hävittäjän edessä.
F-35-alkukoulutuksen koulutussuunnitelmat ovat valmiit, ja katseet siirtyvät seuraavaksi käytännön valmisteluihin. Kuva: Ilmavoimat / Ida Rossi

F-35-alkukoulutukseen lähtijöiden on hyvä varautua mittavaan työmäärään, sillä koulutusjakson aikana on omaksuttava runsaasti uutta tietoa. 

– Koulutusohjelma tulee olemaan strukturoitu ja siinä on tarkkaan määritetyt vaatimukset. Itsekin toivon, että työmäärä säilyy inhimillisenä, mutta tiedän ja olemme asennoituneet siihen, että siellä joudutaan tekemään kovasti töitä, Louhela sanoo. 

Alkukoulutukseen lähtijöille Louhela alleviivaa lisäksi ammattitaidon, yhteistyön, asenteen ja vastuun merkitystä. 

– Toivottavasti siellä olisi välillä hetki aikaa myös nauttia siitä tilanteesta ja mahdollisuudesta, että on päässyt sinne ja olla yhdessä sen porukan kanssa. Yhteistyö ja yhteisöllisyys ovat kuitenkin se voimavara, jota täytyy vaalia silläkin reissulla. Olemme rakentamassa Puolustusvoimien suorituskykyä ja Naton suorituskykyä. Olemme osa historiaa – nauttikaamme siitä ja tehkäämme siitä näköisemme, Louhela päättää. 

Everstiluutnantti Lasse Louhela puhuu henkilöstölleen, jonka ensimmäisen rivin takaa kuva on otettu.
F-35-alkukoulutuksessa on tiedossa paljon opiskeltavaa, mikä vaatii sinnikkyyttä jokaiselta koulutukseen lähtijältä. Kuva: Ilmavoimat / Anne Torvinen
´