Ilmavoimien lentotekninen henkilöstö aloittanut F-35-alkukoulutuksen Yhdysvalloissa

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 16.9.2025 12.36
Tyyppi:Uutinen
Kuva: Ilmavoimat

Ensimmäiset suomalaiset ovat syyskuussa aloittaneet alkukoulutuksen Yhdysvalloissa Eglinin tukikohdassa Floridassa, jossa he saavat teoria- ja simulaattorikoulutuksen F-35-monitoimihävittäjään.

Ilmavoimat lähettää F-35-alkukoulutukseen Yhdysvaltoihin ohjaajia, lentoteknistä henkilöstöä sekä F-35-järjestelmän tietojärjestelmiin liittyvää henkilöstöä osastoittain. Syyskuussa Eglinin tukikohdassa (Eglin Air Force Base) Floridan osavaltiossa koulutuksen aloittanut ensimmäinen osasto muodostuu lentoteknisestä henkilöstöstä. Osaston vanhimpana toimii everstiluutnantti Mikko Takalo.

 Eglinissä on erinomaiset edellytykset tuottaa F-35:n alkukoulutus. Siellä koulutetaan todella paljon henkilöstöä – jo tuhansia oppilaita on mennyt tämän koulutusputken läpi. Saamme erittäin laadukkaan koulutuksen täällä, everstiluutnantti Takalo sanoo.

Everstiluutnantti Mikko Takalo toimii Ilmavoimien ensimmäisen F-35-alkukoulutettavan osaston lentoteknisen henkilöstön vanhimpana. Kuva: Ilmavoimat

Koulutuksensa aloittanut ensimmäinen osasto on toiminut tähän saakka normaaleissa virkatehtävissään osana Ilmavoimien lentoteknistä huolto-organisaatiota ja koulutusjärjestelmää. Takalo itse on kuluneen reilun vuoden aikana valmistellut F-35-alkukoulutusta. Suomalaisen henkilöstön F-35-alkukoulutuksen valmistelu on vaatinut ja vaatii tiivistä yhteistyötä yhdysvaltalaisten F-35-koulutusorganisaatioiden kanssa.

– Meillä on ollut valtavasti erilaisia suunnittelukokouksia ja muita valmisteluja. Kokonaisuutta on rakennettu pala palalta. On hienoa, että nyt olemme siinä pisteessä, missä nämä palaset alkavat loksahdella kohdilleen, ja pääsemme aloittamaan varsinaisen alkukoulutuksen, Takalo kertoo. 

 Ilmavoimien lentoteknisen henkilöstön ensimmäinen F-35-alkukoulutettava osasto on aloittanut opiskelunsa Floridassa. Kuva: Ilmavoimat

Aiemmin Takalo on kertonut ajatuksiaan alkukoulutukseen lähtemisestä keväällä 2024 järjestetyn kick-off-tilaisuuden yhteydessä. 

Teoria- ja simulaattorikoulutus Floridassa, käytännön harjoittelu Arkansasissa

F-35-järjestelmän teoria- ja simulaattorikoulutus annetaan F-35-koulutuskeskuksessa (F-35 Academic Training Center) Eglinin tukikohdassa Floridassa. Tukikohta on Yhdysvaltain ilmavoimien koulutustukikohta, jossa koulutetaan Yhdysvaltain asevoimien lentoteknistä henkilöstöä muun muassa F-35-monitoimihävittäjälle ja annetaan F-35-käyttäjämaille järjestelmän teoria- ja simulaattorikoulutus. 

Noin puolen vuoden mittainen F-35-alkukoulutus Eglinin tukikohdassa on tyyppikurssi, jossa teoriakoulutuksen ohella tehdään käytännön harjoitteluja koulutusvälineillä. Lentoteknisen henkilöstön koulutusvälineinä on todenmukaisesti mallinnettuja monitoimihävittäjän laitteita. Harjoitteluvälineillä lentotekninen henkilöstö pääsee opettelemaan muun muassa koneen aseistamista sekä moottorin ylläpitoon liittyviä toimenpiteitä ja tarkastuksia.

Yhdenmukainen alkukoulutus Eglinin tukikohdassa luo F-35-käyttäjämaille tasavertaisen osaamispohjan ja koulutus on tarkasti dokumentoitua. Sekä teoria- ja simulaattorikoulutus että käytännön vaihe dokumentoidaan tietojärjestelmiin tarkkaan, minkä myötä opettajat pystyvät seuraamaan kunkin oppilaan koulutuksen edistymistä. Huoltotoimenpiteet tehdään ensin tietokonesimulaattorilla huolto-ohjeen mukaisesti, ja tehdyt huoltotoimenpiteet dokumentoidaan. Tietokonesimulaattorin jälkeen siirrytään harjoitteluvälineelle tekemään sama toimenpide. Kullekin koulutettavalle jää alkukoulutuksesta mukaansa tiedosto, jossa todennetaan käydyt kurssit sekä kurssimenestys.

Floridassa saatavan teoria- ja simulaattorikoulutuksen jälkeen suomalaishenkilöstö siirtyy käytännön koulutukseen Ebbingin tukikohtaan (Ebbing Air National Guard Base) Fort Smithin kaupunkiin Arkansasin osavaltioon. Ebbingin tukikohdassa koulutetaan myös muun muassa Puolan, Saksan, Sveitsin ja Singaporen F-35-henkilöstöä. Osana käytännön koulutusta otetaan käyttöön Suomen ensimmäiset F-35A-hävittäjät.

– Alkukoulutuksen viimeinen vaihe on sitten se käytännön harjoittelu oikealla koneella Ebbingin tukikohdassa Arkansasissa. Siellä toimimme osana Lockheed Martinin huolto-organisaatiota ja toteutamme työharjoittelua osana heidän tiimiään. Koulutuspolku siis etenee yleisestä yksityiskohtaiseen, ja sitten vielä oikealla koneella tehtävään koulutukseen, Takalo kertoo. 

 Ebbingin tukikohdassa Arkansasissa suomalaiset etenevät F-35:n alkukoulutuksen käytännön harjoitteluun, missä työskennellään oikeiden hävittäjien parissa. Kuva: Ilmavoimat

Ebbingin tukikohdan käytännön harjoittelun jälkeen F-35-alkukoulutetut palaavat Suomeen, ja alkavat kouluttaa kotimaan henkilöstöä F-35:n operointiin.

Opit jaetaan eteenpäin kotimaassa

Ilmavoimat vastaanottaa Suomen ensimmäiset F-35A-monitoimihävittäjät Rovaniemelle Lapin lennostoon vuoden 2026 jälkipuolella. Koneiden saavuttua Suomeen alkaa käytännön koulutus kotimaassa. Yhdysvalloissa alkukoulutuksen saaneet ohjaajat, lentotekninen henkilöstö sekä muut asiantuntijat aloittavat Puolustusvoimien palkatun henkilöstön kouluttamisen F-35-järjestelmän käyttöön.

– Toiminta käynnistetään nopeasti Suomeen palaamisen jälkeen. Käytännössä rakennamme kansallisen koulutusjärjestelmämme Yhdysvalloissa kouluttautumisemme aikana. Havainnoimme ja suunnittelemme alkukoulutuksen aikana, miten muuntokoulutamme Puolustusvoimien palkattua henkilöstöä ja asevelvollisia kotimaassa. Osaaminen tuodaan aluksi täältä Yhdysvalloista, mitä kautta se jalkautuu lennostoihimme ja lentotekniikkalaivueisiimme. Totta kai tämä asettaa meille alkukoulutuksen Yhdysvalloissa suorittaville korkeat vaatimukset ja suuren vastuun, Takalo kertoo.

Reserviläisille F-35-muuntokoulutus toteutetaan kertausharjoitusten muodossa. Reserviläisapumekaanikoista ensimmäisenä muuntokoulutuksen saava henkilöstö on alustavasti kartoitettu ja kyseisiä reserviläisiä informoitu.

– Se mihin tehtäviin reserviläisiä tullaan F-35-kalustolla käyttämään, on vielä työn alla ja suunnittelu etenee jatkuvasti osana joukkorakennetyötämme. Osan reserviläisistä tehtävä muuttunee hieman, mutta edelleen reserviläisiä tullaan käyttämään useissa hävittäjän lentoteknisissä tehtävissä, kuten käyttöhuollossa, lataamisessa ja muissa tukitehtävissä, Takalo kertoo.

Alkukoulutus Yhdysvalloissa antaa hyvät osaamisperusteet sille, mitä Suomi sotilaallisesti liittoutuneena F-35-käyttäjämaana jatkossa tarvitsee. F-35-suorituskyvyssä kansainvälisyys on vahvasti läsnä, sillä F-35-ohjelma on monikansallinen ja laaja käyttäjäyhteisö tällä hetkellä kahdellakymmenellä jäsenellään kattaa maantieteellisesti merkittävän alueen. Euroopan kolmestatoista F-35-käyttäjämaasta kaksitoista on myös Naton jäsenmaita, mikä syventää maiden sotilaallista yhteensopivuutta ja yhteistoimintakykyä entisestään.

– Kansainvälinen toiminta on ollut osa Ilmavoimien toimintaa jo parinkymmenen vuoden ajan ja tänä päivänä kansainvälisyys on laivuetasolla arkipäivää. F-35:n käyttöönotto syventää kansainvälistä yhteistyötä entisestään. Se on suunta, mihin olemme menossa, Takalo toteaa.

Ilmavoimat kehittää maiden välistä lentokoneiden käyttöhuoltoa ja ristiintukeutumiskykyä osana Naton Agile Combat Employment -konseptia, johon kuuluu liittokunnan ilmavoiman liikkuva ja joustava käyttö. Tavoitteena on, että eri maiden hävittäjät voivat tukeutua mahdollisimman sujuvasti toistensa tukikohtiin. Kuva: Ilmavoimat

F-35-suorituskyvyn käyttöönottoon valmistaudutaan Puolustusvoimissa monialaisesti

F-35-suorituskyvyllä on puolustusvoimallinen vaikuttavuus, ja sen integrointi puolustusjärjestelmään näkyy koko Puolustusvoimissa. F-35-järjestelmään liittyvää osaamista ja ymmärrystä hankitaan Puolustusvoimissa etupainotteisesti ja laaja-alaisesti. Erilaiset koulutukset ja harjoitustapahtumat valmentavat Puolustusvoimien palkattua henkilöstöä järjestelmän operointiin siten, että ensimmäisten koneiden saapuessa Suomeen ymmärrystä ja osaamista on jo valmiina.

  • Puolustushaarat: Puolustushaarojen kesken F-35-tietoutta välitetään Puolustusvoimissa laajasti erilaisissa sisäisissä tilaisuuksissa. Yhdysvaltalaisia F-35-ohjaajia vieraili elokuun lopulla Suomessa jo toistamiseen briiffaamassa Puolustusvoimien henkilöstöä. Vastaava tilaisuus järjestettiin myös aiemmin tänä vuonna.
  • Tekninen henkilöstö ja teollisuus: Engineering Seminars -koulutuskokonaisuuden kolmas ja viimeinen jakso toteutettiin syyskuun alussa. Koulutuskokonaisuudessa lentokoneen valmistaja Lockheed Martin kävi läpi Puolustusvoimien ja kotimaisen puolustusteollisuuden avainhenkilöstölle F-35:n järjestelmiä, aseistusta sekä rakennetta. Koulutus tarjosi osallistujille perusymmärryksen monitoimihävittäjän järjestelmien toiminnasta ja perehdytti hävittäjään eri näkökulmista. Koulutus parantaa Puolustusvoimien palkatun henkilöstön valmiuksia F-35:n tyyppihyväksyntään, vastaanotto- ja lentokelpoisuustarkastuksiin sekä jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnan tehtäviin.
  • Ohjaajat: Suomalaisohjaajille on järjestetty jo kolmesti Manned Tactical Simulator -harjoitustapahtuma F-35-simulaattoreilla Lockheed Martinilla Fort Worthissa. Tapahtumissa Ilmavoimien ohjaajat ovat harjoitelleet simulaattoreilla koneen järjestelmien käyttöä ja ohjaamotyöskentelyä sekä parven taktiikoita erilaisissa, jo varsin haastavissakin yhteisoperointitehtävissä.
  • Lentokoulutus: Ilmavoimat kehittää pohjoismaista F-35-käyttäjäyhteisön lentokoulutustoimintaa tiivistämällä yhteistyötä Norjan sekä nyt myös Tanskan kanssa. Yhteistyön yhtenä virstanpylväänä ovat kesäkuussa 2025 valmistuneet ensimmäiset norjalaiset lento-oppilaat. He saivat suihkuharjoituskonekoulutuksensa Suomessa, minkä jälkeen he suorittavat F-35-koulutuksensa Yhdysvalloissa.

Lisäksi Ilmavoimat harjoittelee F-35-yhteistoimintaa liittolaisten kanssa säännöllisesti.

Ilmavoimat harjoittelee säännöllisesti yhteistoimintaa liittolaisten kanssa. Kuvassa yhdysvaltalainen F-35-hävittäjä Pirkkalassa Atlantic Trident 25 -harjoituksessa kesäkuussa 2025. Kuva: Puolustusvoimat

Suomen ensimmäiset F-35A-hävittäjät ovat paraikaa tuotannossa Lockheed Martinin tehtaalla Fort Worthissa Texasissa. Alkusyksystä ensimmäiset rungot odottavat tuotantolinjalla lopputestaukseen pääsyä. Ensimmäinen Suomen F-35-hävittäjä, koneyksilö JF-501, esitellään tehtaalla rollout-seremoniassa 16. joulukuuta. Suomelle valmistuvat ensimmäiset kahdeksan konetta toimitetaan Ebbingin tukikohtaan. Runkonumerot JF-509:stä eteenpäin toimitetaan suoraan Suomeen.

Suomen ensimmäiset F-35-hävittäjät ovat tuotannossa, ja ensimmäinen koneyksilö, JF-501, esitellään rollout-seremoniassa joulukuussa. Kuva: Lockheed Martin
Suomen ensimmäinen Joint Fighter, JF-501. Kuva: Lockheed Martin