Hyppää sisältöön

Vaakakiertoja ja pystysyöksyjä 8 G:ssä

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 17.6.2022 9.44
Uutinen

Esittelyssä Ilmavoimien Hawk-sooloa esityslentokaudella 2022 lentävä kapteeni Eemeli Vähäsöyrinki Ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:sta.

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneella lennettävä soolo esittelee koneen suorituskykyä ja ketteryyttä. Tällä kaudella esityksen voi nähdä esimerkiksi Pori Airshow’ssa ja Lapin lennoston Sotilasilmailusta ammatti -tapahtumassa. Yksi kauden kohokohdista kapteeni Eemeli Vähäsöyringille on Englannissa järjestettävä Royal International Air Tattoo -lentonäytös, jossa Ilmavoimien Hawk-soolo nähdään ensimmäistä kertaa.

Kapteeni Eemeli Vähäsöyrinki.

Kuka olet ja missä tehtävässä toimit?

Olen kapteeni Eemeli Vähäsöyrinki. Olen kotoisin Sotkamosta ja ikää on 35 vuotta. Aloitin palveluksen varusmiehenä 2006 ja kadettikoulun vuonna 2007. Ensimmäinen kosketus hävittäjällä lentämiseen tuli vuonna 2010 Hawkilla. Vuodesta 2013 alkaen olen lentänyt Hornetilla. Vuonna 2019 siirryin ilmataisteluopettajan tehtävään Ilmasotakoululle ja siitä lähtien olen lentänyt sekä Hornetia että Hawkia. 

Varsinainen tehtäväni on Hävittäjälentolaivue 41:n taktisen toimiston päällikkö, ja tehtävänkuvaan kuuluu vahvasti edelleen ilmataisteluopettaminen. Lentokokemukseni hävittäjällä on noin 650 tuntia Hornetilla ja 600 lentotuntia Hawkilla. 

Miten sinusta tuli lentäjä Ilmavoimiin?

En varsinaisesti koskaan haaveillut hävittäjälentäjän urasta ennen armeijaa. Se tuntui jopa ehkä liian tavoittamattomalta ammatilta. Sen sijaan tavoitteenani olivat lääketieteelliset ja/tai liikuntatieteelliset opinnot. Lisäksi pelasin tosissani jalkapalloa ja haaveilin myös ammattilaisuudesta jalkapallon saralla. Opiskelin tuohon aikaan Salpausselän urheilulukiossa Lahdessa. 

Halusin kuitenkin mielenkiintoisen palvelusajan, joten päädyin hakemaan lentoreserviupseerikurssille. Tykkäsin inttiajasta ja lentämisestä Vinkalla. Armeijavuotena haave hävittäjälentämisen ammatista tuli niin lähelle, että pyrin panostamaan täysillä varusmiespalvelukseen ja pääsemään kadettikouluun. Kadettikouluun valituksi tulemisen jälkeen uravalintani ja tavoitteeni Hornet-hävittäjällä lentämisestä oli selkeä. 
Kadettikouluaika kului Santahaminassa opiskellessa sekä Ilmasotakoulussa ja Lentosotakoulussa lentokoulutuksessa. Opiskeluaika oli haastavaa, mutta erittäin mielenkiintoista.

Millaista on työskennellä hävittäjälentäjänä?

Uravalintani on osunut henkilökohtaisesti kohdalleen ja olen kyllä nauttinut työstäni joka päivä. Ammatissa kiehtovinta on se, että koskaan ei ole tarpeeksi hyvä, vaan aina löytyy jotain parannettavaa. Myös hävittäjälentäjän asenne tulee olla tämänkaltainen, jotta pysyy kehityksessä mukana. Lentokonekohtaisten järjestelmien, taktiikoiden ja aseteknologian kehitys vaatii jatkuvaa ja päivittäistä perehtymistä. Työ on erittäin haastavaa, mutta äärimmäisen mielenkiintoista. 

Millainen tämän vuoden esityslentosarja on?

Hawk-soolo syntyi yhteistyössä edeltävien vuosien esityslentäjän kapteeni Sampsa Kaikkosen kanssa. Esityssarjassa tavoitteena on pysyä katsojan lähellä, esitellä Hawkin maksimaalinen suorituskyky sekä suorituskyvyn erikoisuuksia, kuten esimerkiksi nopeaa siivekepyöritystä, jossa kone pyörii pituusakselinsa ympäri erittäin nopeasti. Hawk on miellyttävä kone lentää, sillä nuolisiipi säilyttää energiaa eli nopeutta hyvin ja ohjainpinnat vastaavat ohjaajan käskyyn erittäin herkästi.

Mainitse muutama esimerkki liikkeistä, joita sarjassa nähdään?

Sarjassa nähdään perinteisiä taitolentoliikkeitä, kuten silmälasit, kuubalainen ja vinosilmukka, sekä erikoisempia Hawkin lento-ominaisuuksia korostavia liikkeitä, kuten neliosainen vaakakierre, derry-käännös, tuplatynnyri, tupla-vaakakierre ja muun muassa tynnyrin lakiosalla telineiden ulosotto laskua varten.

Miten Hawk-esityslento suunnitellaan? 

Suunnitteluprosessi lähtee tavoitteista. Mitä halutaan näyttää, on tärkein kysymys. Lisäksi luonnosversioon lisätään edeltävien vuosien liikkeitä, jotka ovat mielestämme hienon näköisiä. Esityssarjoja tehdään kolmenlaisia eri sääolosuhteisiin: hyvän, keskikelin ja huonon sään sarja, joissa pilvikorkeudelle ja näkyvyydelle on asetettu erilaiset vähimmäisvaatimukset.

Kun luonnokset on saatu valmiiksi, ne harjoitellaan ja validoidaan ensin simulaattorissa. Sen jälkeen suoritetaan ensimmäinen lento. Tämä lennetään 300 metrin alarajalla lentoturvallisuuden takaamiseksi. Mikäli ohjelmaan tulee pieniä muutoksia, lennetään uusi ohjelma samalla alarajalla. Kun ohjelma on saatu lopullisesti valmiiksi, siirrytään 150 metrin alarajaan, jossa lennetään toinen niin sanottu koululento. Koululennolla edellisen vuoden esityslentäjä toimii opettajana takapenkillä. Sitten siirrytään lopulliseen alarajaan eli noin 100 metrin korkeuteen, jossa lennetään kaksi koululentoa. Tämän jälkeen esityslentäjä on valmis harjoittelemaan itsekseen. Esityslentoharjoittelussa valvojana toimii aina kokenut lennonopettaja. Häneltä saa arvokkaita neuvoja lennon jälkeen.

Mitä erityispiirteitä Hawkissa on esityslentoa ajatellen?

Hawk on lento-ominaisuuksiltaan pysynyt hyvin samanlaisena koko 40 vuotta, jotka nämä harjoitushävittäjät ovat Ilmavoimilla olleet. Sen sijaan ohjaamoa, näyttölaitteita ja järjestelmiä on modifioitu erittäin paljon vastaamaan nykyaikaisen ilmasodankäynnin ja hävittäjäkoulutuksen vaatimuksia. Koneena Hawk on erittäin ketterä ja tarkasti ohjattava. Kone siis tottelee ohjaajaa nopeasti ja tarkasti. 

Lisäksi kuten mainitsin, Hawk kerää ja säilyttää energiaa (eli nopeutta) erittäin hyvin. Siksi kone myös kestää harjoitushävittäjäksi yllättävän paljon kuormitusmonikertoja eli G:tä. Esityssarjassani vaakakaarroissa ja pystysyöksyjen oikaisuissa G-lukema pyörii 6–8:n välillä. Nopeus näissä liikkeissä on noin 600–800 kilometriä tunnissa.

Ilmavoimien Hawk-esityslento nähdään tällä kaudella ensimmäistä kertaa maailman suurimmassa lentonäytöksessä Royal International Air Tattoossa. Miltä tuntuu lentää se?

Tämä on itselleni ensimmäinen esityslentovuosi, ja pääsee heti satojen tuhansien ihmisten eteen lentämään. Eihän sellaiseen ole tottunut, mutta pitää vain treenata sarja kuntoon, että ei tarvitse jännittää sitä. Se tulee olemaan henkilökohtaisesti hieno ja varmasti ikimuistoinen kokemus, jota odotan innolla.

 

Lue lisää Ilmavoimien esityslentotoiminnasta:

Kapteeni Aleksi Ritvos lentää Ilmavoimien Hornet-sooloa kaudella 2022

Midnight Hawks tarjoaa timanttia ja pystyliikkeitä

Midnight Hawksin esittelysivu