Hoppa till innehåll

Vinkat poistuvat käytöstä yli 40 vuoden palveluksen jälkeen

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 31.8.2022 9.00
Uutinen
Vinka-alkeiskoulukone ilmassa
Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukone. Kuva: Ilmavoimat.

Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneet poistuvat Ilmavoimien käytöstä 1.9.2022 yli 40 vuoden palveluksen jälkeen. Vinkojen käyttö Ilmavoimissa alkoi vuonna 1980.

Suomessa suunniteltu ja rakennettu mäntämoottorinen Vinka kehitettiin 1970-luvulla ruotsalaisvalmisteisen Saab Safirin korvaajaksi alkeiskoulukoneena. Ensilentonsa koneen prototyyppi LEKO-70 teki 1.7.1975. Tuotantosarjan ensimmäinen kone VN-1 lensi ensilentonsa 29.12.1979 ja Ilmavoimien käyttöön Vinkat tulivat Kauhavalla vuonna 1980. Safirien poistuttua vuonna 1982 palveluksesta Vinkan ohjaimissa ovat ottaneet lentämisen ensiaskeleita käytännössä kaikki Puolustusvoimien sekä Rajavartiolaitoksen lentokone- ja helikopteriohjaajat.

LEKO-70-prototyyppi ennen ensilentoa 1.7.1975. Kuva: Jyrki Laukkanen.

 

Yli 40 vuoden ajan ohjaajaoppilaat ovat tehneet Vinkalla ensimmäiset yksinlentonsa sekä tyyppi- ja suunnistusharjoituslentonsa. Lisäksi Vinkoja on käytetty muun muassa pimeälentotoiminnan, huonon näkyvyyden olosuhteissa suoritettavan mittarilennon ja taitolennon harjoittelemiseen. Vuonna 2005 kaikki Vinkat siirrettiin Kauhavalta Tikkakoskelle yhdessä lentoreserviupseerikurssin koulutustoimintojen kanssa. 

Tyyppitunnusta VN kantaneita Vinkoja on ollut Ilmavoimilla yhteensä 30 kappaletta. Koneisiin on pitkän palvelushistorian aikana tehty monenlaisia rakennevahvistustöitä ja muita modifikaatioita. Vuonna 2002 koneet saivat Garmin GNS 430 -avioniikkajärjestelmän. 

Käytöstä poistuneita Vinkoja on luovutettu yleishyödylliseen käyttöön, ensisijaisesti oppilaitoksille ja museoille. Puolustusvoimat myy loput noin 15 koneyksilöä huutokaupalla syksyn 2022 kuluessa.

Ilmavoimien alkeiskoulukoneena Vinkan korvaa Grob G 115E, joita on hankittu yhteensä 28 kappaletta.

VN-1 lähdössä ensilennolle 29.12.1979. Kuva: Keijo Kokko.

 

Valmet L-70 Vinka – tekniset tiedot
Siipien kärkiväli: 9,36 m 
Pituus: 7,50 m 
Korkeus: 2,80 m 
Tyhjäpaino: 792 kg 
Suurin lentopaino: 1250 kg
Rakenne: kokometallirakenne
Voimalaite: nelisylinterinen Lycoming AEIO-360-A1B6 -mäntämoottori (149 kW / 200 hv) 
Matkanopeus: 200 km/h (75 % teholla 1500 metrin lentokorkeudessa) 
Lakikorkeus: 3000 m 
Varustus: Perusmittarilentovarustus sekä Garmin GNS 430 GPS / COMM / VOR / ILS -yhdistelmälaite suunnistusta ja radioliikennettä varten.

 

´