Protective Fence 25 stärker Flygvapnets försvarsförmåga och beredskap

Flygvapnet arrangerar övningen Protective Fence 25 under perioden 22.‒26.9.2025. Sammanlagt ca 50 flygplan och 1 200 soldater deltar i övningen.
Protective Fence 25 är den största flygövningen i Finland under hösten. Förutom Flygvapnets huvudbaser används även Uleåborg, Vasa och Karleby-Jakobstad flygplatser samt Kallax flygbas i Luleå, Sverige.
‒ Protective Fence 25-övningens mål är att stärka Flygvapnets försvarsförmåga och beredskap. Under övningen genomför vi luftoperationer med en mångfald av flygplan från spridd gruppering i enlighet med Flygvapnets stridssätt, berättar Flygvapnets operationschef, överste Vesa Mäntylä, som leder övningen.
Förutom finländare deltar bundsförvanternas trupper från Sveriges och Danmarks flygvapen i Protective Fence 25-övningen. Övningen har koordinerats med den brittiskledda Joint Expeditionary Force (JEF)-koalitionens TARASSIS-övningshelhet, som omfattar övningsverksamhet i Norden och Östersjöregionen i september och oktober 2025.
50 flygplan med i övningen
Cirka 50 flygplan varav 30 är finska F/A-18 Hornet-jaktplan deltar i Protective Fence 25-övningen. Förutom Hornet-planen är även Flygvapnets Hawk-jetskolflygplan samt transport- och sambandsflygplan, Arméns NH90-helikoptrar, Gränsbevakningsväsendets Dornier 229-övervakningsflygplan, Svenska flygvapnets JAS 39 Gripen-jaktplan och C-130 Hercules-transportflygplan från Sveriges och Danmarks flygvapen med i övningen. Även Arméns luftvärnstrupper och elektroniska krigsföringens trupper deltar i övningen.
Förutom Flygvapnets huvudbaser (Rovaniemi, Kuopio-Rissala, Jyväskylä-Tikkakoski och Tammerfors-Birkala) använder flygplanen under övningen även Uleåborg, Vasa och Karleby-Jakobstad flygplatser samt Kallax flygbas i Luleå, Sverige. Flygverksamheten riktar sig huvudsakligen till övningsområdet mellan Rovaniemi, Kajana, Kuopio, Jyväskylä och Vasa samt över Bottenviken. Flygverksamheten tar slut senast klockan 23 om kvällarna.
I samband med övningen flyger man på såväl låg höjd som överljudsflyg, som över fastlandet flygs på minst 10 kilometers höjd. I samband med flygverksamheten används även facklor och remsor, som hör till flygplanens egenskyddssystem. Facklor kan ses på himlen som klara ljusfenomen och remsor som ekon på väderradar.