Varusmiespalvelus pyörien päällä
Sotilaskuljettajakurssi on yksi ilmavoimien erikoiskursseista. Kaksi kertaa vuodessa järjestettävältä kurssilta valmistuu sotilaskuljettajia ilmavoimien kaikkien joukko-osastojen tarpeisiin sekä maavoimille Utin jääkärirykmenttiin. Monipuolinen koulutus ja vaihtelevat kuljetustehtävät tarjoavat hyvät lähtökohdat sijoittua kuljetusalalle myös palvelusajan jälkeen.
Ilmavoimien sotilaskuljettajakurssi on miehistökoulutusta ja kouluttavana joukko-osastona toimii Ilmasotakoulu Tikkakoskella. Kurssille pääsyn lähtökohtana on aina vapaaehtoinen hakeutuminen erikoisjoukkohaussa jo ennen palveluksen alkamista.
Ilmasotakoulun kuljetuspäällikkö, yliluutnantti Janne Äijälä kertoo sotilaskuljettajakurssin soveltuvan erityisen hyvin jatkokoulutuksena esimerkiksi logistiikan tai maanrakennus- ja metsäkonealan opiskelijoille:
– Kurssi sopii ammatillisen koulutuksen jatkoksi sellaisille, jotka tulevaisuudessa tarvitsevat C- tai CE-luokan ajokorttia työssään. Koulutus sopii myös niille, jotka suuntaavat logistiikka-alalle opiskelemaan.
Ilmavoimien sotilaskuljettajakurssi soveltuu jokaiselle, jolla on kiinnostusta ajoneuvoihin ja kuljettamiseen. Osalla kurssille valituista varusmiehistä on halukkuuden sekä omien kykyjen perusteella mahdollisuus päästä myös johtajakoulutukseen ja moottorialiupseeriksi. Äijälän mukaan sotilaskuljettajakurssilla menestymiseen edesauttaa kokemus ajoneuvoista, reipas ote työntekoon, asiakaspalveluhenkisyys sekä kiinnostus tekniikkaan.
– Hyvällä ja reippaalla asenteella pärjää pitkälle, Äijälä tiivistää.
Pohja itsenäisiin tehtäviin joukko-osastoissa
Sotilaskuljettajaksi haetaan ilmavoimien joukko-osastoihin, jotka sijaitsevat Tikkakoskella, Tampereella, Kuopiossa ja Rovaniemellä. Lisäksi on mahdollista hakeutua maavoimiin Kouvolaan, Utin jääkärirykmenttiin.
Ilmavoimiin sotilaskuljettajiksi valitut astuvat palvelukseen tammikuussa tai heinäkuussa. He suorittavat muiden tavoin aluksi kahdeksan viikon peruskoulutuskauden, jonka aikana B-ajokorttiluokan omaavat kuljettajat suorittavat myös C-luokan ajokortin. Vasta sen jälkeen alkaa varsinainen sotilaskuljettajakurssi.
– Kurssin aikana varusmiehet saavat CE-luokan ajokortin, ADR-koulutuksen, ammattipätevyyskoulutusta sekä henkilökohtaista ajo-opetusta. Kuljettajakurssin jälkeen siirrytään niihin joukko-osastoihin joihin on alun perin hakeutunut, Äijälä toteaa.
Loppu palvelusaika suoritetaan omassa joukko-osastossa sotilaskuljettajan tai laivuekuljettajan tehtävissä sekä suoritetaan ammattipätevyyskoulutus (280 tuntia) loppuun.
Kuljettajakurssista hyötyä reserviin
Sotilaskuljettajakurssi antaa mahdollisuuden hakea logistiikka-alalle töihin heti palveluksen jälkeen. Äijälä muistuttaa, että kuljettajakurssin suorittamisesta on hyötyä myös yleisesti ja jatko-opintoihin, sillä palveluksen aikana saa suoritettua useita oikeuksia, lupia ja kortteja, jotka ovat eduksi jatkossakin. Näitä ovat esimerkiksi EA-kurssi ja digipiirturikortti.
Samoilla linjoilla on myös Ilmasotakoulussa tällä hetkellä sotilaskuljettajana palveleva lentosotamies Saku Syväjärvi (kuvassa). Hänellä pääsyitä ilmavoimien sotilaskuljettajaksi hakeutumiseen olivat ajokortti, ADR-ajolupa sekä ammattipätevyys. Lisäksi kuljettajana palvellut kaveri kannusti hakemaan.
– Ajohommat on mielekkäitä. Saa tehdä sitä, mikä kiinnostaa. Kaverilta kuulin tehtävistä, joten laitoin paperit menemään, kävin haastattelussa ja sitten homma oli kohdallani paketissa. Aika monta hakijaa oli ja kaikki eivät luonnollisesti päässeet kurssille, Syväjärvi tuumaa.
Hyvänä asiana Syväjärvi pitää myös vaihtelevia tehtäviä. Tyypillistä sotilaskuljettajan palveluspäivää onkin vaikea kuvailla:
– Tehtävät vaihtelee tosi paljon. Yleensä aamulla mennään autohallille. Jos ei ole hallipäivystystä, niin katsotaan päivän muut tehtävät läpi ja syödään, kun on nälkä. Aika vapaata meininkiä, mutta työnteon täytyy kiinnostaa.
Sotilaskuljettajakurssin suurimpana etuna Syväjärvi pitää sitä, että lähes vuoden kestävästä palveluksesta saa itselleen ammatin. Myös pitkät ajoreissut ovat mieleen, sillä niistä saa runsaasti kokemusta Suomen eri keleistä. Hän suosittelee kurssia lämpimästi kaikille, joilla on kiinnostusta kuljetusalaan ja työmoraali kunnossa. Syväjärvellä on jo selvät sävelet jatkonkin suhteen:
– Kyllähän rupean rekkaa ajamaan kun täältä pääsen, eli sotilaskuljettajakurssista on ollut paljon hyötyä!