F-35-hävittäjien infran rakennustyöt Karjalan lennostossa etenevät aikataulussaan

Karjalan lennosto
Julkaisuajankohta 1.10.2025 9.30
Tyyppi:Uutinen
F-35-hankejohtaja eversti evp. Henrik Elo (oik.), Karjalan lennoston komentaja eversti Tomi Böhm (kesk.) ja Puolustuskiinteistöjen toimitusjohtaja Matias Warsta. Kuva: Ilmavoimat
F-35-infran rakentamisen tilannetta olivat tarkastelemassa muiden muassa F-35-hankejohtaja eversti evp. Henrik Elo (oik.), Karjalan lennoston komentaja eversti Tomi Böhm (kesk.) ja Puolustuskiinteistöjen toimitusjohtaja Matias Warsta. Kuva: Ilmavoimat

Karjalan lennoston F-35-infran rakennus- ja muutostöiden on määrä valmistua vuodeksi 2028.

Ilmavoimat kehittää tukikohtiaan kokonaisuuksina ja yksi keskeinen syy rakennus- ja muutostöille on F-35-monitoimihävittäjän käyttöönotto. F-35-järjestelmän käyttöönotto edellyttää rakennus- ja muutostöitä Ilmavoimien tukikohdissa, jotta ne täyttävät monikansallisen F-35-ohjelman turvallisuusvaatimukset sekä kansalliset operatiiviset tarpeet. Ilmavoimien tukikohtiin on tehty F-35-toimintaan liittyviä rakenteita, tiloja ja seisontatasojen korjauksia. 

F-35-hävittäjää varten Karjalan lennostossa rakennetaan muun muassa suoja-, huolto-, koulutus- ja varastotiloja sekä lentokenttärakenteita. Rissalan tukikohtaan rakennettavat tilat ja rakenteet mahdollistavat F-35-järjestelmän käytön Ilmavoimien käyttöperiaatteiden mukaisesti ja täyttävät valmistajan ja Yhdysvaltain hallinnon edellyttämät turvallisuusvaatimukset. 

– F-35-rakentaminen on lennostossa edistynyt suunnitellusti. Tämä on tärkeää toimintamme kannalta, koska rakennustyöt ovat toisistaan riippuvaisia ja samaan aikaan lennoston pitää pystyä toteuttamaan tehtäviään. Tällä hetkellä elämme kiivainta rakentamisvaihetta. Tavoitteenamme on saada F-35-rakennustyöt pääosin valmiiksi vuoden 2027 aikana, jotta olemme valmiina ensimmäisten F-35-hävittäjien vastaanottoon vuoden 2028 aikana. Uuden kaluston vastaanotto ja rakennustyöt tekevät tulevista vuosista lennostolle kiireisiä, mutta varmasti mielenkiintoisia, kertoo Karjalan lennoston esikuntapäällikkö everstiluutnantti Samuli Tanttu.

Tukikohdan F-35-rakennus- ja muutostöiden hankesuunnittelu aloitettiin vuonna 2022, rakennustyöt alkoivat vuonna 2023 ja rakentamisen arvioidaan kestävän vuoteen 2028 saakka. 

Siilinjärven Toivalassa sijaitseva Karjalan lennosto on Ilmavoimien suurin valmiusyhtymä. Nykyisen F/A-18-kaluston tapaan Karjalan lennosto toimii myös F-35-kalustolla Ilmavoimien toisena päätukikohtana. Lennosto valmistautuu vastaanottamaan ensimmäiset F-35-hävittäjät Rissalaan vuonna 2028. 

– Ensimmäiset F-35-koneet on suunniteltu otettavaksi lennoston käyttöön vuoden 2028 aikana. Siihen asti meillä on aikaa tehdä valmisteluja uuden kaluston vastaanottamiseksi. Vuodet 2028–2030 on ajanjakso, jolloin operoimme lennostossa sekä F/A-18- että F-35A-kalustolla, Tanttu kertoo. 

Infran rakentaminen Ilmavoimien kohteissa on osa tukikohtien kokonaiskehittämistä. Karjalan lennostossa perusparannukseen liittyviä rakennustöitä on tehty jo muutaman vuoden ajan. Tukikohdassa on uudistettu ja uudistetaan käyttöikänsä päässä olevaa rakennuskantaa. Esimerkiksi varusmiesten uusi kasarmirakennus otettiin käyttöön vuoden 2025 alussa ja vuoden 2026 aikana rakennetaan uusi yhteinen rakennus varuskuntaravintolalle, terveysasemalle ja sotilaskodille. 

Yksi Karjalan lennostolle merkittävä rakennushanke on myös Väyläviraston Valtatie 9:n parantaminen. Lennosto on mukana hankkeessa, jonka osana tukikohdan viereen valmistuu tänä syksynä uusi varalaskupaikka. Varalaskupaikkaa on määrä käyttää lennoston harjoitustoiminnassa ensi vuodesta alkaen. 

Ilmavoimien tukikohtia kehitetään taistelunkestäväksi kokonaisuudeksi F-35:n ja Naton operointiin

Nyt rakennettava infra palvelee Puolustusvoimia ja Suomen F-35-kalustoa koko sen elinkaaren ajan. Päivitetyn infran myötä Ilmavoimat kykenee toteuttamaan Suomen toimintaympäristöön mukautettua liikkuvaa ja hajautettua taistelutapaansa myös F-35-kalustolla sekä tukemaan liittolaisten toimintaa kotimaan alueella entistä paremmin. F-35-infran rakennus- ja muutostöiden taustalla ovat 

  • Ilmavoimien operatiiviset tarpeet: Infran rakennus- ja muutostöillä vahvistetaan Ilmavoimien tukikohtien taistelunkestävyyttä. Tukikohtien kokonaiskehittämisellä, F-35-infrahankkeet mukaan lukien, Ilmavoimat kykenee operoimaan F-35-kalustolla suunnitelmiensa ja hajautetun taistelutavan mukaisesti. Ilmavoimien taistelunkestävyyttä lisää mahdollisuus sijoittaa tarvittaessa kaikki F-35-hävittäjät suojatiloihin. Lisäksi kriittiset toiminnot sijoitetaan suojatiloihin.
  • Kansalliset huoltovarmuusvaatimukset: F-35-hankkeessa tuetaan Suomen F-35-kaluston kansallista huoltovarmuutta rakentamalla kotimaahan kansallisia korjauskykyjä sekä kansallisessa hallinnassa olevat varaosa- ja vaihtolaitevarannot poikkeusoloja varten.
  • F-35-ohjelman turvallisuusvaatimukset: Monikansallisessa F-35-ohjelmassa on fyysistä turvallisuutta ja tietoturvaa koskevia vaatimuksia, joiden tarkoituksena on mahdollistaa F-35-suorituskykyyn liittyvät tehtävät operaatioturvallisesti kaikissa olosuhteissa. Toimenpiteet voivat käytännössä liittyä esimerkiksi tukikohtien ja tilojen valvontaan ja vartiointiin, tilojen ja rakenteiden suunnitteluun sekä käytettäviin tietojärjestelmiin.
  • F-35:n fyysiset tilatarpeet: F-35A eroaa kooltaan F/A-18-hävittäjästä esimerkiksi siinä, että F-35:n siivet eivät taitu kuten F/A-18:lla. Tästä syystä esimerkiksi hävittäjien huoltopaikoille tarvitaan hieman enemmän tilaa. F-35 on myös hieman painavampi kuin F/A-18, minkä vuoksi joidenkin tilojen rakenteiden kantavuutta täytyy vahvistaa.

Ilmavoimien päätukikohtien kehittäminen on puolustusvoimallisesti keskeistä, sillä yhteistyö liittolaisten kanssa tulee kasvamaan. Tämä tarkoittaa lisääntyvää lentoliikennettä myös Karjalan lennostossa. Liittouman ja F-35:n myötä keskeiseksi nousee myös aircraft cross servicing -toiminta (ACS). Tällä tarkoitetaan maiden välistä lentokoneiden ristiinhuolintaa, missä eri maiden ilmavoimien lentotekninen henkilöstö osaa toteuttaa välttämättömät tukeutumisen toimenpiteet toistensa hävittäjille. Kyseessä on merkittävä osa Naton Agile Combat Employment -konseptia, johon kuuluu liittokunnan ilmavoiman liikkuva ja joustava käyttö. Tavoitteena on, että eri maiden hävittäjät voivat tukeutua mahdollisimman sujuvasti toistensa tukikohtiin.

Lennoston F-35-rakentamista esiteltiin sidosryhmille

Karjalan lennosto ja Puolustuskiinteistöt esittelivät 30. syyskuuta Rissalan tukikohdan rakennus- ja muutostöiden tilannetta F-35-hankkeen infrastruktuurin parissa työskenteleville Puolustusvoimien, Puolustuskiinteistöjen ja rakennusalan yritysten edustajille.

Puolustuskiinteistöt on Puolustusvoimien strateginen kumppani ja toimii rakennuttajana Ilmavoimien tukikohtien rakennus- ja muutostöissä. Puolustuskiinteistöt vastaa hävittäjiin liittyvistä kiinteistöistä, niiden rakennuttamisesta ja ylläpidosta sekä kiinteistön palveluiden järjestämisestä kaikissa turvallisuustilanteissa.

F-35-infrastruktuurin rakentamisessa noudatetaan F-35:n valmistaja Lockheed Martinin ja Yhdysvaltain hallinnon määräyksiä tukikohtarakenteiden turvallisuudesta. Kaikkien Ilmavoimien kohteiden F-35-rakentamissuunnitelmat on tarkastettu ja hyväksytty. Rakentamissuunnitelmia tarkasteltiin säännöllisesti osapuolten kesken ja Yhdysvaltain hallinto varmisti suunnitelmien Design Review -tarkastuksissa, että rakennukset ja rakenteet vastaavat heidän ja valmistajan vaatimuksia. Rakentamissuunnitelmien tarkastajat kiittivät erityisesti suunnittelutyön tekijöitä laadukkaasta työstä koko prosessin aikana.

– Suomi on saanut kansainvälisiltä kumppaneilta myönteistä palautetta kyvystään toteuttaa vaativaa infrastruktuuria konevalmistajan vaatimusten mukaisesti. Tekniset ratkaisumme ja kykymme tarjota suojaa koneille on nähty edistyksellisinä. Puolustusvoimien, Puolustuskiinteistöjen, suunnittelijoiden ja rakentajien tiiviillä yhteistyöllä olemme onnistuneet hyvin hankkeen toteutuksessa ja pysyneet aikataulussa, Puolustuskiinteistöjen toimitusjohtaja Matias Warsta sanoo.

Suomen puolustusrakentamisessa myös yrityksillä on tärkeä rooli: Puolustuskiinteistöt toimii hankkeissa rakennuttajana, ja varsinaisen rakentamisen tekevät paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset rakennusliikkeet. Kiinteistöjä ja infraa rakennetaan F-35-hävittäjiä varten tämän vuosikymmenen aikana kaikissa Ilmavoimien tukikohdissa.

Suomen ensimmäiset F-35A-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön osana Yhdysvalloissa toteutettavaa alkukoulutusta. Kotimaahan ensimmäiset koneet vastaanotetaan vuoden 2026 jälkipuolella. F-35 saavuttaa Suomessa alustavan operatiivisen suorituskyvyn vuoden 2028 alussa ja täyden operatiivisen suorituskyvyn vuoden 2030 loppuun mennessä.

Lue lisää F-35-hankkeesta: F-35-hanke - Puolustusvoimat