Hornet-soolo 2024 esittelee liikehtimiskykyjä horisontista ylös korkeuksiin
Esittelyssä Ilmavoimien vuoden 2024 F/A-18 Hornet -esityslentäjä kapteeni Petteri Kairinen Karjalan lennostosta.
Karjalan lennoston Hävittäjälentolaivue 31:n kapteeni Petteri Kairinen on Ilmavoimien vuoden 2024 pääesityslentäjä. Kokemusta F/A-18 Hornet-hävittäjällä lentämisestä Kairiselle on kertynyt tähän mennessä kymmenen vuotta ja tuhat lentotuntia. Tänä vuonna varaesityslentäjä on kapteeni Paulus Kärnä Lapin lennostosta.
Esityslentämisen lisäksi Kairinen toimii 1. lentueen varapäällikkönä vastaten lennoston operatiivisesta lentotoiminnasta ja sen suunnittelusta. Laivueen päivittäisessä lentopalveluksessa Kairinen toimii ilmataisteluopettajana. Call sign ”Loudeater” – nimeämiseen liittyy tarina eräässä Hornet-tapaamisessa tapahtuneesta turhan kovaäänisestä kommentoinnista ruokailutilaisuuden yhteydessä.
Millaiset odotukset sinulla on lentonäytöskaudesta 2024?
Erittäin korkeat. Tänä vuonna kävi poikkeuksellisen hyvä tuuri lentonäytösten määrässä ja sijainnissa. Mukana on kolme ulkomaan näytöstä, kotimaan päälentonäytös sekä pienempiä tapahtumia. Lentonäytökset ovat jakautuneet hyvin kesään ja syksyyn. Odotan luonnollisesti aika kiireistä, mutta hyvin mielenkiintoista kautta.
Millaista on työskennellä Karjalan lennostossa?
Työnkuva on erittäin monipuolinen ja joka päivä oppii jotain uutta. Vaikka laivueuraa on takana jo kymmenen vuotta niin, en nyt sano, että joka päivä olisi erilainen, mutta mielenkiintoa löytyy edelleen. Kansainvälinen yhteistoiminta on ollut lähes jokaviikkoista jo ennen Nato-jäsenyyttä, mutta jäsenyyden myötä osallistumiset kansainvälisiin harjoituksiin ja muihin tapahtumiin ovat lisääntyneet selvästi. Mielenkiintoisista työtehtävistä huolimatta parasta Karjalan lennostossa on ehdottomasti mahtava työyhteisö ja laivuehenki.
Toimit viime kauden varaesityslentäjänä - millainen suunnitteluprosessi tämän vuoden Hornet-soolon tekeminen on ollut sen jälkeen?
Suunnittelu pohjautui viime vuoden havaintoihin ja toin mukaan niitä elementtejä, joista itse erityisesti pidin.
Käytännössä aloitin uusien sarjojen suunnittelun heti viime kauden jälkeen syksyllä. Lisäsin mukaan liikkeitä, missä nokka osoittaa joko suoraan tai viistosti kohti yleisöä. Silloin koneen liikerata ja liikehtimiskyky näkyvät yleisölle tietyissä liikkeissä huomattavasti selvemmin kuin esityslinjan suhteen tehtävissä liikkeissä.
Aluksi suunnittelu tapahtui pääasiassa ajatustyönä. Mielikuvaharjoittelulla pystyy kokonaisuutta viemään aika pitkälle, kun on pohjaosaaminen esityslentämisestä ja liikkeiden suoritustekniikasta. Tämän jälkeen ajoin sarjoja parin kuukauden aikana simulaattorissa, sovittaen mitkä liikkeet sopivat parhaiten yhteen. Kun kokonaisuus oli riittävällä tasolla simulaattorissa, siirryin ajamaan uusia sarjoja koneella, aluksi korkeammalla alarajalla.
Tärkeä huomioon otettava elementti suunnittelussa on esityksen kesto. Lyhensin hieman pituutta viime vuodesta, mikä vaikuttaa positiivisesti siihen, että kone on heti sarjan alussa kevyempi pienemmän polttoainemäärän vuoksi ja sitä myöten koneen suorituskyky parempi.
Onko esityskokonaisuuteen kuuluvat liikkeet harjoiteltu tähän vai opetellaanko niitä samalla kun opetellaan hävittäjällä lentämistä?
Kaikki liikkeet, mitä esityksessä lennetään ovat Hornetin liikesarjapankkiin hyväksyttyjä liikkeitä. Kaikki kuskit ovat ajaneet samoja liikkeitä, mutta ainoastaan korkealla ja liitettynä taistelun mukaiseen liikehtelyyn. Erona on, että esityslentosarjassa liikkeitä lennetään paljon matalammalla alarajalla, ja otetaan huomioon liikkeiden näyttävyys yleisölle.
Miten usein harjoittelet HN-sooloesitystäsi ja onko kelillä vaikutusta siihen?
Mitä lähemmäs näytöskautta mennään, tavoitetreenimääränä on kolme lentosuoritetta viikossa. Lisäksi juuri ennen lentonäytöstä haluan käydä aina ajamassa yhden treenin, mieluiten samalla lentopaikalla, jossa näytös toteutetaan. Keli vaikuttaa siihen, mikä kolmesta eri sarjasta ajetaan. Suoritustavassa kova sivutuuli on ehkä suurin haaste sarjan ajamiselle. Myös helle vaikuttaa alentavasti koneen työntövoimaan ja sitä kautta liikkeiden näyttävyyteen.
Tämän vuoden sarjoista hyvän kelin ja välikelin sarjat ovat muodostettu suhteellisen samanlaisiksi, ainoastaan tietyt liikkeet vaihtuvat, mikäli pilvikorkeus on matalampi. Huonon kelin sarja on pysynyt edellisvuodesta käytännössä samana, sillä huonossa säässä liikkeiden variaatiot ovat hyvin vähäiset.
Sinulla on pitkän linjan jalkapalloilijan tausta ja harrastat monipuolisesti liikuntaa. Kerro millaiset fyysiset valmiudet lentäjällä tällaiseen esityslentoon vaaditaan tai on erityisesti eduksi?
Pääasia on, että harrastaa monipuolisesti liikuntaa, eli mitään tiettyä kuningaslajia lentämiseen ei liity. Esityslentämisen näkökulmasta tietty hyvä lihaskunto auttaa tukemaan rankaa lennettäessä isojen G-voimien alla.
Mikä HN-soolon esittämisessä on hienointa - se kun pääsee näyttämään taitoja yleisölle vai itse lentäminen?
Niiden yhdistelmä. Esityslentämisessä ensimmäiset kymmenen kertaa olivat aika säväyttäviä, koska normaalissa päivittäisessä lentopalveluksessa ei tuollaisia liikkeitä saa tehdä noin matalalla. Lisäksi aika harvoin lennetään esityslentovarustuksella, eli ilman ulkoista kuormaa. Voin sanoa, että Hornet muuttuu tässä varustuksessa aika erilaiseksi koneeksi. Se, että joku muu seuraa oman sarjan lentämistä antaa siihen vielä huomattavasti lisämaustetta, ja samalla toki suorituspaineita.
Millaisia käytänteitä sinulla valmistautuessasi HN-esityslentoon, ovatko ne samat kuin muulloinkin ennen lentoa?
Ei se ihan sama ole. Jos aikataulu sallii, pyrin aina lämmittelemään ennen esityslentoa. Tuo on kropalle yllättävän kuormittavat kahdeksan minuuttia. Lämmittelyn lisäksi käyn mielikuvaharjoitteluna sarjan kertaalleen läpi alusta loppuun. Se helpottaa koneessa huomattavasti, koska sarjan aikana ei ehdi miettiä, mikä liike tulikaan seuraavaksi.
Mikä on Hornetilla lentämisessä parasta?
Moniin neljännen sukupolven hävittäjiin verrattuna Hornetilla on poikkeuksellisen hyvät liikehtimisominaisuudet, varsinkin pienellä nopeudella ja suurella kohtauskulmalla. Ohjattavuus säilyy hyvänä nopeusalueesta riippumatta ja työntövoima riittää suuriin nopeuden tai korkeuden muutoksiin.
Sinulla oli taskussa jo kaksoistutkinto ennen kuin kiinnostuit hakemaan lentoreserviupseerikurssille. Mitä vinkkaisit nuorelle, joka näkee sinut tänä vuonna näytöksessä ja haaveilee hävittäjälentäjän urasta?
Tärkeintä on se, ettei epäile omia kykyjään. Minulla ei ollut lainkaan ilmailukokemusta eikä ilmailutaustaa suvussa, mutta isäni kannusti hakemaan. Vaikka testivaiheita on monta ja hakuvaihe suhteellisen raskas, niin nopeasti sen huomasi, että ehkä minusta onkin lentäjäksi. Yleensä se, että on oma itsensä ja tekee parhaansa, riittää yllättävän pitkälle.
Ilmavoimien Hornet-sooloesitys nähdään tänä vuonna muun muassa seuraavissa tapahtumissa: 15. - 16.6. Vaasa Airshow, 24.8. Nordic Air Power 2024, Ruotsi, 6.-7.9. Airpower 24, Itävalta, 21.-22.9. International Sanicole Airshow, Belgia sekä Ilmavoimien Sotilasilmailusta ammatti -tapahtumat.
Lisätietoa Satakunnan lennoston tapahtumasta (15.5.) ja Ilmasotakoulun tapahtumasta (23.5.).
Seuraa Ilmavoimia sosiaalisessa mediassa
Facebookissa @ilmavoimat
X:ssä @FinnishAirForce
Instagramissa @ilmavoimat