FWIC 24 -lentotoimintaharjoituksesta oppeja Hornetin ja F-35:n rinnakkaiseen yhteistoimintaan
Kuluneen kolmen viikon aikana Ilmavoimat harjoitteli yhteistoimintaa viidennen sukupolven F-35-hävittäjien kanssa FWIC 24 -lentotoimintaharjoituksessa Norjassa.
Viisi suomalaista F/A-18 Hornet -hävittäjää ja noin 70 hengen vahvuinen osasto Ilmavoimista osallistui FWIC 24 -lentotoimintaharjoitukseen Norjassa 10. heinäkuuta – 2. elokuuta 2024. Suomalainen osasto tukeutui harjoituksessa Örlannin tukikohtaan. Suomen ilmavoimien lisäksi harjoitukseen on osallistunut liittolaismaiden neljännen ja viidennen sukupolven hävittäjiä. Lentokoneita harjoituksessa on ollut yhteensä noin kaksikymmentä, ja lentotoiminta on toteutettu Norjan ilmatilassa pääosin Norjanmeren yllä.
Ilmavoimien harjoitusosaston johtajan, everstiluutnantti Jaakko Salomäen, mukaan harjoitus oli onnistunut.
– FWIC 24 -lentotoimintaharjoitus sujui osaltamme hyvin yhteistyössä Norjan ja Alankomaiden kuninkaallisten ilmavoimien F-35-monitoimihävittäjien sekä harjoitukseen osallistuneiden liittolaismaiden neljännen sukupolven hävittäjien kanssa. Norjan rannikon vaihtelevat sääolosuhteet toivat oman vivahteensa lentokierrosten toteuttamiseen. Harjoitukseen osallistuneiden maiden toimintatavat ja -kulttuuri muodostavat erinomaisen standardin myös Suomen tulevan F-35-operoinnin lähtökohdaksi, Ilmataistelukeskuksen johtajana toimiva everstiluutnantti Salomäki kertoo.
Suomen ilmavoimien osalta FWIC 24 -harjoituksen yhtenä päätavoitteena oli harjoitella yhteistoimintaa viidennen sukupolven hävittäjien kanssa haastavissa ilmaoperaatioissa. Toimintaa kutsutaan nimellä Fighter Integration (FI), josta on olemassa sovitut kansainväliset standardit. FI-toiminnassa kahden eri sukupolven hävittäjien suorituskyvyt pyritään optimoimaan eli hyödyntämään molempien vahvuuksia.
– Neljännen ja viidennen sukupolven hävittäjien yhteistoiminta ja kummankin kaluston käytön optimointi näkyy esimerkiksi siinä, miten hyödynnetään F-35:n modernien sensorien suorituskykyä maalien havaitsemiseen ja Hornetin kykyä kantaa runsaasti ilmataisteluohjuksia, Salomäki sanoo.
FWIC 24 -lentotoimintaharjoituksessa lennettiin monikansallisia ilmaoperaatiokierroksia, joissa oli samanaikaisesti ilmassa yli kaksikymmentä konetta. Ilmaoperaatiokierrosten toteutus alkaa useita tunteja kestävällä yhteisellä suunnittelulla, minkä jälkeen lennetään suunniteltu kierros. Ilmaoperaatiokierroksen jälkeen tulokset analysoidaan standardisoidun prosessin mukaisesti.
– Kaiken lähtökohtana on tehokkaasti mutta samalla turvallisesti toteutetut ilmaoperaatiot. Erilaisten suorituskykyjen tunteminen on osa tehokasta ilmaoperaation suunnittelua ja toteutusta. Moniulotteisten yhteisoperaatioiden suunnittelu ja toteuttaminen on haastavaa ja opettavaista, sillä lähes kaikessa on oltava vaihtoehtoisia suunnitelmia, Salomäki kertoo.
Suomalaisille on tärkeää syventää F-35-osaamista ja asiantuntijuutta eri toimialoilla, ja FWIC 24 -harjoitus oli Ilmavoimille hyvä askelma kohti Suomen F-35-aikakautta.
– Harjoituksessa oli tärkeää oppia F-35-järjestelmän operoinnin standardeista, sillä me tulemme soveltamaan niitä sitten kun otamme käyttöön F-35-kaluston. Yksi harjoituksen tavoitteista olikin nähdä kaikkien eri toimialojen tavat toimia F-35:llä, jotta tiedämme jo etukäteen, miten meidän on kyettävä operoimaan F-35-järjestelmällä Suomessa. Oleellista on tunnistaa ne muutokset, mitä F-35 tuo tullessaan niin ilmaoperaatioihin kuin toimintoihin maassa sekä muussa suunnittelussa – mukaan lukien kasvavat turvallisuusvaatimukset, Salomäki kertoo.
Suomalaisessa osastossa oli mukana lentäjiä, tehtävätuen henkilöstöä lentotehtävien suunnittelun tueksi, lentotekniikkaa huoltamassa konekalustoa ja lentovarusteita, johtamisjärjestelmähenkilöstöä ylläpitämässä tietoteknisiä yhteyksiä sekä pelastustoimen, fyysisen turvallisuuden ja yleishuollon henkilöstöä.
– Tavoitteenamme on, että kaikki toimii mahdollisimman hyvin, kun ensimmäiset F-35-monitoimihävittäjät laskeutuvat Rovaniemelle vuonna 2026. F-35 vaatii suuria muutoksia useisiin toimintatapoihin, mikä edellyttää eri toimialojen henkilöstön kouluttamista jo etukäteen. Ja tämä tehdään siis samaan aikaan kun Hornetilla vielä operoidaan täysipainoisesti – eli työtä riittää kaikilla, mutta uuden oppiminen koetaan positiivisena ja kannustavana tekijänä, Salomäki kertoo.
Ensimmäiset Suomen F-35-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön vuoden 2025 lopussa Yhdysvalloissa osana F-35-alkukoulutusta. Suomeen ensimmäiset F-35-hävittäjät saapuvat vuoden 2026 jälkipuolella, mistä alkaen Ilmavoimat operoi rinnakkain Hornetilla ja F-35:lla vuoden 2030 loppuun asti.
FWIC 24 -lentotoimintaharjoitus päättyi Ilmavoimien osalta 2. elokuuta, jolloin Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät palasivat Suomeen.