Hoppa till innehåll

Vinka-skolflygplan tas ur bruk efter mer än 40 års tjänst

Flygvapnet
Utgivningsdatum 31.8.2022 9.00
Nyhet
Vinka-skolflygplan
Valmet L-70 Vinka skolflygplan. Bild: Flygvapnet.

Valmet L-70 Vinka skolflygplan kommer att tas ur aktiv tjänst den 1 september 2022 efter mer än 40 år med Flygvapnet. Vinka-planet togs i tjänst 1980.

Designad och byggd i Finland, det kolvmotoriserade Vinka-planet utvecklades på 1970-talet för att ersätta det svensktillverkade Saab Safir som Flygvapnets grundskolflygplan. Planets prototyp LEKO-70 flög sin första flygning den 1 juli 1975. Det första serieproduktionsplanet VN-1 gjorde sin första flygning den 29 december 1979, och Vinka togs i Flygvapnets aktiva tjänst i Kauhava 1980. Efter att Safir togs ur tjänst 1982 har i praktiken alla Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets flygplan- och helikopterpiloter börjat sina militära flygkarriärer med Vinka. 

LEKO-70 prototyp innan den första flygning den 1 juli 1975. Bild: Jyrki Laukkanen.

 

För mer än 40 år har pilotstudenter gjort sina första ensamflygningar samt typ- och navigeringsövningsflygningar med Vinka. Dessutom har Vinka-plan använts också för att öva mörkerflygning, instrumentflygning i dåliga siktförhållanden, och konstflygning. År 2005 flyttades alla Vinka-plan från Kauhava till Tikkakoski tillsammans med flygreservofficerskursens utbildning.

Totalt har Flygvapnet haft 30 stycken Vinka-plan, och planen har burit den militära typbeteckningen VN. Under sin långa tjänstgöringstid har Vinka genomgått många olika strukturella förstärkningar och övriga modifikationer. År 2002 fick planen ett Garmin GNS 430 avioniksystem.

Ett antal Vinka-plan har överlämnats för allmänt bruk, främst till utbildningsinstitutioner och museer. Försvarsmakten kommer att sälja de återstående cirka 15 flygplanen på auktion under hösten 2022.

Vinka kommer att ersättas som Flygvapnets grundskolflygplan av 28 Grob G 115E flygplan.

VN-1 taxar innan den första flygning den 29 december 1979. Bild: Keijo Kokko.

 

Valmet L-70 Vinka – tekniska data
Vingarnas spännvidd: 9,36 m
Längd: 7,50 m
Höjd: 2,80 m
Tomvikt: 792 kg
Största flygvikt: 1250 kg
Konstruktion: helmetallkonstruktion
Motor: fyrcylindrig Lycoming AEIO-360-A1B6 -kolvmotor (149 kW / 200 hk)
Medelhastighet: 200 km/h (med 75 % effekt vid 1500 meters höjd)
Högsta flyghöjd: 3000 m
Utrustning: Basutrustning för instrumentflygning samt Garmin GNS 430 GPS / COMM / VOR / ILS -kombiutrustning för orientering och radiokommunikation.